Indien nog niet aanwezig wordt de eenheid kilogram (kg) toegevoegd aan de lijst van beschikbare eenheden.
Een kopie van een kaart met afbeeldingen bewerken verwijderd niet meer de afbeeldingen van het originele artikel als deze bij de kopie weggehaald worden.
Tevens fout opgelost waardoor afbeeldingen van schijf werden weggehaald terwijl ze nog aan andere artikelen gekoppeld waren.
De knoppenindeling heeft nu betere ondersteuning voor andere talen.
Beheer Webshop-artikelgroepen:
Het keuzelijstje voor "locatie" en "locatie2" op de artikelkaart wordt nu niet meer afzonderlijk beheerd, maar via de knop Locaties.
Geheugenlek in het beheer van omzetgroepen verholpen.
Een omzetgroep wordt nu ook opgeslagen als je iets anders invult dan de naam, bijv. het rekeningnummer of spaarpunten uitgifte/verrekening.
Maakbon configuratie toegevoegd.
Hier kan het afdrukken van maakbonnen per locatie en wijk ingesteld te worden. Wordt er voor een wijk niets ingesteld? Dan wordt er terug gevallen op de standaardconfiguratie.
De lijst met werkplekken onder Beheer > Instellingen > Filialen bevat nu ook de naam en versie van de gebruikte software en de laatste keer dat de werkplek zich geregistreerd heeft bij de database. Indien van toepassing staat hier ook via welke API-versie de software verbinding gemaakt heeft.
Notitie: Mpluskassa Q-line vanaf v2.1.0 en Mplus Android Kassa vanaf v1.14.2 geven nu door welke softwareversie zij hebben.
De volgorde van de aansturingsmogelijkheden is bij bonprinters, lades en klantendisplays aangepast.
De volgorde is nu (1) OPOS, (2) Epson OPOS 2.50, (3) Serieel en dan (4) de andere keuzes. Bij de lades en de display is de AveryBerkel keuze uit de lijst gehaald aangezien de AveryBerkel drivers sinds 2.0.0 al niet meer beschikbaar waren. Bij het toevoegen van een nieuwe printer, lade of display wordt nu ook standaard de nieuwe OPOS-aansturing geselecteerd.
Het beheer van de instellingen heeft een aantal verbeteringen ondergaan:
De EFT instellingen zijn nu ook benaderbaar als module Q3020 Magna Carta actief is zonder module Q3000 Pinautomaten zodat de koppeling met Magna Carta ingesteld kan worden.
De Magna Carta koppeling kan nu ook op Slave-kassa's gebruikt worden.
De Instellingen knop in de dialoog voor het configureren van via Windows-driver aangestuurde bonprinters werkt weer.
Per tafelplattegrond kunnen er nu wijken geconfigureerd worden.
Bij de maakbon configuratie Beheer > Instellingen > Maakbon is het mogelijk om maakbonnen naar andere printers te sturen op basis van deze wijken.
Bij het beheer van de tafelplattegrond de volgende problemen verholpen:
Het toekennen van een andere pas aan een medewerker wist nu niet meer het wachtwoord van die medewerker.
Geheugenlek in het beheer van de autorisaties verholpen.
Wanneer het opgegeven profielbestand een foutieve indeling heeft wordt dit nu netjes aan de gebruiker gemeld.
Wanneer tijdens het importeren van artikelen, relaties of medewerkers het toevoegen van nieuwe kaarten uitstaat, dan worden er geen meldingen meer gegeven voor ontbrekende toewijzingen van verplicht in te vullen velden. Deze toewijzingen zijn namelijk alleen nodig bij nieuwe kaarten.
De zoom functionaliteit van de printerlay-out editor werkt weer.
Probleem verholpen waardoor bij het sluiten van de printlay-out editor het programma kon crashen met de melding There is no default printer currently selected.
.
De zoomfunctie van de printer lay-out editor werkt weer.
De volgende velden beschikbaar gemaakt in de order print lay-out:
Positie van de cursor die linksboven getoond wordt klopt nu ook als de lay-out verschoven is met behulp van de rechtermuisknop.
Positie op de linialen wordt nu getoond.
