Selectie bewerken toevoegingen:
Artikelbeheer: Wijzigen artikelkaart > Uitvoeringen > Beheer verpakkingen. De nieuwe en gewijzigde verpakkingen zijn nu wel direct selecteerbaar bij de uitvoeringen, zonder dat MplusKASSA opnieuw opgestart hoeft te worden.
Artikelbeheer: Het in- en uitklappen van de tabs werkte niet meer sinds de vorige versie. Dit was ook het geval bij het relatie- en medewerkerbeheer.
Fashion: Wanneer binnen een kleur/maat-product een artikel werd geselecteerd dan verscheen de inhoud van niet-geautoriseerde tabbladen.
Het tabblad "Barcodes" is vervangen door het nieuwe tabblad "Uitvoeringen". Deze staat nu rechts van de artikelkaart. Hiermee kan het volgende beheerd worden:
Aangezien dit onderdeel nog volop in ontwikkeling is zijn bepaalde onderdelen van de uitvoeringen nog niet overal toepasbaar. De huidige status is:
Probleem opgelost: Beheer > Artikelkaart: Het opslaan van de gangen kwam met een foutmelding wanneer het Gangregel sorteringsveld leeg was.
Gang uitvragen was voorheen een ja/nee instelling. Dit was niet toereikend voor de verschillende wensen van eindgebruikers.
De instelling heeft nu meer opties:
Nieuw menu-item berichtensysteem toegevoegd. Hiermee krijg je meer inzicht in de verzonden berichten in het systeem, en kun je custom berichten sturen naar specifieke filiaal/werkplekken.
Er kon een foutmelding optreden op een werkplek die bezig was met het beheer van de kassa. Deze verscheen wanneer op een andere kassa een keukenbon werd aangemaakt.
De inkoopopdrachten en inkoopleveringen tonen nu of ze geprint en/of gemaild zijn.
Nieuwe instelling toegevoegd om een inkoopopdracht te kunnen laten afhandelen door een leverancier via de API. Na en het invoeren/wijzigen van de opdracht kan de opdracht drie extra statussen krijgen. Dit zijn:
Na het aanbieden aan de leverancier (m.b.v. de nieuwe knop) kan de opdracht niet meer gewijzigd worden. Omdat de leverancier de opdracht vanaf dat moment wel kan wijzigen worden de oorspronkelijke opdrachtregels hierna in de tab 'Aangeboden aan leverancier' weergegeven.
Wanneer u toch de opdracht wilt gaan wijzigen of leveren voordat de leverancier deze heeft verzonden, dan kunt u zich hiervoor autoriseren m.b.v. het autorisatie-item 'Inkoop > Inkoopopdrachten > Afhandelen als leverancier'.
Nieuwe instelling toegevoegd om bij het invoeren van een inkoopopdracht wel of niet uitlopende artikelen aan een inkoopopdracht toe te kunnen voegen. De controle wordt gedaan direct nadat het artikel geselecteerd wordt.
Nieuwe instelling toegevoegd om bij inkoopopdrachten te controleren of de artikelkaart-leverancier overeenkomt met de inkoopopdracht-leverancier. Ingesteld kan worden dat leverancier wel of niet mag afwijken of dat dit gemeld en bevestigd moet worden. De controle wordt pas gedaan bij het registreren van de inkoopopdracht.
Probleem verholpen dat het aanmaken van een nieuwe medewerker of wijzigen van een bestaande medewerker mislukt als de autorisatietab is uitgeschakeld.
Bij aanmaken van een nieuwe medewerker kunnen nu niet alleen de autorisatiegroepen ingesteld worden maar ook individuele autorisatie-opties ingesteld worden.
De kopiëren knop op de autorisatietab veroorzaakt geen fout meer wanneer deze gebruikt wordt bij het aanmaken van een nieuwe medewerker. Wanneer autorisaties gekopieerd worden worden deze niet meer direct opgeslagen maar pas wanneer de gebruiker de gehele kaart bevestigt. Het kopiëren van de autorisaties neemt nu ook alleen autorisaties over voor filialen waarvoor de ingelogde medewerker geautoriseerd is. Bestaande autorisaties voor filialen waarvoor de ingelogde medewerker niet geautoriseerd is worden niet gewijzigd door de kopieeractie.
Probleem verholpen in de vergelijkingsdialoog van de artikel-, relatie- en medewerkerimport waardoor deze een geheugenfout kon geven.
Probleem opgelost in het Artikelprestatieoverzicht. Hierin verscheen een foutmelding wanneer de optie "Kleuren & maten groeperen" werd aangezet.
