Bon printen vanuit de medewerkersinlogvenster werkt niet in deze versie.
LET OP: Deze update niet voor klanten met een TicketCounter koppeling gebruiken!!!
Tenzij ze in offline-modus gaan werken, maar dat moet dan ook bij TicketCounter bekend zijn en geconfigureerd worden.
LET OP: Deze update niet voor klanten met een TicketCounter koppeling gebruiken!!!
Tenzij ze in offline-modus gaan werken, maar dat moet dan ook bij TicketCounter bekend zijn en geconfigureerd worden.
LET OP: Deze update niet voor klanten met een TicketCounter koppeling gebruiken!!!
Tenzij ze in offline-modus gaan werken, maar dat moet dan ook bij TicketCounter bekend zijn en geconfigureerd worden.
Wijzigen kleur/maat-artikelen: Niet-actieve artikelen worden nu grijs weergegeven in het kleur/maat-overzicht en de inhoud hiervan kan niet meer gewijzigd worden (met uitzondering van het vinkje "Actief"). Wanneer expliciet een niet-actief artikel geselecteerd is om te gaan wijzigen (bijv. vanuit tabblad "Niet actief") dan kan het artikel wel weer volledig gewijzigd worden.
Artikelkaart: Kleuren & maten wijzigen. Het volgende is aangepast:
Na wijzigen van een kleur/maat-artikel zijn nu de wijzigingen van alle artikelen van het product in de artikellijst zichtbaar dus niet meer alleen van het geselecteerde artikel.
Probleem opgelost bij het verwijderen van barcodes van kleur/maat-artikelen. Barcodes werden in bepaalde gevallen niet verwijderd.
Nieuwe kortingsmodule Sales & acties. Hiermee zijn verschillende soorten kortingen mogelijk zoals bijv. mixmatch, setprijzen etc. Zie document voor meer info.
De import van afbeeldingen bij artikelen, medewerkers en relaties vangt nu problemen met de importbestanden af en meldt nu aan het eind welke bestanden overgeslagen zijn.
Voorheen brak de import af en was het onduidelijk aan welk bestand het lag en wat er al gedaan was.
Voor TicketCounter producten is het nu mogelijk om per product aan te geven op welke printer deze geprint moet worden. De beschikbare keuzes zijn: Bonprinter, Ticketprinter of Geen.
Bij de betaalwijzen kan nu een default afstortwijze toegekend worden. Deze wordt dan voorgesteld bij het maken van een kastelling. Je kan nog wel naar een andere afstortwijze toe wisselen.
Bij een betaalwijze kan nu opgegeven worden dat wanneer deze in de kassa wordt geselecteerd er geen kortingen gegeven mogen worden. De kortingen zullen dan na bevestiging automatisch verwijderd worden en vanaf dat moment kunnen er geen kortingen geselecteerd worden.
Probleem verholpen met opslaan van betalingen. (zat in versie 9.0.0 en 9.1.0)
Fout tijdens opslaan.
Uitzondering: PgConstraintError
ERROR: insert or update on table betaalwijze violates foreign key constraint betaalwijze_auto_afstort_id_fkey
DETAIL: Key (auto_afstort_id)=() is not present in table betaalwijze
Voor TicketCounter kan nu ingesteld worden of de ticketverkoop online of offline gebeurd moet worden.
Probleem verholpen waardoor het filteren van instellingen kon crashen.
Flexibelere indeling van kassascherm en ondersteuning voor schermen in portretstand. In de kassa-layouteditor zijn de bon en het numerieke deel nu vrij plaatsbare componenten (de bon is wel verplicht). Ook kan in de editor nu uit vier verschillende indelingen gekozen worden voor standaard/breedbeeld en staand/liggend.
Wanneer het bewerken van een tafelplattegrond wordt beëindigd worden nu eventuele openstaande popups gesloten.
Probleem verholpen waardoor bij het bewerken van de tafelplattegrond de tafelpopup deels buiten het scherm viel. Werd veroorzaakt door het virtuele toetsenbord, als deze uit stond ging het wel goed.
