Alle releasenotes Alle releasenotes MplusKASSA Q-line

Sorteer op invoertijdstip Filter op 'Vereist aandacht bij installatie' Filter op 'Uitgelicht' Start presentatie


  • Controle op dubbele PLU-nummers nu mogelijk bij invoer artikelkaart. Instelbaar op Ja, Nee of Bevestigen. Standaard instelling: Ja.

    Artikelen > Artikelkaart > Dubbele PLU-nummers toestaan
    23.0.0
  • De aantallen van barcodes op een artikelkaart hoeven nu niet meer gehele aantallen te zijn.

    22.2.0
    1 bijlage
  • Fashion: Een kleur- of maatlijst kan nu niet meer (per ongeluk) gesorteerd worden. Dit was nog mogelijk tijdens de selectie van een kleur- of maatlijst bij het wijzigen van een artikelkaart.

    22.2.0
    1 bijlage
  • Instelling "Dubbele barcodes toestaan" aangepast. Instelbaar op Ja, Nee of Bevestigen. Standaard instelling: Nee.

    Artikelen > Artikelkaart > Dubbele barcodes toestaan
    23.0.0
  • Hoeveelheid bij ingrediënten kan nu tot 6 decimalen ingevuld worden

    24.0.0
  • Probleem opgelost bij Centraal Beheer-artikelen: Bijwerken uit de Cloud gaf een foutmelding.

    24.0.0
  • Het beheer van de Webshop artikelgroepen onthoudt nu de versleepte positie van de vensters.

    22.2.0
  • Tabs die meer horizontale ruimte nodig hebben dan aanwezig is, zullen nu over meerdere rijen uitgespreid worden.

    24.0.2
    1 bijlage
  • Het beheer van bereidingswijze bewaart nu de ingestelde vertaalde tekst.

    Wanneer een artikel met een vertaalde tekst wordt geselecteerd als bereidingswijze dan wordt nu ook de vertaalde tekst van het artikel ingevuld in dit veld zodat deze ook doorkomt op de bestelbon.

    24.0.0
  • Per betaalwijze is nu een limiet in te stellen. Dit is het bedrag wat met deze betaalwijze maximaal afgerekend kan worden per kassabon. Eventueel kan deze limiet gelden voor een bepaald dagdeel of periode (per relatie) en kan deze betaalwijze geblokkeerd worden buiten dit dagdeel of periode.

    22.2.0
    1 bijlage
  • Het werkplekkenoverzicht bij Beheer > Instellingen > Instellingen wordt nu pér filiaal getoond. Selecteer een ander filiaal om de instellingen van die werkplekken te beheren. Het huidige filiaal en de huidige werkplek worden standaard geselecteerd.

    24.0.2
  • Probleem opgelost: Vanuit de inkoop kopiëren van verkoopregels met daarin tekstregels gaf een foutmelding.

    24.0.1
  • Probleem opgelost bij scannen barcodes vanuit inkoopopdrachten: Barcodes van artikelnummers met meer dan 9 cijfers konden niet gescand worden.

    22.2.0
  • Probleem opgelost bij het afdrukken van inkoopleveringen met grote artikelnummers. Hierbij kon een foutmelding optreden.

    25.0.0
  • Voorraadhistorieoverzicht verbeterd:

    • Alle historiesoorten worden nu omschreven
    • Historiesoort 'Uitgifte' toont nu het betreffende kassabon- of factuurnummer
    • Kolommen 'Voorraad voor mutatie" en "Voorraad na mutatie" toegevoegd. Deze toont de voorraad voor- en nadat de mutatie is uitgevoerd. Wordt alleen getoond wanneer het overzicht gesorteerd is op 'Id' of 'Tijdstip'.
    22.2.0
    1 bijlage
  • Probleem van de lege tussenbonnen opgelost. Tussenbonknop blijft nu gedeactiveerd wanneer de functie niet gebruikt kan worden.

    Dealers

    Betreft het probleem met de spookbonnen.

    21.2.1
  • Er kan nu subtotaal korting gegeven worden.

    Dit kan door middel van het toevoegen van de knop "Subtotaal korting" aan de interface. Wanneer er artikelen aangeslagen zijn die korting mogen ontvangen kun je op deze knop drukken. Een dialoog zal om het nieuwe subtotaalbedrag vragen en het verschil tussen het huidige totaal en het nieuwe totaal als kortingsbedrag evenredig over alle regels die korting mogen ontvangen verdelen.