Fix aan het artikelprestatie-overzicht. Dit overzicht toonde extra lege regels wanneer een product op meerdere filialen verkocht was en het filter voor tonen van aantallen per filiaal stond aan. Dit kwam omdat de winst en marge niet per filiaal werd weergegeven. Deze hebben nu ook een filiaalkolom erbij gekregen.
Probleem opgelost waardoor het "Koopgedrag"-overzicht niet meer goed kon inladen.
Mogelijkheid toegevoegd om tafel splitsingen ook af te drukken en naar keukenscherm te sturen. Dit is met een instelling aan te zetten. Als deze aanstaat wordt er een bestelbon afgedrukt van de splitsing en de keukenschermbonnen krijgen de wijzigingen dan ook door.
Door deze wijziging zal ook de verplaatsing gedaan via de handheld doorkomen deze werkt namelijk op basis van splitsen.
In versie 26.x zit het volgende probleem:
Openstaande orders die aangemaakt zijn voordat versie 26.x geïnstalleerd was en deze worden afgerekend m.b.v. de knop 'Maak kassabon' leveren in bepaalde gevallen een lege kassabon op en de order blijft hierna openstaan.
Oplossing: Kies de betreffende order en ga deze eerst opslaan vanuit de ordersheet m.b.v. de knop 'Wijzigingen opslaan'. Hierna kan de order m.b.v. 'Maak kassabon' afgerekend worden.
In versie 26.x zit het volgende probleem:
Openstaande orders die aangemaakt zijn voordat versie 26.x geïnstalleerd was en deze worden afgerekend m.b.v. de knop 'Maak kassabon' leveren in bepaalde gevallen een lege kassabon op en de order blijft hierna openstaan.
Oplossing: Kies de betreffende order en ga deze eerst opslaan vanuit de ordersheet m.b.v. de knop 'Wijzigingen opslaan'. Hierna kan de order m.b.v. 'Maak kassabon' afgerekend worden.
In versie 26.x zit het volgende probleem:
Openstaande orders die aangemaakt zijn voordat versie 26.x geïnstalleerd was en deze worden afgerekend m.b.v. de knop 'Maak kassabon' leveren in bepaalde gevallen een lege kassabon op en de order blijft hierna openstaan.
Oplossing: Kies de betreffende order en ga deze eerst opslaan vanuit de ordersheet m.b.v. de knop 'Wijzigingen opslaan'. Hierna kan de order m.b.v. 'Maak kassabon' afgerekend worden.
Dit probleem wordt opgelost in de volgende update.
Nieuwe instelling toegevoegd om de munten en biljetten bij het visueel afrekenen wel of niet te gaan verdichten. Zet deze op 'Nee' om de munten en biljetten van dezelfde waarde separaat te tonen. Standaard ingesteld op 'Ja'.
Kastelling: Munten en biljetten worden nu altijd weer verdicht ongeacht de instelling bij "Kassa > Visueel afrekenen > Munten/biljetten van dezelfde waarde verdichten".
Keukenmanagement, diverse fixes:
In de invoervelden van de kassa is een knop geplaatst waarmee het on-screen-toetsenbord aan- of uitgezet kan worden. Deze negeert de instelling voor automatisch tonen.
Naam van filiaal en werkplek staat nu op de dag- en periodetotalen. Deze wordt ook meegeprint op de bon. Voorheen stond hier alleen het filiaal- en werkpleknummer.
Meenemen/hier opeten is nu ook zichtbaar op de keukenschermbonnen wanneer het gebruik ervan geactiveerd is.
Arrangementen: Op de tafellijst en plattegrond kan nu aangegeven worden of aan een tafel een arrangement is toegewezen. Op de tafel wordt dan de begin- en eindtijd van het arrangement weergegeven en wordt aangegeven wanneer het arrangement verlopen is.
Keukenbonnen en keukenmanagement: Wanneer een bereidingswijze-artikel een andere locatie heeft dan het hoofdartikel dan is het nu mogelijk om deze af te splitsen van het hoofdartikel zodat deze op de betreffende keukenbon voor die locatie gezet zal worden. Het afsplitsen geldt ook voor de keukenschermen.
Per (bereidingswijze)artikel kan aangegeven worden of deze wel of niet afgesplitst mag worden wanneer de locatie niet overeenkomt. Zet hiervoor het veld 'bereidingswijze_afsplitsen_andere_locatie' op de artikelkaart. Standaard zal een bereidingswijze-artikel niet afgesplitst worden.
Het afgesplitste bereidingswijze-artikel krijgt altijd de gang van het hoofdartikel toegewezen en gebruikt dus dan niet die van de artikelkaart.
