Versie 1.15.0 MplusKASSA Q-line 1.15.0

Releasedatum:
15-10-2014
Schema:
1.15.0
GKS:
Niet GKS gecertificeerd


Sorteer op invoertijdstip Filter op 'Vereist aandacht bij installatie' Filter op 'Uitgelicht' Start presentatie


  • Beheer samengestelde artikelen: Totaaltelling werd niet bijgewerkt tijdens het wijzigen van de aantallen.

  • De maatlijst kan nu geïmporteerd worden.

  • De kleurlijst kan nu geïmporteerd worden. De kleurlijst vult de huidige geselecteerde lijst aan met de kleuren uit de import. Als de kleur nog niet in de kleurnummerlijst staat wordt deze ook daar aan toegevoegd. Bestaande kleurnummers worden alleen gewijzigd als ze nog niet in gebruik zijn bij een artikel.

    2 bijlages
  • U kunt nu ook met de barcodescanner artikelen toevoegen aan het beheer van Webshop artikelgroepen.

    1 bijlage
  • Omzetgroepen kunnen nu geïmporteerd worden.

  • Nieuwe veld op relatiekaart: Francogrens: Deze kunt u invullen voor leveranciers en wordt zichtbaar tijdens de invoer van inkoopopdrachten en leveringen.

  • Bij het aanmaken van een nieuwe medewerker kan nu aangegeven worden welke autorisatiegroep gebruikt moet worden.

  • Het retouroverzicht laat nu de medewerker zien die de retour heeft aangeslagen.

  • Paar aanpassingen aan verkoopoverzichten:

    • In alle overzichten worden nu altijd omzetgroepnummers voor de omzetgroepomschrijvingen geplaatst.
    • Ook omzetgroepen die niet ingesteld zijn onder Financieel > Omzetgroepen worden nu getoond.
    • BTW wordt nu altijd getoond als BTW-code èn BTW-tarief.
    • Hier en daar standaard sorteringen toegepast, zoals altijd op BTW-code, omzetgroep en betalingswijze.
  • Het verkoopoverzicht (kassabonnen, verkooporders en -facturen) laat nu ook de naam van de betaalwijze zien in de hoofdregel.

    1 bijlage
  • Probleem opgelost: Afrekenen: Wanneer een bedrag in het veld Spaarpunten werd ingevuld en er werd op het kruisje of op de knop Spaarpunten geklikt dan verscheen er een foutmelding.

  • De reden voor retour werd niet meer goed geregistreerd, waardoor de retours niet zichtbaar waren in het overzicht

  • Probleem opgelost: Indien een klant werd geselecteerd waarbij de naam niet op de klantenkaart was ingevuld, dan was het in de kassa niet zichtbaar dat deze geselecteerd was.

    Nu wordt, wanneer de naam niet is ingevuld, het klantnummer weergegeven.

  • Er kunnen nu meerdere pakbonnen van een order gemaakt worden (deelleveringen). Zolang de pakbonnen nog niet gefactureerd zijn kunnen deze te allen tijde nog gewijzigd worden. Ook voor de order geldt dat wanneer deze nog niet volledig geleverd is, deze nog gewijzigd kan worden.

    1 bijlage
  • Enkele beperkingen t.a.v. het wijzigen van orders en facturen zijn nu opgeheven:

    • Orders en facturen met bereidingswijzen en/of samengestelde artikelen.
    • Orders en facturen die (deels) geboekt zijn op breuk, promotie, eigen gebruik.
    • Facturen die (deels) betaald zijn. Wanneer door het wijzigen van een betaalde factuur te veel betaald is, zal dit teveel betaalde bedrag geboekt wordt op het tegoed van de debiteur.
    1 bijlage
  • Factureren van pakbonnen die vanuit de kassa zijn aangemaakt d.m.v. later factureren: In de factuurregels worden nu de nummers en tijdstippen van de pakbonnen gezet.

  • Het inlezen van voorraadcorrecties sneller gemaakt en een progressiedialoog toegevoegd.

    Dealers

    Op ons ontwikkelsysteem zijn we bij het inlezen van 1100 artikelen van 15 seconden naar 3 seconden gegaan.

  • Er kunnen nu interfiliale opdrachten worden aangemaakt. Deze opdrachten kunt u vervolgens verzenden en ontvangen. Eventueel kunt u instellen dat de verzending en/of de ontvangst automatisch geregisteerd wordt direct nadat de opdracht is aangemaakt.

    Beheer > instellingen > Interfiliaal
  • Er verschijnt een foutmelding wanneer afgesplitste producten van een tafel direct op PIN worden betaald. Probleem is opgelost in 1.15.1.

  • Nieuwe instelling: Kredietlimiet-bedrag. Hier kunt u het maximale kredietlimiet-bedrag opgeven. Tevens is het mogelijk om dit nog per relatie op te geven in het veld Kredietlimiet op de relatiekaart. Instelbaar is welke actie uitgevoerd moet worden wanneer het kredietlimiet-bedrag wordt overschreden: Geen actie, alleen melding weergeven, vragen om bevestiging of niet toestaan. Dit kan voor orders, facturen en de kassa separaat ingesteld worden.

    Nieuwe instelling: Maximale tegoed. Hier kunt u instellen wat het maximale bedrag is wat een klant op het debiteuren-tegoed kan boeken. Deze controle wordt alleen vanuit de kassa gedaan wanneer de klant een bedrag gaat boeken op het debiteuren-tegoed.