    22.2.0
    2 bijlages
  • De printknop op de totalenpagina ziet er nu meer uit als een knop.

    24.0.2
    1 bijlage
  • Het aantal gasten kan nu ook bij een normale kassabon geregistreerd worden. Wanneer deze optie wordt aangezet dan zal bij iedere kassabon de gast standaard op 1 gezet worden. Dit kan tijdens de invoer van de kassabon gewijzigd worden. Ook kan, op het moment dat afgerekend wordt, actief gevraagd worden om het aantal gasten wanneer het totaal bedrag van de kassabon boven een bepaald in te stellen bedrag zit.

    N.B.: De registratie en werking van het aantal gasten op een tafelbon verandert hierdoor niet.

    Kassa > Aantal gasten
    24.0.0
    2 bijlages
  • Urenregistratie: De melding "U bent momenteel niet ingeklokt..." wordt nu vervangen door "U bent momenteel met pauze..." wanneer de medewerker met pauze is om verwarring te voorkomen. Feitelijk is het wel zo dat de medewerker op dat moment niet ingeklokt is.

    21.3.0
  • Inklokken op slave-kassa's: Wanneer er geen verbinding is met de masterdatabase dan kan een medewerker, ondanks dat ingesteld is om verplicht in te klokken, zich nog wel aanmelden bij de kassa. De "inklokken'-knop geeft dan aan dat er geen verbinding is en dus niet ingeklokt kan worden.

    24.0.0
    1 bijlage
  • De bereidingswijze-, verkooporder- en relatiesheet zijn nu gemakkelijker af te sluiten door ernaast te klikken. Hierdoor kunnen niet meer onbedoeld knoppen op de achtergrond aangeklikt worden. Ook zijn de tabs van deze sheets nu correct uitgelijnd.

    23.0.0
  • Nieuwe instelling toegevoegd waarmee aangegeven kan worden of binnen POS een niet-actieve relatie geselecteerd mag worden. Instelbaar op Ja, Nee of Bevestigen. Standaard instelling: Ja.

    Kassa > Relaties > Selecteren van niet actieve relaties toestaan
    23.0.0
  • Je kan nu ook de locatie van een artikel printen op de uitserveerbon. Hiervoor is een instelling toegevoegd. Je ziet de locatie achter het artikel staan. Dit is alleen extra informatie van de regel, er wordt op basis hiervan niet anders gesorteerd!

    Instellingen > Keukenmanagment > Uitserveerbon > Locatie printen bij artikel
    23.0.0
  • Wanneer een uitserveerbon van een bezorgorder geprint wordt komt nu ook het bezorgadres op de uitserveerbon te staan.

    23.0.0
  • De regels van de uitserveerbon die door het keukenscherm geprint wordt, kunnen nu met dubbele hoogte en dubbele breedte uitgeprint worden. Hiervoor is een instelling toegevoegd.

    Instellingen > Keukenmanagment > Uitserveerbon > Grote regels uitserveerbon printen
    23.0.0
  • De artikelinformatie van de kassabon in de relatiesheet laat nu ook de "vraag om"-extra tekst zien als een artikel deze heeft.

    23.0.0
  • Wanneer de instelling "Klantnotitie tonen bij selectie klant" aan stond werd altijd de klantnotitie getoond. Nu zal deze dat alleen doen als er daadwerkelijk tekst in de notitie staat.

    23.0.0
  • POS: Interval van het automatisch bijwerken van de interfiliale wachtrij kan nu ingesteld worden. Zet deze op 0 seconden om het automatisch bijwerken uit te schakelen (standaard instelling).

    N.B. Deze instelling is alleen relevant wanneer geen gebruik wordt gemaakt van de Notificatie Service.

    Kassa > Wachtrij > Interfiliale wachtrij: Interval automatisch bijwerken
    21.2.1
  • De aanmeldknop in het medewerker-aanmeldvenster is niet meer geautoriseerd. De afmeldknop nog wel. Indien de medewerker hiervoor niet geautoriseerd is of wanneer geen medewerker is aangemeld, dan kan d.m.v. accordering hier tijdelijk toestemming voor verleend worden indien dat nodig is.

    21.2.1
    1 bijlage
  • Probleem opgelost: Wanneer POS automatisch opgestart werd dan waren de BPE-knoppen niet zichtbaar in de kassabonregel-popup. Ook bij het wisselen van medewerker was het mogelijk dat de BPE-knoppen onterecht weergegeven of verborgen waren.