Keukenmanagement: Wanneer artikelen niet zijn toegewezen aan een gang dan worden deze op het keukenscherm in '(geen gang)' geplaatst. Wanneer deze '(geen gang)' de eerste gang op het keukenscherm is dan zal bij het starten daarvan geen controle gedaan worden of er nog voorliggende gangen gestart moeten worden en hoeft dit niet meer bevestigd te worden. Dit geldt dus alleen wanneer de voorliggende gangen op een andere keukenscherm staan.
Keukenscherm: Actieknoppen zijn groter gemaakt en zijn nu net als de hoogte van de regels afhankelijk van de resolutie van het display.
De instelling "Toon contant/teruggave melding na afrekenen" is uitgebreid met de optie "Wisselgeld in munten en biljetten weergeven". Als deze hierop wordt ingesteld zal na het afrekenen het wisselgeld in munten en biljetten worden weergegeven.
Probleem in hij bijwerken van de kassastatus opgelost.
Lost de volgende foutmelding op:
PgConstraintError: ERROR: update or delete on table "kassastatus" violates foreign key constraint "verk_kassastatus_verk_kassastatus_id_fkey" on table "verk_kassastatus"
Dit is ook een mogelijke oorzaak voor de melding
Exception: Er is al een Qlib::QKassastatus weggeven via GetVerkoopBase()
Probleem verholpen waardoor je foutmeldingen kon krijgen bij diverse handelingen in het keukenscherm.
Betreft de volgende meldingen:
POS: Foutmeldingen konden optreden wanneer m.b.v. Webhooks een customaction was gedefinieerd die bij het opstarten van de kassa werd uitgevoerd. Dit ging in bepaalde gevallen mis wanneer POS automatisch werd opgestart.
Lost de volgende foutmeldingen op:
De tweede was het gevolg van de eerste en werd steeds weergeven wanneer de gebruiker een artikel aansloeg.
Webhooks issues opgelost:
Probleem verholpen waardoor de kassa fout kon geven.
Trad onder andere op in Keukenscherm.
Wanneer de instelling "Inloggen na elke actie" aanstond kon in bepaalde situaties een foutmelding verschijnen zoals bijv. bij het annuleren van een (tafel)bestelbon.
Tafelnaam verwijderen werkt nu ook als je de tafel met de 'Maak factuur'-actie afhandelt.
Wanneer een keukenscherm uitserveerbon met dubbele breedte en hoogte geprint moest worden en één van de regels in de uitserveerbon had meer dan één bereidingswijze dan werden de extra bereidingswijzen niet met de dubbele breedte en hoogte geprint. Nu worden alle bereidingswijzen met dubbele breedte en hoogte geprint.
Medewerkerwachtrij: Wanneer een medewerker een bestelbon open heeft staan, en de medewerker wisselt of meldt zich af dan wordt de bestelbon nu in de bestelbonwachtrij geplaatst. Hiermee kan de bestelbon weer opgevraagd worden op andere werkplekken.
Probleem bij initialisatie van de Museumkaart-koppeling verholpen.
Probleem opgelost met het afmelden van medewerkers. Wanneer de medewerkersheet werd afgesloten op het moment dat de gebruiker nog bezig was met afmelden dan bleef deze sheet in de afmeld-modus staan (wat niet zichtbaar was). D.w.z. de eerste volgende keer dat een medewerker zich probeerde aan te melden via deze sheet dan werd de medewerker afgemeld i.p.v. aangemeld.
Op de bereidingswijzesheet als je met bereidingswijzen per groep en direct sluiten werkt, kon het voorkomen dat de keuzes niet bij de eerste groep begonnen.
Probleem opgelost met betaalwijzelimieten: Wanneer een afwijkend limietbedrag per relatie was ingesteld dan verscheen in POS een foutmelding tijdens het afrekenen.
Q1450 Bestelbon chinese tekens, probleem verholpen waardoor de vertaalde tekst miste op de bestelbon wanneer alleen de aantal van het artikel in de bestelling was gewijzigd.
Bij toevoegen van bereidingswijze op een regel met een eenheid (niet stuks) niet 1 afsplitsen maar altijd toepassen op de hele regel.
De backoffice-instelling "Verdicht EFT-betalingsregels" wordt nu ook toepast in de financiële totalen vanuit POS.
Probleem opgelost met de medewerkerwachtrij i.c.m. automatisch opstarten POS: In sommige gevallen kon bij het aanmelden van een medewerker de melding 'U kunt momenteel niet inloggen' verschijnen waardoor de medewerker zich niet kon aanmelden.