    Dealers

    N.B.: Bij het aanmaken van herhaalorders en herhaalfacturen wordt op dit moment nog geen controle gedaan op het kredietlimiet-bedrag.

    Vereist aandacht bij installatie
    Klantenkaart > Kredietlimiet
    1 bijlage
  • Nieuw veld op relatiekaart: BTW-wijze. Hiermee kan voor een relatie de standaard BTW-wijze ingesteld worden: Exclusief, inclusief of BTW-verlegd. Deze instelling wordt toegepast bij de inkoop, verkoop en de kassa. Bij de inkoop is deze instelling alleen relevant voor de BTW-verlegd optie. Indien de BTW-wijze wordt veranderd doordat een (andere) relatie geselecteerd is dan zal dit altijd gemeld worden.

  • Als u een barcode toevoegt aan een artikel dat ook aan andere artikelen gekoppeld is, dan krijgt u in de waarschuwing nu ook te zien om welke barcodes het gaat.

    1 bijlage
  • Dealers

    De SQL-scripts voor het inrichten en migreren van databases hebben een wat uitgebreider versienummer gekregen.

    Voorbeeld 1.15.0-r1-volledig.sql

    Het reeds bekende deel "1.15.0" geeft nog steeds de versie van het database schema aan. Het nieuwe deel is de r1 welke de versie van het script zelf is. Als er verbeteringen aan het script aangebracht worden die niet resulteren in een ander database schema dan blijft het 1.15.0 deel gelijk en wordt r1 verhoogt naar r2.

  • Dealers

    Maak Slave knop toegevoegd bij het beheer van de administraties. Deze knop vraagt om een gebruikersnaam en wachtwoord van een geautoriseerde gebruiker (Superuser is uiteraard altijd geautoriseerd).

    • Installeert een lokale databaseserver als deze er nog niet is
    • Kopieert de master-database naar de slave-database
    • Past de gekopieerde database aan zodat deze als slave gebruikt kan worden
    • Past de configuratie van de connectie aan zodat er voortaan met de slave verbonden wordt

    Ondersteunde modules, andere modules worden op slave-werkplekken automatisch uitgeschakelt.

    • Q1000 Mplus Kassa Pro
    • Q1005 Mplus Artikelenbeheer Pro (alleen raadplegen)
    • Q1105 Mplus Urenregistratie (vereist altijd verbinding met master)
    • Q1200 Mplus Klantenbeheer (alleen raadplegen)
    • Q1400 Mplus Horeca Tafelregistratie (alle kassa's van een enkel filiaal moeten dezelfde slave-database gebruiken)
    • Q3000 Pinautomaten
  • De Backup knop bij het beheer van de administraties vraagt nu om een gebruikersnaam en wachtwoord van een geautoriseerde medewerker.

  • De optie gereedmelden van verkooporders is weggehaald.

    • Het gereedmelden gebeurt nu automatisch wanneer de order wordt geleverd (pakbon maken) en is dus geen extra handeling meer.
    • In de kassa is de knop Gereedmelden nu vervangen door Maak kassabon. Hiermee kunt u een order direct gaan afrekenen en wordt hiervan een kassabon gemaakt. Indien de order al volledig aanbetaald is, wordt het afrekenen overgeslagen en wordt de kassabon direct aangemaakt.
  • Spaarpunten protocol gewijzigd: Bij het registeren van verkooporders worden geen spaarpunten meer uitgegeven. Tevens kunnen artikelen die alleen met spaarpunten betaald moeten worden niet meer in een verkooporder gezet worden.


    Meer info »
  • Het veld Betalingstermijn op de relatiekaart wordt nu toegepast bij de invoer van een factuur. De vervaldatum wordt o.b.v. dit veld gezet (= boekdatum + betalingstermijn in dagen).

  • Zoeken relaties, artikelen en medewerkers: De zoekopdracht werd niet goed uitgevoerd wanneer een numerieke waarde als zoektekst was opgegeven. Dit ging alleen mis wanneer een specifieke categorie (tabblad) was geselecteerd. Actieve en niet-actieve hadden dit probleem niet.

  • Probleem opgelost: Foutmelding verscheen bij het gereedmelden van een aanbetaalde order. Dit gebeurde alleen wanneer de order bereidingswijzen en/of samengestelde artikelen had.

  • Totalen voor Q9998 TSK:

    • Omzetten incl. BTW per omzetgroep worden nu op de juiste wijze afgerond. Zodat het resultaat nu overeenstemt met wat er bij BTW staat.
    • Betaalwijzen bevat niet meer driemaal het oprekening bedrag, zodat het totaal onderaan nu klopt.
    • Kopje Oprekening toegevoegd boven de lijst van oprekening relaties.
    • Verticale splitters werkend gemaakt.

    Artikelprestatie voor TSK:

    • Er wordt nu rekening gehouden met korting en gewichtsprijzen zodat de totale omzet nu overeenstemt met de omzet in de totalen.
    2 bijlages
  • Dealers

    Probleem verholpen waardoor in een database die teruggezet was zonder omzet het opslaan van de artikel-, medewerker- en relatiekaart indeling niet werkte. Voor databases die dit probleem al bevatten zal het schema migratie script voor 1.15.0 dit herstellen.

  • Dealers

    Aanmaken pakbon: Boekdag en tijdstip werd nog overgenomen van de verkooporder. Deze wordt nu op de huidige boekdag en tijdstip gezet.

  • Dealers

    Wanneer het programma niet kan communiceren met de CCV PIN terminal geeft het programma nu weer na een aantal seconden een foutmelding in plaats van dit maar te blijven proberen.