Er kon een foutmelding verschijnen wanneer bij het wijzigen van een niet-kleur/maat-artikel kleuren en/of maten werden toegevoegd.
Centraal Beheer Artikelen: Bijwerken uit Cloud: Gaat nu niet meer de artikelen bijwerken van leveranciers waar nog geen relatienummer aan gekoppeld is. Dit resulteerde nl. in een foutmelding.
Bij het bijwerken van artikelen uit de cloud wordt de eigenschap Voorraadartikel voortaan niet meer overschreven. Enkel bij de eerste aanmaak wordt de waarde vanuit de cloud overgenomen.
Het is nu mogelijk om gebruik te maken van de BTW-percentages in formules op de artikelkaart.
BtwPerc (btw_code)
retourneert het percentage van het btw_code
veld.MinusBtw (brutoprijs, btw_code)
rekent de brutoprijs om naar exclusief BTW.PlusBtw (verkoopprijs, btw_code)
rekent de verkoopprijs om naar inclusief BTW.Beheer voor externe rekeningnummers per filiaal toegevoegd. Je kan hier per filiaal opgeven welk extern rekeningnummer gebruikt moet worden bij omzetgroepen of betaalwijzen. Als je geen afwijkend rekeningnummer voor een filiaal instelt, dan geldt het algemeen ingestelde nummer.
Dit menu-item verschijnt alleen als je meerdere filialen hebt.
Bij het koppelen van layouts en printers kan nu bij de Windows printers er voor gekozen worden dat de afdruk 180 graden gedraaid moet worden.
Deze functie heeft voor A4 nogal wat geheugen nodig waardoor het op sommige machines problemen geeft. Voor etiketten/toegangskaarten verwacht ik hier geen problemen mee.
Bij de filiaalinstellingen kun je nu een externe referentie opgeven. Dit kan door koppelingen gebruikt worden om bijvoorbeeld te bepalen welke kostenplaats gekoppeld is aan welk filiaal.
Wanneer de instellingen opgeslagen worden ziet de geïsoleerde printerservice nu ook direct de nieuwe waardes.
Bewerken van tafelplattegrond
Inlezen van lay-outs die maar één voorwerp bevatten ging niet goed.
Nieuwe overzichten erbij: Inkoopopdrachten
en Inkoopleveringen
Het BPE-overzicht laat nu altijd alle artikelen zien die verkocht zijn in de geselecteerde periode, ook als ze geen BPE-registratie hadden. Wanneer er gefilterd wordt op een bepaalde BPE-groep worden de overige kolommen verborgen zodat het overzicht duidelijker is.
Op de snelknoppen met bereidingswijzen wordt nu ook de meerprijs van de bereidingswijze getoond.
In het afrekenscherm worden nu bij de betaalwijzen de bijbehorende iconen getoond.
Nieuwe instelling toegevoegd om aan te geven of er korting toegepast mag worden op de subartikelen van een samenstelling. Standaard staat deze instelling op 'Ja'.
Afdrukken tafel-tussenbon. Indien voor de tussenbon zowel een bonprinter als een a4-printer is ingesteld dan zal nu van te voren gevraagd worden op welke printer deze afgedrukt moet worden.
Het printbon knopje op de kassabon print nu als er een cafetariabestelbon is ingeladen de tussenbon en niet meer de laatste bestelling.
Als in plaats van de term "Bereidingswijze" de term "Bijverkoop" wordt gebruikt, dan is nu ook het gebruikte icoontje in de kassa anders, omdat het koksmes dan niet echt van toepassing is.
Aanmaken nieuwe order: Bij de actie 'Afrekenen en plaats order' wordt nu ook de order afgedrukt. Dit gebeurt nadat de afrekening is geregistreerd zodat deze aanbetaling eventueel er ook nog bij afgedrukt kan worden.
Bestelbonnen kunnen nu ook gefactureerd worden.
Er wordt nu alleen om de prijs gevraagd wanneer zowel de bruto- als de verkoopprijs niet zijn ingevuld op de artikelkaart. Indien bijv. de brutoprijs niet is ingevuld dan wordt o.b.v. de verkoopprijs en het BTW-percentage de prijs incl. BTW nu berekend.
Het was in bepaalde gevallen nog mogelijk dat werd gecontroleerd of er een kassabon of factuur met lopende betaling was. Dit conflicteerde echter met het nieuwe kassastatus opslagsysteem dat geïntroduceerd is in 1.25.1.