Crash verholpen die kon optreden als de gebruiker dubbelklikte op de totaalregel tijden de invoer van een levering.
Crash verholpen die optrad als tijdens de invoer van een inkoopopdracht op de totaalregel gedubbelklikt werd.
Bij het importeren van kleur/maat-artikelen wordt nu, als er dubbelen gedetecteerd worden in het importbestand, de mogelijkheid gegeven om de dubbelen te exporteren en om door te gaan met het importeren zonder de dubbelen.
Extra controles bij importeren van artikelen
Probleem verholpen waardoor het importeren van kleuren of maten met daarin een backslash niet goed ging.
Tijdens het importeren van artikelen, medewerkers en relaties worden teksten die langer zijn dan de database toestaat nu automatisch ingekort in plaats van dat de gehele import mislukt.
De opties voor het afdrukken van bestelbonregels zijn uitgebreid.
Problemen verholpen met unicode ondersteuning in zowel de tekst velden als de geformatteerde tekstblokken.
Bij het bewerken van de printlayouts werkt het bewerken van een geformatteerd tekstvak weer goed.
Op het totalenoverzicht blijven de omzettotalen nu kloppen wanneer er debiteurtegoed-boekingen gemaakt worden.
Het kassabonnenoverzicht (knop rechtsboven) vanuit de kassa is aanpast. Hier van uit is het nu ook mogelijk om bonnen te gaan crediteren of retourneren. Ook kunnen hier de kassabonnen van afgerekende tafels teruggezet worden op de oorspronkelijke of een zelf te kiezen tafel.
Betalen van meerdere facturen nu ook mogelijk vanuit de kassa. M.b.v. de nieuwe knop 'Betalen facturen' kan een selectie gemaakt worden van openstaande facturen waarna het totaalbedrag in 1 keer betaald kan worden. Van de betaling wordt een nieuwe kassabon gemaakt zonder omzet met alleen maar tekstregels met daarin de informatie welke facturen betaald zijn. De betaling wordt volledig op deze nieuwe kassabon geboekt en direct weer tegengeboekt op de nieuwe tussenrekening 'Verrekening meerdere facturen'. Op deze rekening worden ook de geselecteerde facturen betaald.
Let dus op dat deze betaling anders geboekt wordt dan de betaling van de facturen vanuit de backoffice.
Als het onthouden van tafelposities aan staat kun je deze posities vanuit de kassa resetten door op de actieve tab van de plattegrond te klikken.
Het is nu mogelijk om bij bestelbon-cafetaria een barcode op de bestelbon af te drukken waarmee de bestelling later weer in de kassa geopend kan worden.
De optie om de kassa (POS) te sluiten zit nu achter het Mplus logo aan de linkerbovenkant van het scherm.
Dit is weer terug aangepast omdat het kruis indrukken om terug naar de back-office te gaan niet intuïtief aanvoelde. We laten het hier nu echt staan. ☺
Instelling toegevoegd voor het permanent onthouden van de posities van versleepte tafels. Deze staat standaard uit aangezien de meeste gebruikers het oude gedrag prefereren.
In de tafelplattegrond wordt de geopende tafel nu gemarkeerd met een oranje kader om zijn label in plaats van met een uitroepteken-icoon.
Allergenen-knop is nu standaard uitgeschakeld. De tab 'Allergenen' op de artikelkaart is nu ook afhankelijk van deze instelling.
Spaarpunten issues:
Probleem verholpen waardoor er foutmeldingen gegeven werden bij het wijzigen van de tijd in de ordersheet.
Wanneer vanuit de kassa een order wordt afgedrukt zal er geen vraag gesteld worden of deze met of zonder korting afgedrukt moet worden indien de module 'Q1470 Mplus Afhalen & Bezorgen' geactiveerd is. Het betreft in dat geval nl. een bestelbon.
Het afdrukken van kassabonnen vanuit het medewerkersinlogvenster werkt weer goed.