Menuprijzen: Artikelen met verschillende bereidingswijzen worden nu niet meer verdicht na het samenstellen van een menu. Dit ging mis op zowel de kassa als de handheld.
Probleem opgelost: Openstaande orders die aangemaakt waren voordat versie 26.x geïnstalleerd was en deze werden afgerekend m.b.v. de knop 'Maak kassabon' leverden in bepaalde gevallen een lege kassabon op en de orders bleven hierna openstaan.
Problemen opgelost in het Keukenscherm:
Probleem opgelost: Tabs 'Bestelgeschiedenis' en 'Details per bestelling' werken weer correct.
Bij het afdrukken van een verkooporder i.c.m. met module Q1470 m.b.v. de tussenbonknop wordt nu daadwerkelijk een tussenbon afgedrukt en geen bestelbon meer. Dit lost het probleem op van de dubbele boekingen in de keukenbon.
Keukenscherm: Meerdere situaties waarin deze kon crashen zijn opgelost.
Hoofdmenu-item "Relaties" is nu ook beschikbaar wanneer alleen de module "Q1470 Afhalen Bezorgen" gelicenseerd is.
Wanneer er orders via de API op een slave werden aangemaakt negeerde de kassa de instelling of de order wel of niet geprint moest worden. Dit had tot gevolg dat er altijd bonnen uit de printer kwamen. Dit is nu verholpen.
De totaaltelling bij "Verkoop > Kassabonnen" kan nu weer geautoriseerd worden. Dit ontbrak nog in voorgaande versies.
Bij het maken van interfiliale opdrachten wordt er in de opdracht getoond hoeveel voorraad er op beide locatie's aanwezig is. De voorraad van de bestemmingslocatie liet de voorraad van de verzendlocatie zien. Dit was een visuele bug, de opdrachten zelf waren goed aangemaakt.
Deze versie niet gebruiken gebruik versie 24.0.2
Keukenmanagement
Nieuwe/aangepaste functies
Bugfixes
De handleiding zal uitgebreid worden met alle nieuwe wijzigingen.
Let op: De "per regel"-functie (alhoewel aanwezig) is nog niet geschikt voor live klanten, omdat hier nog veel functionaliteit ontbreekt.
Het is nu mogelijk om de relatienaam op de tafelplattegrond te beperken tot een maximale lengte.
Via de instelling Kassa > Tafels > Maximale lengte relatienaam op tafelplattegrond.
Bij langere relatienamen kan de plattegrond namelijk nogal onoverzichtelijk worden, omdat de labels dan over andere tafels heen vallen.
Nadat je Synchroniseren kiest vanuit de kassa (POS) zal de kassa nu weer automatisch herstarten, zoals voorheen ook het geval was.
Schemaupdate van deze versie komt met een foutmelding wanneer de administratie een of meerde zelf gemaakte allergenen bevat.
Installeer 26.3.0 om dit probleem te verhelpen.
Master/slave: Wanneer door een netwerkstoring de slave-werkplek geen verbinding heeft met de masterdatabase dan wordt dit in bepaalde situaties nog niet correct afgevangen. De onderdelen Inkoop en Voorraad geven hierbij een foutmelding. Ook het raadplegen van een artikelkaart is in dat geval niet mogelijk. In ieder geval vanaf versie 22 kunnen deze issues optreden.
POS werkt wel altijd correct zonder directe connectie met de master.
Nieuw hoofdmenu-item Exports waaronder in de toekomst alle ingebouwde exportformaten beheerd kunnen worden. Bij het aanmaken van een nieuwe exportconfiguratie moet je bekend zijn met het type van de export. Dit is bewust geen dropdown-lijstje om op die manier te voorkomen dat de interface vervuild raakt met een waslijst aan exportformaten die door de gebruiker toch nooit gebruikt zullen worden.
De instelling voor "Artikelkoppelingen balanceren" is verplaatst naar "Artikelen > Automatische acties" en heet nu "Voorraad balanceren o.b.v. ingrediënten".
Tevens is de instelling "Inkoopprijs berekenen o.b.v. ingrediënten" aan dezelfde groep toegevoegd.
Als je deze laatste instelling inschakelt wordt de inkoopprijs van een recept (dat is een artikel met ingrediënten), automatisch herberekend als je de ingrediënten wijzigt.
Tijdens het inlezen van een overzicht zie je nu behalve de tekst "Bezig met inlezen ..." ook hoeveel seconden -- of uiteindelijk zelfs hoeveel minuten -- het overzicht al bezig is om in te lezen.
Het klantendisplay heeft nu een extra instelling waarmee je een blauw kader om de elementen kan tekenen.
Dit helpt als je de elementen handmatig moet uitlijnen en je precies wilt weten waar ze beginnen en eindigen.