    22.2.0
  • Probleem opgelost: Een geannuleerde order/bestelling kan nu niet meer afgerekend worden. Direct na het annuleren was dit nog mogelijk.

    22.2.0
  • Probleem opgelost: Wanneer de korting van een Sales & Acties-regel werd gewist dan werd in sommige gevallen het totaalbedrag niet bijgewerkt.

    22.2.0
  • Probleem opgelost in de urenregistratie. Een ingeklokte medewerker op 31 dec 2019 kon niet uitgeklokt worden na 1 jan 2020. Op 1 jan 2020 was dit nog mogelijk afhankelijk van de ingestelde eindtijd boekdag.

    21.3.0
  • Medewerker kan zich niet meer volledig afmelden vanuit POS wanneer er nog 1 of meerdere invoervensters (in de backoffice) openstaan.

    21.2.1
  • Probleem opgelost: POS i.c.m. weegschaalmodule start nu weer goed op.

    24.0.1
  • Probleem opgelost: Bij de combinatie van medewerkerwachtrij en automatisch opstarten van POS kon een foutmelding verschijnen.

    24.0.1
  • Munten en biljetten houden nu ook rekening met beschikbare ruimte in de breedte zodat ze niet over elkaar komen te staan. Voorheen hielden ze alleen rekening met de beschikbare hoogte.

    23.0.0
  • De maakbon tussenvoeg-instelling werkte niet goed wanneer je orders en tafelbestellingen door elkaar heen gebruikte. Dit werkt nu wel.

    23.0.0
  • Uitserveerbon printen gebeurt nu ook wanneer het keukenscherm op simpele modus staat ingesteld.

    23.0.0
  • Probleem verholpen waardoor het te betalen bedrag niet ingevuld werd als de gebruiker de PIN betaalwijze aantikt.

    22.2.0
  • Een aantal problemen met de medewerkerwachtrij zijn opgelost:

    • Wachtrijbonnen werden in bepaalde gevallen niet (correct) overgenomen wanneer de medewerker van werkplek wisselde. In het uiterste geval kon dit 'dubbele' kassabonnen veroorzaken.
    • Bij het starten van POS kon de medewerker nog op meer dan 1 werkplek aangemeld zijn
    • Bij het starten van POS werden in bepaalde gevallen de regels van de vorige kassa-sessie nog toegevoegd aan de huidige medewerkerwachtrijbon. Dit kon dubbele regels veroorzaken.
    22.2.0
  • Wanneer er meer dan drie allergenen op een product stonden verscheen er een foutmelding. Dit is nu opgelost

    21.2.1
  • Dealers

    Nieuwe taak toegevoegd aan QTaskPlanner: "deactiveerrelatie". Deze kan opgenomen worden in de Windows-taakplanner en zorgt ervoor dat relaties die niet meer geldig zijn automatisch op niet-actief worden gezet. Op de relatiekaart kan hiervoor het nieuwe veld 'geldigtm' worden toegevoegd waarin de datum gezet kan worden tot en met wanneer de relatie geldig is.

    23.0.0
  • Slave kassa's uploaden nu de omzet elke vijf minuten (was tien minuten).

    24.0.0
  • In het overzicht van facturen en kassabonnen kan nu gefilterd worden op Gecrediteerde facturen/bonnen of Creditfacturen/bonnen (filter Soort).

    21.2.1
    1 bijlage
  • Probleem opgelost bij het invoeren van een voorraadcorrectie. De totalen van alle kolommen worden nu bijgewerkt tijdens de invoer.

    25.0.0
  • Webhooks: Probleem opgelost waarbij barcodes soms niet goed gescand werden als de webhook scanCode geactiveerd was.

    24.0.0
  • Bij een non-blocking webhook wordt nu ook weer altijd de session volledig doorgestuurd.

    23.0.0
  • Webhooks: session.openAmount, session.paidAmount en session.prepaidAmount toegevoegd.

    21.3.0
  • Webhooks: Het is nu mogelijk om in webhookreacties waarin een message meegegeven wordt, ook een achtergrondkleur voor de popup mee te geven via backgroundColor. Op deze manier kan een foutmelding of succesmelding extra worden benadrukt. Om gebruik te maken van de voorgedefinieerde kleuren, kun je gebruiken maken van red of green. Het is ook mogelijk om via een hexadecimale string een eigen kleurcode mee te geven. De achtergrondkleur is weer te wissen door een reactie zonder backgroundColor mee te sturen.