Probleem verholpen waardoor er een fout kon optreden bij het sluiten van de print lay-out editor
Probleem verholpen waardoor er een Range check error
optrad wanneer er in de eigenschappen dialoog van een tekstblok op OK werd geklikt.
Nieuw overzicht: Medewerkers > Verloop. Dit overzicht laat net als het artikelverloopoverzicht de omzet uitgesplitst per uur, dag of week zien, afhankelijk van de geselecteerde periode maar nu gegroepeerd per medewerker.
N.B.: De instellingen van het verloopoverzicht zijn nu verplaatst naar "Overzichten > Verloopoverzicht" en gelden voor zowel het artikel- als het medewerkerverloopoverzicht.
Zowel het verdichte als het onverdichte urenoverzicht kan nu op een bonprinter afgedrukt worden.
Probleem opgelost: Het nieuwe medewerker verloopoverzicht vereist nu niet meer de licentie voor module 'Q1105 Mplus Urenregistratie'.
Overzicht voor relatiesaldo erbij gekomen. In dit overzicht kun je zien wat er met het saldo gebeurd is.
Filter op voorraad toegevoegd. U kunt kiezen uit 'Voorraad aanwezig', 'Geen voorraad' of 'Negatieve voorraad'. Deze keuzes zijn er ook voor de 'Vrije voorraad'.
Let op dat de keuze 'Geen voorraad' alleen de artikelen laat zien die ooit voorraad gehad hebben en nu niet meer, dus niet de artikelen die nog nooit een voorraad gehad hebben.
De Atos PIN (Vic 1.07/11) koppeling ondersteunt nu retourpinnen.
Voor retourpinnen moet bij de EFT betaalwijze aangezet worden dat negatief is toegestaan. Bij elke retour PIN actie moet een geautoriseerde medewerker geauthenticeerd worden. Dit kan met behulp van een medewerker pas of met behulp van een medewerker met een wachtwoord van minimaal vier karakters.
De winkel moet een contract met de bank hebben welke retourpinnen toestaat anders zal de transactie mislukken.
Crediteren kassabonnnen: Kassabonnen die op een mobiele werkplek zijn gemaakt kunnen nu ook op een andere werkplek van hetzelfde filiaal gecrediteerd worden.
De dag-, week-, maand- en jaartotalen in de kassa laden nu sneller in.
Indien vanuit het ordertabblad een klant wordt aangemaakt of gewijzigd op een Slave-kassa dan wordt het nu duidelijker gemeld wanneer er geen verbinding is met de master-database. In dat geval zal bij een nieuwe klant de order niet geregistreerd kunnen worden. Indien de klant alleen gewijzigd moet worden, dan zal de order wel geregistreerd worden zonder de klant te wijzigen.
Relatietab in de kassa wordt nu ververst nadat een order, factuur of kassabon is aangemaakt of betaald.
De tekst "Plaats order" bij het aanmaken van een order via de kassa is gewijzigd naar "Plaats order & Later afrekenen".
Het nieuwe aantal spaarpunten van een klant wordt nu na iedere transactie weer correct weergeven.
Probleem verholpen waardoor de kassa bij het scannen van een barcode een foutmelding kon geven over een ongeldig teken in de barcode terwijl het teken toegestaan is.
Artikel afbeelding op grafische klantendisplay werkt weer, deze werkte niet sinds 1.28.1
Tapkoppeling: Probleem opgelost. De taptiks van bestelde of afgerekende artikelen worden nu weer correct geregistreerd en op de snelknoppen weergegeven. De taptiks van de tapautomaat hadden dit probleem niet.
Als de barcode van een order gescand word dan toont de kassa nu geen dialoog meer met debug informatie.
Op Slave kassa's worden de "extra gegevens" op de relatietab nu opgeslagen op de Master wanneer ze gewijzigd worden.
De wijziging van het afhaal- of bezorgmoment in de kassa wordt nu goed geregistreerd (= leverdatum).
Bij het splitsen van een tafel werd niet goed gedetecteerd dat alle regels gesplits werden als een regel twee of meer keer de zelfde bereidingswijze had.
Gebruikt nu altijd de juiste prijs bij een EAN13-barcode met suffix (bijv. +5).
