Autorisatie is nu vereist voor tabblad 'Inkoopleveringen' op de artikelkaart. (autorisatieitem: Artikel > Raadplegen > Tabbladen > Inkoopleveringen)
Probleem opgelost bij het verwijderen van barcodes van kleur/maat-artikelen. Barcodes werden in bepaalde gevallen niet verwijderd.
Het direct bijwerken vanuit de cloud kon foutrapport triggeren als er problemen met de configuratie of cba database waren.
In de artikellijst wordt nu voor tekstvelden met een selectielijst het label uit de selectielijst getoond ipv de waarde.
Bij het beheer van de artikelkaarten hadden sommige knoppen een afbeelding van een - op de knop staan waar het + moest zijn.
Bij de instellingen van de Xafax Netpay EFT koppeling kan nu het terminal type opgegeven worden.
Ondersteuning voor kelner sleutels NCR9700/Columbus 800/Maxim 1-wire iButton.
Flexibelere indeling van kassascherm en ondersteuning voor schermen in portretstand. In de kassa-layouteditor zijn de bon en het numerieke deel nu vrij plaatsbare componenten (de bon is wel verplicht). Ook kan in de editor nu uit vier verschillende indelingen gekozen worden voor standaard/breedbeeld en staand/liggend.
Invoeren inkoopopdracht/levering: Wanneer bij 'Kopiëren van' verkoopregels worden gekopieerd dan is het nu mogelijk om de tekst van de bereidingswijzeregels over te nemen in de tekst van de inkoopregel. Dat zelfde geldt voor de subregels van samengestelde artikelen. Hiervoor zijn twee nieuwe instellingen toegevoegd.
Afdrukken regels van inkoopopdrachten en inkoopleveringen houdt nu rekening met meerdere regels per tekstregel. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer bereidingswijzen of samengestelde artikelen worden gekopieerd van verkooporders/facturen waarbij deze als tekstregel bij de regel gezet worden.
Inkoopopdrachten en inkoopleveringen kunnen nu ook vanaf Slave-kassa's afgedrukt worden.
Binnenmelden van verkooporders (pakbonnen aanmaken) is nu optioneel. Met de instelling kan aangegeven worden of verkooporders wel of niet automatisch binnengemeld worden of dat hierom steeds gevraagd moet worden.
Probleem opgelost: Bij het binnenmelden van verkooporders kon een fout optreden wanneer een order bereidingswijzen of samengestelde artikelen bevatte.
Extra controles bij importeren van artikelen
De gangkop instellingen van de tafel bestelbon layout wordt nu goed opgeslagen.
De voorbeeldknop kon crashen bij inkoopopdrachten en inkoopleveringen.
De gangkop instellingen van de tafel bestelbon layout wordt nu goed opgeslagen.
De voorbeeldknop kon crashen bij inkoopopdrachten en inkoopleveringen.
Het is nu mogelijk om deelbetalingen op kassabonnen te doen.
Als er nog openstaande bonnen zijn verschijnt er rechtsboven op de balk een icoon waarmee de lijst van openstaande bonnen geopend kan worden. Een deelbetaling doe je door bij het afrekenen niet het volledige bedrag aan te slaan op een betaalwijze. Hiermee kunnen bijvoorbeeld 2 pin betalingen op 1 kassabon gedaan worden.
Kastelling per medewerker. M.b.v. de nieuwe instelling kan aangegeven worden of de kastelling per medewerker geregistreerd moet worden. D.w.z. alle kassa's van een filiaal waarop de medewerker kassamutaties heeft gemaakt zijn bepalend voor de telling. De telling wordt dan altijd van de huidig ingelogde medewerker gedaan en kan op iedere kassa van het filiaal ingevoerd en gewijzigd worden.
Opmerkingen:
Betalen van meerdere facturen nu ook mogelijk vanuit de kassa. M.b.v. de nieuwe knop 'Betalen facturen' kan een selectie gemaakt worden van openstaande facturen waarna het totaalbedrag in 1 keer betaald kan worden. Van de betaling wordt een nieuwe kassabon gemaakt zonder omzet met alleen maar tekstregels met daarin de informatie welke facturen betaald zijn. De betaling wordt volledig op deze nieuwe kassabon geboekt en direct weer tegengeboekt op de nieuwe tussenrekening 'Verrekening meerdere facturen'. Op deze rekening worden ook de geselecteerde facturen betaald.
Let dus op dat deze betaling anders geboekt wordt dan de betaling van de facturen vanuit de backoffice.