De 'Volgende gang'-knop blijft nu gedeactiveerd totdat de bestelling geplaatst is aangezien anders de knop niet werkt.
Probleem verholpen waardoor de kassa een foutmelding gaf bij het aanmaken van subtafels als er geen plattegrond in de kassa getoond werd.
Aanpassingen en problemen opgelost met regels waarop een kortingsbedrag van toepassing is.
Probleem opgelost bij retourneren. In sommige gevallen werd de retourbon niet correct voorgesteld.
Probleem verholpen met verder afhandelen van splitsing als de eerste poging tot afrekenen mislukt is.
Extra subtafels toevoegen werkt nu ook voor lege tafels die niet in de plattegrond staan. Het werkte dus al voor tafels op de plattegrond en tafels waarop een bestelling stond.
Probleem verholpen waardoor numerieke invoer een crash veroorzaakte als de Tafel module niet actief was.
De postcode-service gebruikt nu recente data en heeft nu ook data voor België.
Bij het invoeren van Nederlandse postcodes worden meteen de straatkeuzes getoond aangezien dit er nooit veel zijn. Bij Belgische postcodes wordt na het invoeren van de postcode alleen de plaatsnaam opgehaald maar kan vervolgens het begin van de straatnaam ingevoerd worden en op de zoekknop geklikt worden om een lijst van mogelijke straten op te halen.
Het standaardland waarmee de postcode-invoer opkomt wordt bepaald door het land van het huidige filiaal.
Als de postcodechecker niet opkomt met het land van het filiaal kan het zijn dat de landcode-tabel in de database incorrecte gegevens bevat. Het is belangrijk dat in de iso3
kolom daadwerkelijk de iso3 landcode staat. Dus NLD
voor Nederland en BEL
voor België.
Nieuwe efficientere implementatie van Slave inrichten.
De nieuwe implementatie neemt alleen relevante data over en heeft geen extra diskruimte nodig. Door deze aanpassingen kan hij aanzienlijk sneller zijn dan de oude implementatie, vooral als er veel filialen zijn.
De lijst van gangen wordt nu ook gesynchroniseerd van Master naar Slave.
Betalen van facturen of aanbetalen van orders nu mogelijk vanuit de backoffice. Het betalen van een enkele kunt u doen vanuit het raadplegen van de enkele order of factuur. Het betalen van meerdere kan vanuit de order- of factuurlijst m.b.v. de knop 'Acties op selectie'.
Nieuwe knop toegevoegd bij Verkoop: 'Acties op selectie'. Hiermee kan een bepaalde actie gedaan worden op een selectie van verkoopitems (offertes, orders, pakbonnen, facturen en kassabonnen). Deze acties zijn: Afdrukken, e-mailen, annuleren of crediteren (indien van toepassing). Wanneer nog geen selectie gedaan is kan met 'Autom.selectie afdrukken' of 'Autom.selectie e-mailen' automatisch een selectie gemaakt worden van de nog af te drukken of te mailen verkoopitems.
N.B. De knoppen 'Selectie afdrukken' en 'Selectie e-mailen' zijn hierdoor komen te vervallen.
Probleem opgelost: Bij het aanmaken van pakbonnen wordt nu gecontroleerd of de betreffende order niet tussentijds uitgeleverd of op een andere manier gewijzigd is.
Probleem opgelost: Geeft geen foutmelding meer wanneer er een (tekst)regel wordt tussengevoegd en de laatste rij op dat moment (totaalregel) geselecteerd is.
Probleem opgelost: Invoer/wijzigen verkoop: Inlezen/importeren bestand: Het aantal werd niet meer overgenomen uit het importbestand maar werd altijd op één gezet.
Als bij raadplegen van een kassabon wordt gekozen voor crediteren kan er nu net zoals bij de facturen een reden en datum opgegeven worden.
De reden ondersteunt nu ook Unicode.
Crediteren kassabonnen vanuit de backoffice: Kassabonnen mogen nu weer alleen van de eigen werkplek gecrediteerd worden (en eventueel van een mobiele werkplek van hetzelfde filiaal). Deze restrictie ontbrak sinds versie 9.0.0.
Factureren van meerdere pakbonnen: Pakbonnen worden niet meer gegroepeerd per afleveradres. D.w.z. pakbonnen van dezelfde relatie maar met een ander afleveradres worden nu wel in 1 verzamelfactuur gezet. De pakbonnen worden nog wel steeds gegroepeerd per factuuradres. N.B.: Afwijkende factuur- en afleveradressen zijn op dit moment alleen mogelijk wanneer de orders d.m.v. externe orders zijn ingevoerd.
Bij verzamelfacturen kan m.b.v. een nieuwe instelling de periode van de gefactureerde orders, bestellingen of pakbonnen op de eerste regel van de factuur gezet worden.
Het is nu mogelijk om de verzamelfactuur ook verdicht per artikel weer te geven en af te drukken. Hiervoor is het veld ''verzamelfactuur_verdichtmodus" toegevoegd aan de relatiekaart. Met dit veld kan ingesteld worden hoe een verzamelfactuur standaard wordt weergegeven of afgedrukt: Onverdicht, verdicht per pakbon of verdicht per artikel. Bij het raadplegen van een factuur kan hieruit ook nog een keuze gedaan worden.
N.B.: Voorheen kon met het relatiekaartveld 'verzamelfactuur_verdichten' aangegeven worden om de factuur te verdichten per pakbon. Dit veld wordt nu vervangen door dit nieuwe veld.
Invoeren correctie: Bij annuleren wordt nu om bevestiging gevraagd.
Een verkooporder kan nu één of twee URL's ingesteld hebben die automatisch in de standaardbrowser geopend worden bij het uitleveren en/of factureren van de order. Deze URL's zijn zichtbaar bij het raadplegen van de verkooporder in de back-office, maar zijn enkel in te stellen en te wijzigen via de API. Het is ook mogelijk om de URL's handmatig te openen door op de link te klikken. Evt. is het automatisch openen uit te zetten via de instelling Verkoop > Automatisch pakbon/factuur URL's openen.
Opticon-datacollector kan nu overal uitgelezen worden waar ook bestanden ingelezen kunnen worden. De optie 'Inlezen' opent nu een venster met daarin twee mogelijkheden: 'Bestand inlezen' en 'Datacollector uitlezen'.
Omdat het inlezen nu in een venster wordt geopend is ook het probleem opgelost dat bepaalde knoppen wegvielen vanwege de beperkte ruimte.
Met behulp van het nieuwe artikelkaartveld 'barcode_filiaalprijzen' kan aangegeven worden dat een eventueel ingevulde filiaalprijs op de artikelkaart, de barcodeprijs moet overrulen. Let op dat de filiaalprijs dan de prijs per stuk is, in tegenstelling tot de barcodeprijs die voor het aantal geldt wat bij de barcode is opgegeven.
Er kan nu gebruik gemaakt worden van de medewerker- of gewone wachtrij.
Document Sales & acties toegevoegd aan de lijst van handleidingen.
Inkooplevering-tab toegevoegd aan artikelkaart. Hierin zie je voor het artikel de laatste inkooplevering per leverancier met de bijbehorende inkoopprijs.
Verkooptickets kunnen nu per stuk of verdicht afgedrukt worden.
Het ticketveld op de artikelkaart is hiervoor veranderd van een vinkje naar een veld met drie keuzes:
Denk er aan dat als er gebruikt wordt gemaakt van verdicht dat dus het aantal veld ook in de lay-out moet staan.
Het is weer gewoon mogelijk om de Kies artikel knop op de kassa te plaatsen. Dit was voorheen niet mogelijk om te voldoen aan de strenge voorwaarden van GKS, maar het blijkt dat we deze optie wel kunnen bieden.
Bij het doen van een aanbetaling op een order wordt nu direct een kassabon gemaakt, om te voldoen aan GKS-eis III.2.5.3 Klantenrekening - voorschot.
Verbeteringen aan e-mailen.
De e-mail-instellingen worden nu per administratie (database) geregistreerd zodat, wanneer u met meerdere administraties werkt, deze per administratie instelbaar zijn. De instellingen worden nog wel steeds lokaal op de werkplek geregistreerd.
Selectie kleur/maat-artikelen bij inkoop en verkoop: Bij toevoegen van kleur/maat-artikel waarvan het product nog niet eerder geselecteerd is, wordt nu tijdelijk een lege regel achteraan gevoegd met daarin het geselecteerde productnummer zodat het duidelijker is waar de kleur/maat-selectie betrekking op heeft.
Probleem verholpen waardoor sommige teksten niet goed hertekend werden op oudere Windows versies met o.a. het klassieke thema van Windows actief. Als dit optrad zag je oude en nieuwe tekstwaardes door elkaar heen.
Probleem verholpen waardoor het programma bij het afsluiten kon crashen.
Ging soms mis als er vanuit een lijst raadplegen artikel, relatie of medewerker was gebruikt.
Unicode karakters in kleuren en maten kwamen niet goed door in de kleur/maat-grids.
Problemen met synchronisatie van artikelen, medewerkers en relaties verholpen.
Probleem verholpen waardoor het migreren van databases ouder dan 7.0.0 mis ging.
Probleem verholpen waardoor een aantal afdrukdialogen hun printerinstellingen niet onthielden.
Speciaal voor Webhooks: Bij het toevoegen van een regel via lineAdditions
worden de meegegeven text
, priceIncl
, quantity
en externalDiscount
nu ook gebruikt.
Speciaal voor Webhooks: Bij het toevoegen van een regel via lineAdditions
worden de meegegeven text
, priceIncl
, quantity
en externalDiscount
nu ook gebruikt.
Als een tafel meerdere subtafels had kon hij de omschrijvingen van de verschillende subtafels door elkaar halen.
Herhaalorders/facturen: Geen foutmelding meer wanneer externe referentie is ingevuld.
De scheidingslijn tussen de regels op de bestelbon ontbrak tussen de laatste twee regels.
Als er op het numerieke deel van de kassa een barcode werd ingevoerd en op de Kies artikel
knop gedrukt werd dan gingen eventuele voorloopnullen verloren. Tevens worden nu ook alfanumerieke barcodes ondersteund.
Bij de artikel- en relatiekaart kreeg het tabblad "Afbeeldingen" altijd de focus wanneer bij het artikel of relatie een of meerdere afbeeldingen waren geselecteerd. Dit is nu opgelost, het laatst geselecteerde tabblad zal altijd weer de focus krijgen bij het openen van de kaart.
Zoekindexen voor zoeken in artikel-, medewerker- en relatiekaarten kunnen nu vernieuwd worden vanuit het superuser admin deel onder beheer.
Als er een geheugenlek wordt gedetecteerd door het programma resulteert dit nu bij klanten niet meer in een foutmelding.
Werkplekken detecteren het nu als een andere werkplek het schema aan het updaten is. Voorheen konden ze dit deels door elkaar heen proberen te doen wat tot problemen leidde.
Het X/Z-rapport is nu daadwerkelijk niet beschikbaar als je daarvoor niet bent geautoriseerd.
Met kleuren en maten traden af en toe query fouten op.
Problemen werden veroorzaakt door enkele quotes, dubbele quotes en backslashes in combinatie met artikelimport, artikelen aanmaken en wijzigen in de backoffice of de master slave sync. Dit is nu voor de drie verschillende symbolen in deze vier verschillende situaties doorgetest en verholpen waar nodig.
BUGFIX: Kleur/maat-selectie bij verkoop of inkoop. Kon foutmelding geven wanneer door kleur/maat-grid gescrolled moest worden. Dus wanneer een artikel veel kleuren of maten had.
Bij verwijderen van kortingsgroepen (naam wissen) kon foutmelding optreden bij relatiekaart i.v.m. niet gevonden kortingsgroepen.