Als in de kassa een EAN13-barcode met suffix gescand wordt, dan was het al zo dat hij het artikel ook vind als de barcode zonder suffix tussen de extra barcodes staat. Hij gebruikte dan echter altijd de prijs van de kaart. Nu gebruikt hij de prijs die daadwerkelijk bij de gevonden barcode staat.
Wanneer op een Slave-kassa vanuit de ordertab een relatie wordt aangemaakt wordt dat nu op de Master gedaan en niet meer lokaal waar hij later overschreven wordt door nieuwe relaties van de Master.
Probleem verholpen waardoor de kassa de melding De bestelbon is tussentijds gewijzigd (op een andere kassa)
kon geven als bij het afrekenen gekozen werd voor "Later factureren".
De instelling die aangeeft dat de tafelplattegrond het volledige scherm moet gebruiken bij het openen van de kassa werkt weer. Hij gaat niet naar volledig scherm als er een bon is ingeladen.
Artikelkortingen per relatie zijn nu mogelijk. Voor een specifieke relatie kan voor één of meerdere artikelen een kortingspercentage of afwijkende verkoopprijs excl. BTW of verkoopprijs incl. BTW opgegeven worden. Eventueel nog met een staffeling. Bij de verkoop zullen alle mogelijke kortingen van een artikel/relatie bepaald worden en degene welke resulteert in de laagste prijs zal worden toegepast.
LET OP: Aangezien dit een nieuw tabblad bij de relatiekaart is, moet deze optie nog wel geautoriseerd worden. Deze optie staat in de autorisatie bij: Relatie > Raadplegen / Wijzigen / Nieuw > Artikelkortingen.
Probleem opgelost: Vanaf versie 3.0.0 werkte de achtergrondsynchronisatie van Master/Slave niet meer. De synchronisatie bij het opstarten en afsluiten werkte wel correct.
Bij het invoeren of wijzigen van verkooporders, facturen of offertes kan op dit moment geen filiaal meer geselecteerd worden waarbij deze vanwege een ander landcode andere BTW-tarieven heeft dan de werkplek waar deze op dit moment wordt ingevoerd. Dit wordt dan gemeld.
Bij de verkooporders wordt de keuze voor Datum/Nr. of Leverdatum voortaan onthouden. Zo ook bij het factuuroverzicht voor de keuze Datum/Nr. of Vervaldatum.
Probleem opgelost. Bij het invoeren of wijzigen van een nieuwe factuur, order, offerte of pakbon kon een fout optreden waarbij deze de volgende melding gaf: "Ongeldige btwcode?". Dit probleem kon sinds versie 1.28.0 optreden.
Module Q1700 Eenheidsprijzen
Afdrukken prijsbarcodes toegevoegd.
Als een gewichtsartikel wordt aangeslagen in de kassa kun je er nu ook voor kiezen om een etiket te printen met een barcode waar de prijs en gewicht in verwerkt zitten. Als type barcode in de layout moet hiervoor Code 128B gebruikt worden.
Wanneer deze barcode later in de kassa gescand wordt zal de kassa het artikel met de juiste gewicht en prijs in de bon zetten.
Er hoeft geen barcode ingevuld te worden op de artikelkaart en er hoeft ook niets ingesteld te worden om te zorgen dat de barcode herkend wordt.
Om bepaalde printerstoringen waar we foutrapporten van diverse klanten van krijgen te kunnen oplossen is er code van een derde partij vervangen door eigen code.
Door een optimalisatie is het aanmaken en wijzigen van artikelen drastisch versneld.
Deze situatie was ontstaan door de overgang naar onze nieuwe ontwikkelomgeving.
Enkele problemen met afdrukken op Windows printers verholpen.
Er zijn echter nog problemen met afdrukken naar de "Mplus Software PDFwriter" printer. Hierdoor kunnen er ook problemen zijn met e-mailen in PDF-formaat.
Probleem verholpen waardoor Mplus Software PDFwriter soms geen of een leeg document genereerd. Dit was tevens de oorzaak dat het e-mailen in PDF formaat niet altijd werkte.
Probleem verholpen waardoor als een factuur lay-out de leverwijze uitvroeg een AccessViolation
kon optreden of de lay-out verkeerd uit de printer kwam.