Er zijn een aantal nieuwe functies bijgekomen in het keukenscherm:
Nieuwe look
De handleiding is geüpdatet met deze wijzigingen.
Keukenscherm aanpassing. Als een gang wordt uitgevraagd in de kassa is dit visueel zichtbaar op de keukenbon. Ook is er een instelling bijgekomen om aan te geven of de uitgevraagde gang dan ook naar voren verplaatst moet worden.
Het is nu mogelijk om bij bestelbon-cafetaria een barcode op de bestelbon af te drukken waarmee de bestelling later weer in de kassa geopend kan worden.
Medewerker inlognaam scaled nu mee met de beschikbare ruimte. Hoe langer je de loginnaam maakt hoe kleiner het lettertype wordt.
Wanneer (deels) met spaarpunten wordt betaald dan wordt dit bedrag nu evenredig verrekend over alle bonregels.
Probleem opgelost:
Verrekende spaarpunten bleven staan wanneer relatie van de bon werd verwijderd. Geen spaarpunten meer verrekenen over retourregels en andersom geen retour kunnen doen op regel die (deels) verrekend is met spaarpunten.
Wanneer (deels) met spaarpunten wordt betaald dan wordt dit bedrag nu evenredig verrekend over alle bonregels.
Bij het aanbetalen van tafels ziet het programma nu ook voor vervolg aanbetalingen goed of er een EFT-bon afgedrukt moet worden. Afhankelijk van de instellingen gebeurt dit dan ook automatisch of wordt dit gevraagd. Tevens is het afdrukken aangepast zodat ook alleen de EFT-bon behorende bij deze aanbetaling op de bon geprint wordt en niet ook die van eerdere aanbetalingen.
Allergenen-knop is nu standaard uitgeschakeld. De tab 'Allergenen' op de artikelkaart is nu ook afhankelijk van deze instelling.
De toegangscontrole geeft nu correct de geldigheid aan van tickets waarbij geen geldigheidsperiode is ingesteld.
Het afrekenen van een splitsing wordt nu weer met de correcte BTW wijze opgeslagen (inclusief/exclusief).
Bijwerken van ticketcounter producten crashte als er helemaal geen ticketcounter producten zijn.
Tafelnummer verscheen niet op de tafelknop als er al een artikel was aangeslagen.
Probleem opgelost: Bij het registreren van de taptik-verschil-boeking kon een foutmelding optreden.
Bijwerken van ticketcounter producten crashte als er helemaal geen ticketcounter producten zijn.
Tafelnummer verscheen niet op de tafelknop als er al een artikel was aangeslagen.
Probleem verholpen met verder afhandelen van splitsing als de eerste poging tot afrekenen mislukt is.
Extra subtafels toevoegen werkt nu ook voor lege tafels die niet in de plattegrond staan. Het werkte dus al voor tafels op de plattegrond en tafels waarop een bestelling stond.
Probleem verholpen in crash herstel bij opstarten van de kassa.
Als de kassa tijdens de betaling van een tafel gecrashed was kon je in de situatie terecht komen dat je bij het opstarten steeds alleen de keuzes kreeg om de kassa te sluiten of de herstel opnieuw te proberen. Maar de herstel mislukte elke keer dus je kwam niet verder. De herstelprocedure kan nu meer probleemsituaties met afrekenen van tafels oplossen dus deze situatie zal nu niet of in ieder geval minder vaak optreden.
Probleem verholpen waardoor de kassa sommige subtafels bleef tonen terwijl dat niet moest.
Bij aanslaan NetPay-opwaardeerartikel kon het door bepaalde communicatie storingen de kassa niets deed maar vervolgens bij andere handelingen foutmeldingen over de kassastatus ging geven. Er wordt nu wel duidelijk gemeld dat er een storing is en de kassa blijft in een correcte status.
De CCV ITS EFT koppeling werkt nu ook als bij landinstellingen het scheidingsteken voor tijden niet op : staat.
Het sluiten van een popup met invoerveld kon een crash veroorzaken.
Het sluiten van een popup met invoerveld kon een crash veroorzaken.
Er is een nieuwe knop 'Maak anoniem' bijgekomen op de relatiekaart. Met deze knop kan tijdens het wijzigen een relatiekaart anoniem gemaakt worden. Hiermee kan je als MplusKASSA-gebruiker voldoen aan de nieuwe AVG wetgeving waarin het verplicht is om de persoonsgegevens van een relatie te verwijderen op aanvraag klant.
Vanuit 'Beheer > Relaties > Relatiekaart' kunt u zelf per veld aangeven of deze gewist moet worden (optie 'Persoonsgegeven'). De standaard relatiekaartvelden van MplusKASSA zijn hiervoor al ingesteld.