    22.2.0
  • Autorisatie voor het tabblad "Medewerkers > Autorisatie" is opgesplitst in twee nieuwe items: "Groepen toekennen" en "Individuele opties toekennen".

    22.2.0
  • Autorisatiegroepen kunnen nu voorzien worden van een rangorde. Hoe lager het cijfer, hoe hoger de rang. Een autorisatiegroep met rangorde 3 mag anderen alleen maar zichzelf en anderen een groep toekennen tot en met zijn eigen rangorde, dus bijv. wel naar rangorde 3, 4, 5 of een lagere rang, maar niet naar rangorde 1 of 2. Standaard is er geen rangorde en geldt deze beperking dus niet.

    22.2.0
  • Urenregistratie: Bij het uitklokken is het nu mogelijk om voordat uitgeklokt wordt de vraag te stellen: "Klok je eerder uit dan de geplande eindtijd volgens het dienstrooster?". Indien hierop Ja geantwoord wordt, dan wordt een zelf in te stellen tekst weergeven en kan de medewerker hierna uitklokken. Zie instelling voor deze WAB-tekst (Wet arbeidsmarkt in balans). De vraag wordt alleen weergegeven wanneer iets in deze tekst is ingevuld. Het antwoord wat de medewerker op de vraag heeft gegeven wordt weergegeven in Overzichten > Medewerkers > Urenoverzicht.

    Urenregistratie > WAB-tekst bij uitklokken
    21.3.0
  • Het overzicht Overige > Webhooks is nu alleen bereikbaar als je daartoe geautoriseerd bent.

    24.0.2
  • Tijdens een schema-update zal de Q-line niet meer waarschuwen voor het controleren van bestaande koppelingen op de administratie.

    24.0.0
  • "BTW verlegd" is nu ook te kiezen als standaard BTW-wijze van een kassa.

    Kassa > BTW
    24.0.0
  • Nieuwe overzicht: Overige / Werkplekinformatie.

    Dit overzicht laat per werkplek de volgende informatie zien:

    • Nummer & naam
    • Is het Slave?
    • Wanneer heeft de Slave voor het laatste geüpload?
    • Wanneer heeft de Slave voor het laatste gedownload?
    • Wanneer heeft de Slave voor het laatst verbinding gemaakt? (hoeft niet per se een geslaagde upload of download gebeurd te zijn)
    • Wanneer is de werkplek voor het laatst opgestart? (geld alleen voor directe verbindingen op de Master)

    Daarnaast heb je de volgende filteropties:

    • Toon alleen Slave-werkplekken
    • Toon alleen problematische werkplekken

    Problematische werkplekken zijn momenteel Slave-werkplekken die te laat zijn met hun upload of download. Per werkplek kun je instellen welke marge gebruikt moet worden voordat een upload of download als "te laat" wordt gemarkeerd. Deze werkplekken worden in het overzicht ook rood gekleurd.

    Overzichten > Werkplekinformatie
    24.0.0
    1 bijlage
  • Een Slave kan nu ge-synchroniseerd worden via een knop in de POS. Deze knop is autoriseerbaar en zal in eerste instantie de autorisatie-instelling overnemen van de "Naar backoffice" knop.

    Nadat de synchronisatie voltooid is, zal de POS zichzelf herstarten zodat alle nieuwe instellingen automatisch worden ingeladen.

    24.0.0
    1 bijlage
  • Webhooks: Bepaalde configuratie-items zoals de Endpoint URL worden nu ge-trim'd alvorens ze worden opgeslagen. Dit voorkomt vervelende storingen vanwege per ongeluk ingevoerde overbodige spaties.

    23.0.0
  • Webhooks: Het is nu mogelijk om via { "version": "..." } een extern versienummer te retourneren dat wordt opgeslagen in het communicatielogboek. Dit kan helpen bij het controleren van versies en opsporen van problemen.

    23.0.0
  • Externe referentie van de medewerker- (extEmployeeId) en relatiekaart (extRelationId) mag nu 512 karakters zijn, ipv. 50.

    23.0.0
  • De PostgreSQL serverversie wordt nu ná het testen van de connectie getoond naast de connectieknop.

    23.0.0
    1 bijlage
  • Het overzicht voor Filialen & Werkplekken bevat nu ook een kolom die aangeeft of de werkplek (of het gehele filiaal) een Slave is.

    22.2.0
    1 bijlage
  • Het is nu mogelijk om via een instelling het label van de relatiesheet te verbergen.

    Kassa > Relaties > Klantsheet label verbergen
    21.2.1
  • Het is nu mogelijk om een getal in te voeren in de numpad en dan op Aantal verlagen of verhogen te drukken en dan wordt het aantal met zoveel verlaagd of verhoogd.

    21.2.1
  • Dealers

    Het is nu mogelijk om een Slave te ontgrendelen via Beheer > Instellingen > Filialen. Voordat een Slave ontgrendeld wordt, komt er een duidelijke waarschuwing in beeld die uitlegt dat niet-geüploade omzet hierbij ONHERSTELBAAR verloren raakt. Er wordt ook historie van de ontgrendeling bijgehouden, zodat is te achterhalen wanneer en door wie een Slave ontgrendeld is.

    22.2.0
  • Module Q1005 Artikelbeheer Pro en module Q3600 Webshop zijn samengevoegd. Wanneer u één van beide modules heeft krijgt u nu automatisch ook de functionaliteit van de andere module.

    23.0.0
  • De exact financials csv export wordt nu gesorteerd op regelnummer.

    22.2.0
  • Tussenbon printen kan nu vaker dan 1 keer per bon.

    22.2.0
  • Programma waarschuwt nu als de PostgreSQL-versie te oud is. Controle wordt alleen gedaan als er databasemigraties uitgevoerd moeten worden.

    21.2.1
  • Webhooks: Probleem opgelost bij combinatie van polling en customerMessage.

    22.2.1
  • In de situatie dat er in het betaalscherm via Webhooks meerdere wijzigingen op de ingelezen bon uitgevoerd werden, en dit was een (tafel)bestelling, kreeg je nu niet meer een foutmelding over !m_IsOpgeslagen.

    22.2.0
  • Webhooks: Probleem opgelost waardoor je een lopende webhook in sommige gevallen niet meer kon annuleren, omdat elke update ervoor zorgde dat de autorisatie popup direct weer gesloten werd.

    22.2.0
  • Probleem opgelost waardoor receiptFooters met printSeparate:false niet meer afgedrukt werden.

    21.2.1
  • Handmatig retourpinnen icm 2staps CCV koppeling werkt weer.

    Dealers

    Ging waarschijnlijk mis sinds versie 19

    Foutmelding was: ERROR: insert or update on table "betaling" violates foreign key constraint "betaling_betaalwijze_id_fkey"

    24.0.0
  • Probleem in synchronisatie van aanbetaling op orders verholpen.

    Dealers

    Foutmelding

    duplicate key value violates unique constraint "transactie_kasstelsel_inv_filiaal_nr_jaar_werkplek_nr_trans_key"
    21.3.1
  • Probleem opgelost bij Bestand inlezen / Datacollector uitlezen: Hier gaf een foutmelding wanneer op barcodes werd geïmporteerd.

    24.0.0
  • De knop "Aantal verhogen" in het regel-popupvenster wordt nu uitgeschakeld wanneer het aantal niet verhoogd mag worden (bijv. bij een BPE-regel).

    22.2.0
  • Bij de verwerking van subregels (dus oa bereidingswijzen) ging de unicode codering van de tekst verloren waardoor bepaalde karakters vervangen werden door vraagtekens.

    25.0.0
  • Probleem opgelost: Artikelnummers met meer dan 9 cijfers konden niet ingelezen worden vanuit invoer inkoop/verkoop wanneer geïmporteerd werd op artikelnummer.

    22.2.0
  • Probleem opgelost waardoor het weekoverzicht in de kassa (POS) een onjuiste periode liet zien als de laatste dagen van het jaar volgens de ISO-standaard al in het eerste weeknummer van het nieuwe jaar vallen.

    21.3.0
  • Probleem opgelost: De optie "Kolomindeling filialen" kon in bepaalde gevallen een foutmelding geven waardoor het overzicht niet meer werd vernieuwd.

    21.2.1
  • Mailen via standaard e-mailprogramma werkt nu ook op Windows 8 en hoger.

    Let op: Er moet wel een MAPI compatible mailclient ingesteld zijn als standaard e-mailprogramma. Windows Mail en Outlook Express ondersteunen geen MAPI, Thunderbird en de volledige Outlook wel.

    21.2.1
  • Probleem verholpen waardoor printerconfiguratie niet gemigreerd werd.

    21.2.1