De status "Betaling bezig" of "Deels betaald / Betaling bezig" zou niet meer voor moeten komen in databases. Mocht dit wel het geval zijn, dan is dit nu ook niet meer zo'n probleem, want er wordt niet meer op gecontroleerd. Maar voor de volledigheid kan het met de volgende query hersteld worden:
-- Zet alle facturen en kassabonnen waarvan de betaling volledig of meer dan volledig voldaan is op 'BETAALD'
UPDATE verk.verk_omzet SET status = 'BETAALD' WHERE status IN ('BETALINGBEZIG', 'DEELSBETAALDBEZIG') AND ((totaalinclbedrag >= 0 AND betaaldbedrag >= totaalinclbedrag) OR (totaalinclbedrag < 0 AND betaaldbedrag <= totaalinclbedrag));
-- Zet alle facturen en kassabonnen waarvan nog helemaal geen betaling voldaan is op 'OPENSTAAND'
UPDATE verk.verk_omzet SET status = 'OPENSTAAND' WHERE status IN ('BETALINGBEZIG', 'DEELSBETAALDBEZIG') AND betaaldbedrag = 0;
-- Zet alle facturen en kassabonnen waarvan de betaling deels voldaan is op 'DEELSBETAALD'
UPDATE verk.verk_omzet SET status = 'DEELSBETAALD' WHERE status IN ('BETALINGBEZIG', 'DEELSBETAALDBEZIG') AND betaaldbedrag != totaalinclbedrag;
In het afrekenscherm kon het Contant-bedrag onterecht negatief (rood) worden weergegeven. Dit was een weergave probleem. Het bedrag werd wel positief geregistreerd.
Bij het afdrukken van bestelbonnen wordt nu de juiste bestelling afgedrukt en niet meer de laatste die toegevoegd is aan de tafelorder. Meestal ging dit wel goed behalve als het afdrukken erg vertraagd werd door bijvoorbeeld een papierstoring.
Als tijdens de dagelijkse controle op H@ND productwijzigingen er een communicatiefout met H@ND optreedt dan wordt deze controle nu toch gemarkeerd als uitgevoerd. Hiermee wordt voorkomen dat de kassa deze controle blijft uitvoeren en elke keer een melding geeft dat het mislukt is. Indien nodig kan altijd nadat de storing verholpen is de controle geforceerd worden vanuit artikelbeheer.
Diverse popups, zoals de tafelkeuze-popup, kunnen gesloten worden door buiten de popup te klikken. Deze klik wordt nu niet meer doorgestuurd naar het component dat eronder ligt.
Probleem opgelost in de kassa waarbij er vanuit gegaan werd dat een "Productnummer" niet groter dan 2.147.483.647
mocht zijn, terwijl de eigenlijk limiet 9.223.372.036.854.775.807
is.
Weergave probleem opgelost: De prijs van een artikel met bereidingswijzen liet soms nog alleen de prijs van het artikel zien dus niet incl. de prijs van de bereidingswijze-artikelen.
Labels op de ordertab in kassa vallen nu niet meer weg op lage resolutie.
De order tab van de wachtrij wordt nu ook bijgewerkt voor wijzigingen aan filiaal of externe orders.
Eventueel aanwezig schermtoetsenbord wordt nu weggehaald wanneer er automatisch wordt uitgelogd en het aanmeldvenster wordt weergegeven.
Probleem opgelost: Bij het 'Later factureren' van een bestelbon verscheen in in sommige gevallen een foutmelding.
Bugfix in Master/Slave-synchronisatie van orders direct na de verwerking van filiaalorders die in de Slave-synchronisatiewachtrij stonden.
Bij het genereren van bijlages voor e-mails wordt nu een gebruiksvriendelijker naamgeving gebruikt. Bijvoorbeeld bij facturen wordt nu het factuurnummer gebruikt en niet meer het interne database id.
Bij het maken van verzamelfacturen worden de pakbonnen nu op chronologische volgorde in de facturen gezet.
Het wel of niet verdichten van een verzamelfactuur kan nu per relatie ingesteld worden m.b.v. het nieuwe relatiekaart-veld 'verzamelfactuur_verdichten'. Ook het afdrukken van de factuur gaat van deze instelling uit. Bij het raadplegen van een factuur kan deze optie aan of uitgezet worden (zie afbeelding). Als vanuit hier dan afgedrukt wordt dan wordt van deze instelling uitgegaan.