De postcode-service gebruikt nu recente data en heeft nu ook data voor België.
Bij het invoeren van Nederlandse postcodes worden meteen de straatkeuzes getoond aangezien dit er nooit veel zijn. Bij Belgische postcodes wordt na het invoeren van de postcode alleen de plaatsnaam opgehaald maar kan vervolgens het begin van de straatnaam ingevoerd worden en op de zoekknop geklikt worden om een lijst van mogelijke straten op te halen.
Het standaardland waarmee de postcode-invoer opkomt wordt bepaald door het land van het huidige filiaal.
Als de postcodechecker niet opkomt met het land van het filiaal kan het zijn dat de landcode-tabel in de database incorrecte gegevens bevat. Het is belangrijk dat in de iso3
kolom daadwerkelijk de iso3 landcode staat. Dus NLD
voor Nederland en BEL
voor België.
Bij de invoer van offertes, orders en directe facturen kan nu de BTW per regel gewijzigd worden. Deze optie is instelbaar en is standaard uitgeschakeld.
Probleem opgelost: Bij het aanmaken van pakbonnen wordt nu gecontroleerd of de betreffende order niet tussentijds uitgeleverd of op een andere manier gewijzigd is.
Bij verzamelfacturen kan m.b.v. een nieuwe instelling de periode van de gefactureerde orders, bestellingen of pakbonnen op de eerste regel van de factuur gezet worden.
Het is nu mogelijk om de verzamelfactuur ook verdicht per artikel weer te geven en af te drukken. Hiervoor is het veld ''verzamelfactuur_verdichtmodus" toegevoegd aan de relatiekaart. Met dit veld kan ingesteld worden hoe een verzamelfactuur standaard wordt weergegeven of afgedrukt: Onverdicht, verdicht per pakbon of verdicht per artikel. Bij het raadplegen van een factuur kan hieruit ook nog een keuze gedaan worden.
N.B.: Voorheen kon met het relatiekaartveld 'verzamelfactuur_verdichten' aangegeven worden om de factuur te verdichten per pakbon. Dit veld wordt nu vervangen door dit nieuwe veld.
Bij de Exact-financials-export gaat het aantal-veld nu ook goed om met decimale getallen. Ook kan er nu een veldnaam opgegeven worden waarmee ingesteld kan worden welk veld van de relatiekaart het hoofddebiteurnummer bevat.
Bereidingswijze is nu te printen op het orderetiket.
Invoeren correctie: Bij annuleren wordt nu om bevestiging gevraagd.
Het is nu mogelijk om in de bestelbon layout in te stellen welke andere locaties afgedrukt worden.
Het is nu mogelijk om een pas te koppelen aan een tafel zodat bij het scannen van de pas de bijbehorende tafel automatisch geopend wordt.
Opticon-datacollector kan nu overal uitgelezen worden waar ook bestanden ingelezen kunnen worden. De optie 'Inlezen' opent nu een venster met daarin twee mogelijkheden: 'Bestand inlezen' en 'Datacollector uitlezen'.
Omdat het inlezen nu in een venster wordt geopend is ook het probleem opgelost dat bepaalde knoppen wegvielen vanwege de beperkte ruimte.
De kaartvelden BTW-code (btw_code
) en BTW-code 2 (btw_code2
) hebben nu afwijkende standaard selectielijsten indien het om een GKS-administratie gaat. In dat geval worden namelijk de letters A, B, C en D voor de code gezet.
Het is nu mogelijk een factuur te maken in een GKS-systeem. Van deze factuur wordt eerst een BTW-kasticket afgedrukt en daarna een "gewone" factuur print. Bij het wijzigen van een factuur lay-out wordt je ook gewezen op de verplichte elementen die een GKS-factuur moet bevatten.
Tickets kunnen nu ook verdicht per bon afgedrukt worden. Dat wil zeggen dat alle tickets van een bon die hierop ingesteld staan samen op een enkele ticket afgedrukt worden.
LET OP: het is hiervoor noodzakelijk dat er lay-outs in lijst modus gebruikt worden!
Het is nu mogelijk om voor het genereren van PDF bestanden tbv het e-mailen de "Microsoft Print to PDF" printer te gebruiken.
Om dit te activeren dient de "Mplus Software PDFwriter" printer verwijderd of hernoemd te worden.
