Nieuwe artikelkaartvelden toegevoegd m.b.t. de voorraad van het huidige filiaal: Vrije voorraad
, In order
en In interfiliale opdracht
.
De vrije voorraad wordt als volgt berekend: Vrije voorraad = Voorraad - In order - In interfiliale opdracht.
Voorraadvelden van filialen kunnen nu op de artikelkaart en als artikelkolommen weergegeven worden. Betreft de volgende velden:
Velden/kolommen van filialen waarvoor de medewerker niet geautoriseerd is worden niet weergegeven.
Indien nog niet aanwezig wordt de eenheid kilogram (kg) toegevoegd aan de lijst van beschikbare eenheden.
In het kleur/maat-overzicht op de artikelkaart kan nu ook de vrije voorraad worden weergegeven (i.p.v. de voorraad) m.b.v. deze instelling.
Master / Slave: De voorraad die op de artikelkaart of in de (artikel)lijsten wordt weergegeven op een Slave-kassa wordt nu altijd direct uit de Master-database gehaald. Indien (tijdelijk) geen verbinding met de Master aanwezig is dan wordt de voorraad niet weergegeven.
Het registreren van een nieuw kleurmaat-product werkt nu ook wanneer deze vanuit Kopie bewerken is aangemaakt.
Bijwerken uit Cloud: Probleem opgelost, geen foutmelding meer tijdens het bijwerken van artikelen.
Bij het bijwerken van artikelen uit de cloud kon een foutmelding optreden als er wel een verschil werd gedetecteerd, maar dat verschil enkel voorkwam in kolommen die worden overgeslagen bij het bijwerken uit de cloud, zoals voorraadartikel.
Afbeeldingen bij Webshop artikelgroepen worden nu ondersteund.
Eventueel kan de map met artikelgroep-afbeeldingen van een overgezette filiaalbeheer database geïmporteerd worden.
Volgorde van gangen kan nu aangepast worden (vanuit het beheer van de artikelkaart).
Importeren van afbeeldingen:
Bij het importeren van afbeeldingen worden nu ook afbeeldingen geïmporteerd die met meerdere artikel-, relatie- of medewerkerkaarten matchen. De afbeelding wordt dan dus aan alle kaarten die matchen gekoppeld.
De lijst met werkplekken onder Beheer > Instellingen > Filialen bevat nu ook de naam en versie van de gebruikte software en de laatste keer dat de werkplek zich geregistreerd heeft bij de database. Indien van toepassing staat hier ook via welke API-versie de software verbinding gemaakt heeft.
Notitie: Mpluskassa Q-line vanaf v2.1.0 en Mplus Android Kassa vanaf v1.14.2 geven nu door welke softwareversie zij hebben.
Het beheer van de instellingen heeft een aantal verbeteringen ondergaan:
Crashes verholpen die optraden als je bij Beheer > Instellingen > Hardware de laatste RFID reader weghaalde en vervolgens op Wijzigen of Verwijderen drukte.
Het is nu mogelijk om bij variabele velden die een datum en/of tijd tonen een formattering op te geven.
Nieuwe afdrukvelden toegevoegd voor het uitsplitsen van omzet en het statiegeld bedrag. Dit kan ook voor andere toepassingen worden gebruikt. Het statiegeld bedrag is het totale bedrag wat op een tussenrekening en zonder BTW is geboekt. Om gebruik te maken van deze velden moet een statiegeld artikel altijd ingesteld zijn op een tussenrekening-omzetgroep en BTW-groep 0.
Tot.statiegeld bedrag
: Totaal wat op statiegeld is geboektTot.excl.bedrag (zonder statiegeld)
: Totale omzet zonder statiegeld bedragBTW-omzet[0] (zonder statiegeld)
: Bedrag wat op BTW-code 0 is geboekt zonder statiegeld bedragBTW regels (zonder statiegeld)
: BTW-regels zonder statiegeld bedrag. BTW-groep 0 wordt dus niet meer weergegeven (tenzij nog andere artikelen hierop geboekt zijn).Probleem verholpen waardoor er een Range check error
optrad wanneer er in de eigenschappen dialoog van een tekstblok op OK werd geklikt.