De precisie voor de kolom aantal
in het artikel-tabblad Samengesteld is verhoogd van drie naar zes, om nauwkeurigere boekhoudkundige BTW-verdeling te realiseren bij de verkoop van meerdere stuks.
Importeren: De titel van het tabblad bij "Veldselectie" past zich nu aan naar de gebruikte stamkaart. Dus "Relatiekaart" en "Medewerkerkaart", in plaats van altijd "Artikelkaart".
Bijverkoop en bereidingswijzen worden nu ook afgedrukt op kassabonnen bij weegschaalkoppeling mits dit bij de instellingen aan staat.
Afdrukwachtrij in hoofdmenu en printsheet van de kassa aangepast
Wijzigen van de autorisatie op de medewerkerkaart is nu weer mogelijk op een slave-werkplek.
Alleen voor GKS:
Probleem opgelost met het synchroniseren van orders wanneer het afleveradres gewijzigd wordt.
Lost de volgende melding op
ERROR: insert or update on table "hist_verk_order" violates foreign key constraint "hist_verk_order_afl_adres_id_fkey"
Verbeteringen aan printerserver.
Als bij opstarten van het programma een printer niet geïnitialiseerd kan worden blijft hij dat nu periodiek opnieuw proberen zodat het niet meer erg is als de printer niet aan stond.
Bij een kortstondige storing tijdens het printen van een bon kon het gebeuren dat de print pas opnieuw werd geprobeerd als de volgende bon geprint moest worden.
POS icm webhooks. Enkele fixes gedaan die een aantal foutmeldingen zou moeten voorkomen.
Wijzigen van wachtwoord op een slave kassa triggered geen queryfout meer. Wanneer er niet verbonden kan worden met de master wordt er een nettere melding gegeven.
Probleem opgelost: Het aanmaken van een nieuw artikel of nieuwe relatie op een slave-werkplek gaf een foutmelding.
Webhooks: Indien er een codefout (een Exception) voorkomt tijdens het uitvoeren van een webhook blijft de kassa nu niet meer hangen, maar kan er gewoon verder gewerkt worden.
Uiteraard is het wel mogelijk dat vanwege de codefout de webhook-response niet verwerkt is, er wordt daarom ook een kleine pop-up getoond en logregel weggeschreven met informatie over de codefout zodat deze vervolgens ook opgelost kan worden.
Correctie probleem met museumkaart.
Bij beheer van stamkaarten was het mogelijk dat je onderin tabbladen zag staan waar je volgens je modules geen toegang tot hebt. Dat is nu niet meer het geval.
Medewerker logboek kon een verkeerde melding laten zien voor een aantal acties die gedaan waren.
Probleem opgelost wanneer er op een tafel via de startSession
webhook direct een nieuwe regel aan de bestelling toegevoegd werd. Dit veroorzaakte een !m_IsOpgeslagen
foutmelding in de kassa die je wel kon doorklikken, maar die uiteraard niet de bedoeling was.
Ondersteuning afdrukken bereidingswijze op orderbon icm weegschaalkoppeling.
Probleem opgelost waardoor bonnen niet afgedrukt werden.
Kon mis gaan als een tekst met dubbele-breedte-karakters niet op de bon paste.
Het veld vrd_eenheid_id heeft nu een selectielijst gekregen als default. Wanneer het veld nog niet op de kaart stond zal die nu automatisch opkomen met de selectielijst gevuld. Als het veld al wel op de layout stond zal er nu de melding "(!) Selectielijst is niet standaard" erachter staan. Deze kan via Beheer > Artikelkaart > Wijzigen gereset worden door op de knop met R achter de selectielijst te drukken.
Artikelen met ingrediënten kregen niet meer de voedingskenmerken van hun onderliggende artikelen door.
Probleem opgelost: Administratie kon niet bijgewerkt worden naar schema 25.x.x. Dit probleem trad op wanneer de administratie eigen gemaakte allergenen bevatte.
Probleem opgelost met de autorisatie van categorieën van bestandskaarten (artikelen, relaties en medewerkers). Wanneer een medewerker niet geautoriseerd was voor een bepaalde categorie was het mogelijk dat knoppen zoals wijzigen en nieuw wel geactiveerd werden ondanks dat er een slotje op zat.
Probleem verholpen waardoor als bij het aanmaken van een nieuwe databaseconnectie inclusied cloud credentials de credentials niet opgeslagen werden en er soms ook een foutmelding werd gegeven.
Probleem opgelost waardoor fouten vanuit de sync niet goed gemeld werden en rare vervolg fouten veroorzaakten.