Met behulp van het nieuwe artikelkaartveld 'barcode_filiaalprijzen' kan aangegeven worden dat een eventueel ingevulde filiaalprijs op de artikelkaart, de barcodeprijs moet overrulen. Let op dat de filiaalprijs dan de prijs per stuk is, in tegenstelling tot de barcodeprijs die voor het aantal geldt wat bij de barcode is opgegeven.
Er kan nu gebruik gemaakt worden van de medewerker- of gewone wachtrij.
Het is weer gewoon mogelijk om de Kies artikel knop op de kassa te plaatsen. Dit was voorheen niet mogelijk om te voldoen aan de strenge voorwaarden van GKS, maar het blijkt dat we deze optie wel kunnen bieden.
Als het boeken op tafelnummers die niet op de plattegrond staan is geblokkeerd kun je deze tafels nu niet meer openen.
In- en uitklokken werkt weer.
Bij het doen van een aanbetaling op een order wordt nu direct een kassabon gemaakt, om te voldoen aan GKS-eis III.2.5.3 Klantenrekening - voorschot.
Meerdere afbeeldingen toegevoegd aan de classic layout die nog ontbraken.
Op en afwaarderen van netpay-kaarten gebeurt nu via artikelen.
Deze artikelen moeten aan de opwaardeerrekening gekoppeld zijn.
Verbeteringen aan e-mailen.
De e-mail-instellingen worden nu per administratie (database) geregistreerd zodat, wanneer u met meerdere administraties werkt, deze per administratie instelbaar zijn. De instellingen worden nog wel steeds lokaal op de werkplek geregistreerd.
Het totale aanbetaalde bedrag wat bij een verkooporder wordt weergegeven wordt nu niet meer aangepast wanneer de order wordt verrekend met een kassamutatie of factuur. D.w.z. na verrekening is dit bedrag nog steeds het oorspronkelijk aanbetaalde bedrag zonder dat de verrekening daar vanaf gehaald is. Hierdoor zal nu ook na de verrekening, het openstaande orderbedrag correct worden weergegeven. De verrekening zelf wordt nog wel steeds als betaalregel bij de order geboekt.
Herhaalorders/facturen: Geen foutmelding meer wanneer externe referentie is ingevuld.
Probleem verholpen waardoor de autorisatepopup crashte.
Deze wordt gebruikt bij activiteit selectie en retourpinnen.
Afgedrukt status van de kassabonnen wordt weer gezet wanneer bon afgedrukt wordt.
In de naam van de ingelogde medewerker onderaan het hoofdmenu komt nu alle mogelijke tekens goed door.
Probleem opgelost met retournering van een kassabon met daarin Sales & acties-kortingen. De kortingen op de retourregels worden nu niet meer gewist en ook niet meer automatisch bijgewerkt.
In de naam van de ingelogde medewerker onderaan het hoofdmenu komt nu alle mogelijke tekens goed door.
Na het afrekenen van een bon (stempel 'transactie gereed' wordt dan weergegeven) kan nu direct weer een tafel geopend worden m.b.v. de numerieke knoppen en de tafelknop.
De autorisatie-items "Retour" en "Retour tafel" worden nu goed toegepast. D.w.z. "Retour tafel" bij artikelen die al op de tafel staan en "Retour" bij nieuwe artikelen die op de tafel besteld worden.
Bij het openen van een lege tafel wordt nu goed gekeken naar de standaard "Meenemen" of "Hier opeten" instelling.
De scheidingslijn tussen de regels op de bestelbon ontbrak tussen de laatste twee regels.
Probleem verholpen waardoor de kassa bij het afsluiten melding kon geven over het blijven open staan van de bon als deze nog met stempel in de kassa stond.
Probleem in de databaseschema-migratie opgelost. Had tot gevolg dat er geen opwaardeerrekening voor NetPay aangemaakt kon worden.
Bepaalde fouten vanuit artikel/medewerker/relatiebeheer worden niet meer aan de gebruiker gemeld maar opgestuurd als foutrapport.
Probleem verholpen waardoor de betaling van een splitsing altijd exclusief BTW werd opgeslagen waardoor deze soms ook niet volledig betaald was.
Crash van autorisatie popup in de kassa verholpen.
De CCV ITS EFT koppeling werkt nu ook als bij landinstellingen het scheidingsteken voor tijden niet op : staat.
Problemen met importeren artikelen opgelost.
Werkplekken detecteren het nu als een andere werkplek het schema aan het updaten is. Voorheen konden ze dit deels door elkaar heen proberen te doen wat tot problemen leidde.
Het X/Z-rapport is nu daadwerkelijk niet beschikbaar als je daarvoor niet bent geautoriseerd.