Het afdrukken van een artikelen, relaties of medewerkers gebruikt nu wel altijd de printer die ingesteld is in de dialoog.
Probleem met het versturen van e-mail direct via een SMTP-server verholpen.
Indien kolomindeling per autorisatiegroep wordt opgeslagen, maar de aangemelde medewerker geen onderdeel van een autorisatiegroep is, dan wordt nu teruggevallen op opslag per medewerker (maar alleen voor de aangemelde medewerker èn alleen zolang deze medewerker niet in een autorisatiegroep geplaatst is).
Dit voorkomt de foutmelding:
QViewGrid::OpslaanKolomIndeling() Uitzondering: PgConstraintError ERROR: insert or update on table "config_grid_authgroep" violates foreign key constraint "config_grid_authgroep_auth_groep_nr_fkey" DETAIL: Key (auth_groep_nr)=(0) is not present in table "auth_groep".
Bij het afdrukken van lijsten is het nu mogelijk om de printer voor elke nieuwe waarde in een kolom naar een nieuwe pagina te laten gaan. De lijst wordt hiervoor gesorteerd op basis van de gekozen kolom zodat identieke waardes bij elkaar staan.
Bij het afdrukken van lijsten krijgen rijen die meerdere regels tekst bevatten nu voldoende ruimte zodat de teksten niet over elkaar heen lopen.
Optimalisatie van stap 15 van het synchroniseren van artikelen bij het opstarten van een Slave.
Algemeen: Het filter 'Vanaf t/m Nummer' onthoudt nu het' Vanaf-nummer' voor de volgende keer dat het venster opnieuw wordt geopend. Dit nummer wordt per jaar onthouden.
De knoppen in het hoofdmenu voor de lijst van berichten en de printerwachtrij hebben nu icoontjes gekregen die zich ook aanpassen op basis van de status van de wachtrij en printerstatus. Het icoon in het kassascherm toont nu ook de status, en als je het printerblad vervolgens opent zie je daar wat de exacte status is.
Een aantal veranderingen in de interface:
De Xafax NetPay koppeling ondersteunt nu het gebruik van SSL. Voor het gebruik van zelf-ondertekende certificaten is er een optie toegevoegd om de host controle uit te schakelen.
Nieuw overzicht voor spaarpuntenhistorie. Per geautoriseerd filiaal wordt het aantal uitgegeven en weer verrekende spaarpunten getoond. Na het selecteren van een relatie zijn onderin alle individuele spaarpuntenwijzigingen terug te vinden, inclusief een verwijziging naar de achterliggende kassabon, correctie of order.
"Bijwerken uit Cloud" is nu per leverancier te annuleren. Als je op de knop klikt maakt hij eerst nog wel de huidige leverancier af.
Het Master/Slave-synchronisatieproces bij het opstarten laat nu zien welke categorie gesynchroniseerd wordt. Daarnaast is het nu ook mogelijk dit proces te annuleren. Op de achtergrond zal het proces zoals gebruikelijk periodiek nog steeds proberen te synchroniseren.
Bij het afdrukken van enkele of meerdere orders, pakbonnen en facturen vanuit de backoffice heb je nu ook de mogelijkheid om op een bonprinter af te drukken.
Eerste versie TicketCounter koppeling.
Vereist module Q3054 TicketCounter
De koppeling importeert producten van TicketCounter in het artikelbestand. Deze kunnen vervolgens verkocht worden in de kassa. Als er een ticket verkocht wordt, wordt deze afgedrukt op de bonprinter of op een Windows-printer. Wanneer er een abonnement verkocht wordt, wordt er een webbrowser geopend waar de medewerker de gegevens voor het abonnement kan aanvullen en deze kan afdrukken. Toegangs controle kan vanuit de kassa gedaan worden door de barcode van een ticket te scannen.
Voor het uitgeven van abbonementen is het nodig dat de browser emulation op minimaal IE10 staat, IE10 is beschikbaar op Windows 7 of nieuwer.
Diverse optionele communicatielogs van oa. Museumjaarkaart en Xafax NetPay worden nu opgeruimd na 28 dagen. Tevens worden printopdrachten nu na 28 dagen uit de wachtrij verwijderd.
Deze aanpassing kan veroorzaken dat de eerstvolgende opstart langer duurt dan normaal.
Het beheer van Webshop artikelgroepen laat nu niet meer het eerste artikel van het toegevoegde product zien, maar enkel de omschrijving van het eerste artikel (wat normaliter ook de omschrijving van het product is) èn een kolom waarin staat hoeveel artikelen gekoppeld zijn.
Na een EFT transactie die vereist dat de klant een bon tekent voor de winkelier wordt nu eerst deze bon geprint en de melding voor ondertekenen getoond voordat het programma vraagt of de klant de transactie bon wil.
Eerst was dit omgekeerd maar dit had wel eens tot gevolg dat de klant al weg was voordat de medewerker in de gaten had dat er om een handtekening gevraagd moest worden.
De instelling Elektronische klantenkaart, Pasnummer selectie
is verhuisd naar Klantenkaart, Passen, Pasnummer selectie
. Hiermee is het gehele kopje Elektronische klantenkaart
komen te vervallen.
Bij instellingen die een reguliere expressie verwachten wordt nu bij het toepassen van een waarde eerst getest of dit wel een geldige reguliere expressie is.
De meegeleverde PostgreSQL 9.6 backup en restore tools zijn geupdate van de beta versie naar de 9.6.0 release versie.
In de betalingshistorie op de kassabon wordt een negatief contantbedrag nu met de tekst "Teruggave" weergegeven.
Bij het afdrukken van lijsten
Twee databasecontroles verwijderd die problemen veroorzaakten bij het synchroniseren van autorisatiegroepen van Master naar Slave, indien er gebruik werd gemaakt van de optie "Kolomindeling opslaan per autorisatiegroep".
Het ging om de constraints config_gridkolommen_authgroep.config_gridkolommen_authgroep_auth_groep_nr_fkey
en config_grid_authgroep.config_grid_authgroep_auth_groep_nr_fkey
.
Probleem met synchroniseren opgelost waardoor er soms gegevens op de Master misten die er al hadden moeten staan.
De "Kies klant" knop op de ordertab werkt weer.
Probleem in de printerservice verholpen waardoor deze databaseconnecties liet open staan waardoor er uiteindelijk een foutmelding kwam dat de database server aan zijn connectielimiet zat.
Als het veld "extra gegevens" op de artikel-, relatie- of medewerkerkaart staat dan worden eventuele wijzigingen die in dit veld gemaakt worden niet meer overschreven door de "extra gegevens" tab onder de kaart. Wijzigingen die nu onderin of op de kaart gedaan worden worden nu ook direct overgezet tussen de tab onderin en het veld op de kaart.
Afdrukken van prijsbarcode vanuit weegdialoog veroorzaakt geen crash meer als er een lijst lay-out gebruikt wordt.
Het programma controleert nu bij het verbinden met een Slave-database of zijn werkpleknummer wel klopt met waar de Slave-database voor is ingericht.
Er kwam een slotje op de knop kasboek te staan als gebruiker alleen autorisatie had tot medewerker totalen. Dit is nu verholpen medewerker totalen kan nu wel benaderd worden.
Probleem verholpen dat het programma niet opgestart kan worden als de expressie voor het herkennen van klantenkaarten een ongeldige opmaak had.
Eventueel aanwezig schermtoetsenbord wordt nu weggehaald bij het openen van bepaalde schermen zoals het kasboekscherm en de recente kassabonnen.
Wanneer bij het toevoegen van een administratie vanuit een backup de in te laden backup wordt gekozen wordt nu niet meer het eventueel al ingestelde mediapad gewist.
Problemen verholpen die optraden bij het afdrukken wanneer de naam van de printer langer dan 31 karakters was.
Het selecteren van een map vanuit de volgende onderdelen werkt nu ook weer op Windows XP:
Dit probleem trad op vanaf versie 2.0 doordat er een nieuw stijldialoog gebruikt werd die minimaal Windows Vista bleek te vereisen. Voor Windows XP wordt nu weer teruggevallen op de oude dialoog.
Ontbrekende vertaling naar nederlands toegevoegd in het installatie programma.