Afdrukken labels deed niets als er nog geen layouts gekoppeld waren. Voor de duidelijkheid wordt er nu gemeld dat er geen layouts gekoppeld zijn.
Productlijst > Er kon een foutmelding verschijnen tijdens het vernieuwen van het Etiketten/Labels overzicht.
Nieuwe module Q3053 Stadspas.
Momenteel werkt deze module alleen voor stadspassen waarbij de communicatie via de API van Intersolve verloopt. Hier vallen bijv. de stadspassen van Amsterdam, Rotterdam en de Zeeland-pas onder.
De gebruiker kan de barcode van de pas scannen en krijgt dan een lijst van beschikbare vouchers voor die pas te zien. Als er een voucher wordt gekozen wordt deze toegepast op de geselecteerde bonregel. De gebruiker dient er zelf op te letten dat de voucher hoort bij de artikelregel.
Nieuwe knop "Toevoegen" waarmee je artikelen aan een tafelbestelling kan toevoegen, zonder dat er een bestelbon afgedrukt wordt. Dit wordt ook in de bestelhistorie weergegeven.
Het is nu mogelijk om een kortingsknop aan het kassascherm toe te voegen. Er kan een kortingspercentage of bedrag ingevuld worden. De korting wordt toegepast op de geselecteerde regel. Er kan een percentage van 0% tot 100% worden ingevuld, of een bedrag van -1,000,000 tot +1,000,000. Gebruik van deze knoppen wordt geautoriseerd via de optie "Prijs aanpassen".
Het is nu mogelijk om voor een aantal termen een alias op te geven, zo kan overal het woord "klant" bijvoorbeeld vervangen worden door het woord "gast".
Artikelen kunnen hun bereidingswijzen nu per groep tonen, plaats hiervoor het veld "Bereidingswijze per groep" op de artikelkaart, en vink deze aan.
Wanneer dit is aangezet, verschijnen de titels van de bereidingswijzegroepen in het bereidingswijzescherm. Wanneer een bereidingswijzegroep "Direct sluiten na selectie" heeft aanstaan, wordt het scherm automatisch naar de volgende groep verschoven na selectie van een optie in die groep. Is de laatste groep bereikt, dan wordt het keuzescherm zoals gewoonlijk automatisch gesloten.
Nieuwe module Q1700 Eenheidsprijzen
Aan de artikelkaart kan nu een veld verkoopeenheid toegevoegd worden. Wanneer deze is ingevuld, wordt het artikel een gewichtsartikel en als het artikel dan op de kassa aangeslagen wordt, zal de kassa om de hoeveelheid in die eenheid vragen.
In Beheer > Instellingen > Hardware kan een koppeling met een weegschaal ingesteld worden. Momenteel alleen DIbal/Anker-F protocol. Deze koppeling wordt dan gebruikt als de verkoopeenheid g (gram) of kg (kilogram) is.
Ondersteuning voor betaalsysteem NetPay van Xafax.
Wanneer een tafel verplaatst wordt, wordt er nu standaard voor elke locatie die voorkomt op de tafel een verplaats bon afgedrukt.
Dit kan eventueel uitgeschakeld worden met de instelling Afdrukken > Tafelverplaatsbonnen afdrukken.
Het relatiescherm laat nu bij de orders en facturen de totaalbedragen onderaan de streep zien. Openstaande facturen worden eerst getoond en getotaliseerd, daarna de rest.
Wanneer je de bereidingswijzen van een bestaande regel wijzigt, en die regel heeft een aantal dat niet gelijk is aan 1, dan wordt er een nieuwe regel afgesplitst met die nieuwe bereidingswijze.
Wanneer een tafelbestelling met voltooide transactie in beeld staat, zal deze niet meer op de achtergrond bijgewerkt worden als dezelfde tafel vanaf een andere werkplek wordt bijgewerkt. Dit geeft een vertekend beeld van welke transactie nou eigenlijk net heeft plaatsgevonden. Er komen immers ineens regels bij, terwijl er nog een stempel opstaat.
De tekst die aangeeft dat een tafel al zoveel minuten niet bediend is, wordt nu automatisch bijgewerkt zonder dat de tafel opnieuw geopend hoeft te worden, ook wordt het urengedeelte pas getoond als er minstens één uur verstreken is.