Probleem verholpen waardoor het programma kon crashen als je bij het toevoegen van een tekstveld aan de layout naar een ander tabblad ging en vervolgens weer terug naar het tabblad Velden.
Zowel het verdichte als het onverdichte urenoverzicht kan nu op een bonprinter afgedrukt worden.
Nieuwe wachtrij instellingen toegevoegd om de wachtrij-knop groter te kunnen maken. Deze gelden alleen voor de functie 'In de wacht'.
Deelbetaling van een negatief bedrag is nu eenvoudiger gemaakt. Wanneer nu twee keer op Contant wordt gedrukt in het afrekenscherm, dan verschijnt een popup-venster waarin ook een negatief bedrag ingevuld kan worden.
Prijzen kunnen nu in centen ingevuld worden, de komma verschijnt dan automatisch. Heeft betrekking op het invoeren van (vraagom) artikelprijzen, kortingsbedragen en de bedragen die ingevuld kunnen worden bij het afrekenen. Indien dit ingesteld is dan zal i.p.v. de komma-toets een 00-toets weergeven worden (alleen in het popup-venster).
Leeftijd van relatie kan weergeven worden in het kassascherm. Met de instelling kan deze optie aangezet worden, standaard staat deze uit. Op de relatiekaart is hiervoor een nieuw veld bijgekomen: Geboortedatum
. Indien leeftijd jonger is dan 18 jaar dan wordt deze rood weergegeven. Leeftijd wordt nooit op het klantendisplay weergegeven.
Nieuwe knop voor de kassa toegevoegd: Volgende gang. Hiermee kan de volgende gang aangegeven worden. Op basis van de volgorde van de gangen wordt de eerstvolgende gang voorgesteld. Wanneer een gang wordt geselecteerd wordt hiervan een bestelbon naar de verschillende locaties afgedrukt. M.b.v. de instelling kan aangegeven worden of dit een uitgebreide bon is.
Probleem verholpen waardoor soms als je een tafel opende en deze probeerde te splitsen de kassa deze opeens als gewijzigd zag.
Deze instelling maakt het mogelijk om alleen de hoofdartikelen van een menu op de afrekenbon af te drukken. Alleen wanneer een van de bijbehorende artikelen een toeslag heeft dan wordt deze ook afgedrukt. Deze instelling is ook van toepassing op de tussenbon.
De dag-, week-, maand- en jaartotalen in de kassa laden nu sneller in.
Op de wachtrij-bon wordt nu het tijdstip weergegeven van de eerste invoer. Na het uit de wacht halen, wijzigen en weer in de wacht zetten blijft dit tijdstip behouden.
Het inlezen van een verkooporder in de kassa gaat nu een stuk sneller. De aanpassingen hiervoor zullen ook diverse andere handelingen in de kassa efficienter gemaakt hebben.
Het wijzigen van de laatste kastelling kan nu geautoriseerd worden. Autorisatie-item: POS > Kasboek > Laatste kastelling wijzigen.
Probleem opgelost: Bij het scannen van een barcode werd altijd de barcodeprijs van het artikel geselecteerd en niet een eventuele afwijkende filiaalprijs.
Indien nu een barcode wordt gescand dan wordt de filiaalprijs geselecteerd wanneer de barcodeprijs gelijk is aan die van de artikelkaart en wanneer het aantal bij de barcode op 1 staat.
Voor meer informatie zie algemene handleiding over hoe de Q-line met prijzen en korting omgaat.
Een filiaalprijs kan opgegeven zijn m.b.v. het speciale veld op de artikelkaart. Dit is dan de prijs die geldt voor het huidige filiaal. Ook kan een prijsgroep gekoppeld worden aan een filiaal. De prijs uit de groep wordt dan beschouwd als de standaard prijs.
Probleem verholpen waardoor het boeken op lang openstaande tafels erg langzaam werd.