De betalingstermijn (binnen hoeveel dagen een klant moet betalen) staat nu direct op het relatieblad. De waarde 0 of minder wordt geïnterpreteerd als "Direct betalen". Geen waarde wordt geïnterpreteerd als "Geen betalingstermijn".
Bij facturen wordt nu ook het openstaande bedrag getoond op de relatietab in de kassa.
Bij orders wordt nu zowel het openstaande als het aanbetaalde bedrag getoond.
LET OP: Dit werkt nog niet in 1.28.0
Als een tafelbestelling ook op een andere kassa geopend is, dan weigert de kassa nu alleen nog de tafel af te handelen als deze op dat moment ook wordt al wordt afgerekend op de andere kassa. Als de tafelbestelling enkel geopend is op de andere kassa, zonder dat er een betaalproces loopt, kun je de tafelbestelling gewoon overal afhandelen.
Het is nu mogelijk om een tekstknop aan te maken waarvan de tekst wordt toegevoegd of verwijderd van de tafelnaam. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld dieetrestricties aan een tafel worden toegevoegd.
Facturen kunnen nu vergrendeld zijn. Dit kan bijvoorbeeld gedaan zijn omdat een factuur via de API geëxporteerd is naar een financiële koppeling. Vanaf dat moment mag een factuur niet meer gewijzigd worden, omdat er reeds een boeking van gemaakt is in een extern systeem. Wanneer een factuur vergrendeld is, dan wordt ook getoond door wie en wanneer dit gedaan is.
Tekstberichten die via de API naar de kassa verstuurd worden, worden nu bewaard zodat ze later terug te lezen zijn. Deze lijst van berichten is ook te openen vanuit de kassa.
Ondersteuning voor PostgreSQL 9.5
Uiterlijk van de knoppen in de kassa-interface wat verfijnd zodat de teksten beter op de knoppen passen.
De tafellijst in de kassa toont nu de hoogst uitgevraagde gang.
Bij het beheren van de bereidingswijzegroepen is nu direct te zien of de groep direct sluit na selectie van een van de bereidingswijzen in die groep.
Er kunnen nu maximaal 3 decimalen bij 'aantallen' ingevuld/weergegeven worden (kassa en backoffice).
Bij het terugzetten van een backup zit het opgeven van een folder voor de afbeeldingen nu direct verwerkt in de user interface ipv als een losse popup. Tevens zijn hierbij de volgende functionele wijzigingen toegevoegd:
Hierdoor zijn de volgende problemen opgelost
Wanneer het programma zelf een PostgreSQL server installeert wordt er nu versie 9.5 geinstalleerd.
Alfanumerieke kolommen worden nu op de natuurlijke manier gesorteerd wanneer de inhoud numeriek is. Dus bijv: '1, 2, 3, 4, 9, 10, 11, 12' i.p.v. '1, 10, 11, 12, 2, 3, 4, 9'.
Filiaalorders die bij een master/slave opstelling zijn klaargezet voor de slave door de API service worden nu elke minuut op de achtergond geimporteerd (ipv alleen bij het opstarten van het programma).
Probleem tijdens het splitsen verholpen waardoor af en toe een Access violation
kon optreden als je een regel eerst wel splitste en daarna niet meer.
Probleem verholpen waardoor de printservice kon crashen als er in een bonlayout een logo werd gebruikt met een indeling welke niet ondersteund wordt door de onderliggende printerdriver. Nu word de bon wel geprint maar zonder logo.
Dit ging in ieder geval mis met Epson OPOS en resulteerde in een EAccessViolation of EDivByZero error in het log.
Probleem verholpen waardoor het programma kon crashen bij het afsluiten.
Onnodige crash opgelost die optrad als je zonder verbinding met de databaseserver een menu-item van de Q-line selecteert, zoals Artikelen, Relaties en Medewerkers.
Diverse problemen waardoor fout aanslagen incorrect gelogd werden verholpen.
Aanmelden met de bediende-sleutel van een Orderman Columbus werkt weer.
Probleem verholpen met de tekstvelden in de kassa waardoor het klikken in een tekstveld soms een fout veroorzaakte.
Verbeterde afhandeling van fouten in de kaartlayouts.
Tevens wordt in de database schema update twee voorkomende problemen automatisch gefixed.