Wanneer op een Slave-kassa vanuit de ordertab een relatie wordt aangemaakt wordt dat nu op de Master gedaan en niet meer lokaal waar hij later overschreven wordt door nieuwe relaties van de Master.
Probleem verholpen waardoor de kassa de melding De bestelbon is tussentijds gewijzigd (op een andere kassa)
kon geven als bij het afrekenen gekozen werd voor "Later factureren".
De instelling die aangeeft dat de tafelplattegrond het volledige scherm moet gebruiken bij het openen van de kassa werkt weer. Hij gaat niet naar volledig scherm als er een bon is ingeladen.
Probleem opgelost: Een factuur met een negatief bedrag werd altijd op volledig betaald gezet ook al was er slechts een deel betaald.
Probleem opgelost: Na het wisselen van meenemen / hier opeten werden de prijzen altijd hersteld. Prijzen van artikelen zonder prijs (vraagom-prijs) werden op 0,00 gezet.
De "Vraag om prijs"-dialoog blokkeert nu de invoer van de barcodescanner.
Bij de Master slave synchronisatie de stap Configuratie synchronisatie 1/19 efficienter gemaakt (eerste keer na de update is hij nog langzaam daarna snel).
De Master/Slave-synchronisatie ondersteunt nu ook het synchroniseren van gewijzigde FiliaalOrders.
Probleem verholpen waardoor het synchroniseren van bereidingswijzen niet goed ging wanneer er bereidingswijzegroepen verwijderd waren.
Bij het factureren van een order/pakbon kan, m.b.v. deze instelling, nu de leverdatum van de order ook in de factuurregels gezet worden.
Herhaalfacturen- en orders, nieuwe opties toegevoegd: Per maand en per kwartaal.
Per maand (eerste dag van de maand)
Per kwartaal (eerste dag van eerste maand)
Beide opties kunnen niet geselecteerd worden i.c.m. de dag- en weekselectie.
Probleem opgelost: Herhaalorders en herhaalfacturen konden het inlezen van de order- en factuurlijst vertragen.
Pakbonnen kunnen nu ook geannuleerd worden. Alleen de pakbonnen die met de kassa door Later factureren zijn gemaakt kunnen geannuleerd worden. De annulering kan ook weer ongedaan gemaakt worden.
Factureren van pakbonnen: De datum van de (verzamel)factuur kan nu van te voren opgegeven worden. Een waarschuwing wordt weergegeven indien de factuur in een ander jaar dan het huidige boekjaar geregistreerd gaat worden.
Nieuwe knop Meerdere pakbonnen
toegevoegd waarmee het mogelijk is om pakbonnen te maken van een selectie van verkooporders. Iedere verkooporder krijgt zijn eigen pakbon waarna de status van de order op 'volledig geleverd' gezet wordt. De nieuwe aangemaakt pakbonnen kunnen eventueel direct afgedrukt worden.
Bij het afdrukken van orderlabels of -tickets worden nu geen tickets/labels meer gemaakt voor artikelen waarvan het veld Etiket printen per op 0 staat. Als het veld Etiket printen per leeg is wordt er nog steeds één label/ticket afgedrukt voor het artikel.
Opslaan van kolomindeling per autorisatiegroep. Met deze instelling kan aangegeven worden of de gewijzigde kolommen van een overzicht opgeslagen worden voor de volledige autorisatiegroep (de autorisatiegroep waartoe de ingelogde medewerker behoort). Standaard worden deze instellingen per medewerker geregistreerd. Betreft de aangepaste volgorde en breedte van de kolommen en de geselecteerde kolommen van artikelen, relaties, medewerkers en filialen.
Nieuwe optie: Menuprijzen.
Hiermee kunnen artikelen van verschillende gangen toegevoegd worden aan een menu. Voor een menu wordt altijd een vaste prijs ingesteld. Wanneer deze artikelen in de kassa worden geselecteerd kunnen deze als één menu worden toegepast zodat dit als een setprijs gerekend wordt.
Beheer Menuprijzen: Beheer > Artikelen > Menuprijzen
Door een optimalisatie is het aanmaken en wijzigen van artikelen drastisch versneld.
Deze situatie was ontstaan door de overgang naar onze nieuwe ontwikkelomgeving.
Het afdrukken van een artikelen, relaties of medewerkers gebruikt nu wel altijd de printer die ingesteld is in de dialoog.
Probleem met het versturen van e-mail direct via een SMTP-server verholpen.
Drietal problemen verholpen bij het maken en terugzetten van back-up's.
Indien kolomindeling per autorisatiegroep wordt opgeslagen, maar de aangemelde medewerker geen onderdeel van een autorisatiegroep is, dan wordt nu teruggevallen op opslag per medewerker (maar alleen voor de aangemelde medewerker èn alleen zolang deze medewerker niet in een autorisatiegroep geplaatst is).
Dit voorkomt de foutmelding:
QViewGrid::OpslaanKolomIndeling() Uitzondering: PgConstraintError ERROR: insert or update on table "config_grid_authgroep" violates foreign key constraint "config_grid_authgroep_auth_groep_nr_fkey" DETAIL: Key (auth_groep_nr)=(0) is not present in table "auth_groep".
Optimalisatie van stap 15 van het synchroniseren van artikelen bij het opstarten van een Slave.
Diverse problemen opgelost bij het afdrukken naar Windows-printers.
"Bijwerken uit Cloud" is nu per leverancier te annuleren. Als je op de knop klikt maakt hij eerst nog wel de huidige leverancier af.
Het Master/Slave-synchronisatieproces bij het opstarten laat nu zien welke categorie gesynchroniseerd wordt. Daarnaast is het nu ook mogelijk dit proces te annuleren. Op de achtergrond zal het proces zoals gebruikelijk periodiek nog steeds proberen te synchroniseren.
Bij het afdrukken van enkele of meerdere orders, pakbonnen en facturen vanuit de backoffice heb je nu ook de mogelijkheid om op een bonprinter af te drukken.
Document toegevoegd over hoe de Q-line de basisprijs van een artikel bepaalt en wanneer en welke automatische kortingen daarna mogelijk zijn.
Het doel van de printlay-out (bon of A4) wordt nu achter de lay-out getoond.
Na afloop van selectie bewerken krijg je nu ook te zien hoeveel kaarten daadwerkelijk gewijzigd zijn.
Korte handleiding gemaakt voor het instellen en toepassen van statiegeld.
De interface voor invoer van een nieuwe urenregistratie is compacter gemaakt zodat deze bij een resolutie van 1024x768
niet meer achter de startbalk wegvalt.
Het beheer van Snelknoppen is nu direct bereikbaar vanuit het Artikelen-overzicht.
Voor degene die de beta van PostgreSQL 9.6 willen testen is er ondersteuning voor het maken van backup's en het terugzetten van backup's op PostgreSQL 9.6 toegevoegd.
Het beheer van Webshop artikelgroepen laat nu niet meer het eerste artikel van het toegevoegde product zien, maar enkel de omschrijving van het eerste artikel (wat normaliter ook de omschrijving van het product is) èn een kolom waarin staat hoeveel artikelen gekoppeld zijn.
Bij het afdrukken van lijsten
Vernieuwde installer met moderner uiterlijk.
De vertaalde tekst in de lijst van artikelen heeft nu ondersteuning voor talen die niet het latijnse alfabet gebruiken zoals chinees. Tevens werkt dit nu ook voor andere tekst velden op de artikel-, relatie- en medewerkerkaart.
Diverse verbeteringen in het afdruksysteem zodat vooral het afdrukken van verkooporders sneller gaat wanneer de databaseverbinding langzaam is.
De communicatielogs van de pinkoppeling die in de map C:\ProgramData\MplusQ\eft_logs
staan worden nu na 28 dagen verwijderd.
Ondersteuning voor TSK i.c.m. Q-line vervallen.
De applicatielogs van de Q-line staan nu in C:\Users\<winuser>\AppData\Local\MplusQ\application_logs
en worden nu in CSV-formaat geschreven.
Twee databasecontroles verwijderd die problemen veroorzaakten bij het synchroniseren van autorisatiegroepen van Master naar Slave, indien er gebruik werd gemaakt van de optie "Kolomindeling opslaan per autorisatiegroep".
Het ging om de constraints config_gridkolommen_authgroep.config_gridkolommen_authgroep_auth_groep_nr_fkey
en config_grid_authgroep.config_grid_authgroep_auth_groep_nr_fkey
.
Het inlezen van een importprofiel met vaste veldbreedtes leest nu de lijst van veldbreedtes weer in.
Probleem verholpen bij het afsluiten van het kassascherm waardoor soms een Access Violation
optrad.
Wanneer bij het toevoegen van een administratie vanuit een backup de in te laden backup wordt gekozen wordt nu niet meer het eventueel al ingestelde mediapad gewist.
Problemen verholpen die optraden bij het afdrukken wanneer de naam van de printer langer dan 31 karakters was.
Het selecteren van een map vanuit de volgende onderdelen werkt nu ook weer op Windows XP:
Dit probleem trad op vanaf versie 2.0 doordat er een nieuw stijldialoog gebruikt werd die minimaal Windows Vista bleek te vereisen. Voor Windows XP wordt nu weer teruggevallen op de oude dialoog.
Ontbrekende vertaling naar nederlands toegevoegd in het installatie programma.
Diverse problemen verholpen waardoor boost.assertion_failed
melding kon optreden.
Bij het Exporteren van een enkele Offerte, Order, Pakbon of Factuur worden nu de regels van desbetreffend object geëxporteerd. Voorheen gebeurde er niets als je op deze knop drukte bij het raadplegen van zo'n object.
Het is nu niet meer mogelijk om een selectie van artikelen te bewerken als Groeperen op kleuren & maten aan staat. Dit was ook altijd zo bedoeld, maar was door een recente wijziging per ongeluk weer mogelijk gemaakt. De waarschuwing die getoond wordt legt ook uit hoe je groeperen eventueel uit kunt schakelen: "Schakel groeperen uit via rechtermuisknop op de lijst > Groeperen > Kleuren & maten groeperen"
De Xafax Netpay betaalwijze kan nu ook geactiveerd worden als men de gebruiker de module Q3000 Pinautomaten niet heeft. (Q3021 Xafax Netpay is uiteraard nog steeds nodig)
Verbeterde fout afhandeling bij uitlezing van PC/SC kaartlezers.
Verplaatsbonnen werden altijd op alle locaties van de bestelling van de doeltafel afgedrukt, terwijl ze alleen op de locaties van de bestelling van de brontafel afgedrukt moesten worden.
De Xafax NetPay koppeling registreert nu duidelijker wat opwaarderingen en retouren zijn zodat het overzicht dat pashouder online kan opvragen duidelijker is.
Tevens een probleem verholpen waardoor de kassa kon crashen als er een NetPay betaling geannuleerd werd en vervolgens een kaart gescand werd.
Het programma heeft nu een ingebouwde encryptie sleutel waardoor het niet langer nodig is deze in te stellen in de configuratie van NetPay. Dit wel nog steed mogelijk voor als er een andere sleutel gebruikt moet worden dan de software standaard gebruikt.
Normaal gesproken kun je in de kassa geen tafelnummers boven 99.999 gebruiken. Als er echter via een andere manier, zoals de API, een hoger tafelnummer is gebruikt, dan kun je deze tafel nu wel openen en behandelen.
De kaartlayout editor weet nu wat de standaard selectielijst is voor het gang veld.
Geen foutmelding meer bij het aanmaken van pakbonnen van orders met bereidingswijzen.
Als je de EFT-betaling van een order annuleerde, dan bleef de werkplek in de database nog steeds in de afrekenstand staan. Hierdoor kon je dezelfde order niet op een andere werkplek openen, totdat je deze helemaal gesloten had op de oorspronkelijke werkplek.