Wanneer je een relatie bij een tafelbestelling selecteert, dan wordt de status van knoppen in de kassa nu direct bijgewerkt. Ook zal de splitsknop nu niet werken als er een relatie is geselecteerd, maar de bestelling nog niet opgeslagen.
Als je wisselt van een relatie mèt pasfoto naar een relatie zonder pasfoto, dan blijft de foto van de voorgaande relatie nu niet meer op de relatietab staan. Dat kan best verwarrend zijn.
Als je een gesplitste tafelbestelling met een elektronische betaalwijze betaalde, en tijdens het betaalproces de betaling annuleerde, dan werd de splitsing wel correct teruggedraaid, maar niet direct weggehaald uit de kassastatus. Als je op dat moment de kassa weer herstartte kon je het voor elkaar krijgen om dezelfde splitsing meerdere keren terug te draaien.
Probleem opgelost in de schema-ondersteuning van de geïsoleerde printerservice.
Bij het koppelen van een bereidingswijzegroep aan artikelen via de knop Koppel artikelen wordt deze groep niet meer onderaan gezet als deze al toegewezen is aan een van de geselecteerde artikelen.
Bij het wijzigen van een bereidingswijzegroep worden de artikelen die gebruik maken van deze groepen ook naar verwachting bijgewerkt. Dat wil zeggen dat nieuwe bereidingswijzen niet op een volledig nieuwe rij worden neergezet, maar daadwerkelijk op de plek waar ze in de groep zijn toegevoegd. Ook de volgorde van bereidingswijzen binnen de groep komt nu altijd overeen.
Hierdoor hoef je nà het bewerken van een bereidingswijzegroep niet meer elk artikel langs te lopen om handmatig de groep uit- en aan te zetten om de nieuwe artikelen op de juiste plek te zetten.
Het aantal kolommen van bereidingswijzen dat getoond werd in de kassa stond op zes terwijl in de backoffice altijd overal vijf gebruikt wordt, de zesde kolom in de kassa werd nooit gevuld. De kassa toont daarom nu ook vijf kolommen.
Bij het uitvoeren van een gedeelde betaling zal de kassa pas terugspringen naar de volledige tafelplattegrond wanneer alle deelbetalingen zijn afgerond.
Bij het invoeren van het "Delen door"-aantal zat een bug waardoor je bij het invoeren van te grote aantallen de kassa kon laten crashen. De knop zal nu blokkeren wanneer je een getal groter dan 99,999 probeert in te voeren.
Het is niet meer mogelijk om bij het invoeren van het aantal gasten over de limiet van 99,999
heen te gaan. Als je dit voorheen wel deed, dan werd het aantal gasten altijd op 0
gezet, terwijl het leek alsof de kassa de invoer wel accepteerde.
Probleem verholpen waardoor de printerservice crashte als er een bestelbon geprint moest worden met een regel die geen bontekst had.
Als bij het tegenboeken van een regel op een tafel blijkt dat de tafel daardoor leeg wordt èn er is nog geen aanbetaling gedaan, dan blijft de tafel nu ook niet meer actief.
Dit probleem was per ongeluk geïntroduceerd door een wijziging in de opslag van tegengeboekte regels in v1.26.0.
De Museumkaart koppeling kan nu ook gebruikt worden vanaf Slave kassa's.
De knoppen boven in een aantal vensters flikkeren niet meer wanneer het venster van grootte verandert.
Geheugengebruik van de Museumkaart en H@ND koppeling verbeterd.
Programma zal nu bij databases die op psql01.bolt.nl
of klantdb01.mpluskassa.nl
gehost worden nu wel de rechten goed zetten na een schema update.
Probleem verholpen waardoor er problemen konden optreden met het terugzetten van backups naar servers met oudere versies van postgresql. Ondersteunde postgresql versies zijn 9.3, 9.4 en 9.5.
Het doorsturen van bonnetjes naar de backup printer werkt weer.
Probleem verholpen waardoor het gebruik van windows thema's kon veroorzaken dat er controls onzichtbaar werden als de Alt toets werd ingedrukt.
Probleem verholpen waardoor het gebruik van de PC/SC kaartreader aansturing crashes kon veroorzaken als er geen enkele PC/SC reader aanwezig is.
Aantal wijzigingen en verbeteringen in autorisatie van foutaanslagen en retouren: