Nieuwe artikelkaartvelden toegevoegd m.b.t. de voorraad van het huidige filiaal: Vrije voorraad
, In order
en In interfiliale opdracht
.
De vrije voorraad wordt als volgt berekend: Vrije voorraad = Voorraad - In order - In interfiliale opdracht.
Voorraadvelden van filialen kunnen nu op de artikelkaart en als artikelkolommen weergegeven worden. Betreft de volgende velden:
Velden/kolommen van filialen waarvoor de medewerker niet geautoriseerd is worden niet weergegeven.
In het kleur/maat-overzicht op de artikelkaart kan nu ook de vrije voorraad worden weergegeven (i.p.v. de voorraad) m.b.v. deze instelling.
Master / Slave: De voorraad die op de artikelkaart of in de (artikel)lijsten wordt weergegeven op een Slave-kassa wordt nu altijd direct uit de Master-database gehaald. Indien (tijdelijk) geen verbinding met de Master aanwezig is dan wordt de voorraad niet weergegeven.
Het registreren van een nieuw kleurmaat-product werkt nu ook wanneer deze vanuit Kopie bewerken is aangemaakt.
Bijwerken uit Cloud: Probleem opgelost, geen foutmelding meer tijdens het bijwerken van artikelen.
Bij het bijwerken van artikelen uit de cloud kon een foutmelding optreden als er wel een verschil werd gedetecteerd, maar dat verschil enkel voorkwam in kolommen die worden overgeslagen bij het bijwerken uit de cloud, zoals voorraadartikel.
Afbeeldingen bij Webshop artikelgroepen worden nu ondersteund.
Eventueel kan de map met artikelgroep-afbeeldingen van een overgezette filiaalbeheer database geïmporteerd worden.
Volgorde van gangen kan nu aangepast worden (vanuit het beheer van de artikelkaart).
Importeren van afbeeldingen:
Bij het importeren van afbeeldingen worden nu ook afbeeldingen geïmporteerd die met meerdere artikel-, relatie- of medewerkerkaarten matchen. De afbeelding wordt dan dus aan alle kaarten die matchen gekoppeld.
Wanneer de instellingen opgeslagen worden ziet de geïsoleerde printerservice nu ook direct de nieuwe waardes.
Crashes verholpen die optraden als je bij Beheer > Instellingen > Hardware de laatste RFID reader weghaalde en vervolgens op Wijzigen of Verwijderen drukte.
Het is nu mogelijk om bij variabele velden die een datum en/of tijd tonen een formattering op te geven.
Nieuwe afdrukvelden toegevoegd voor het uitsplitsen van omzet en het statiegeld bedrag. Dit kan ook voor andere toepassingen worden gebruikt. Het statiegeld bedrag is het totale bedrag wat op een tussenrekening en zonder BTW is geboekt. Om gebruik te maken van deze velden moet een statiegeld artikel altijd ingesteld zijn op een tussenrekening-omzetgroep en BTW-groep 0.
Tot.statiegeld bedrag
: Totaal wat op statiegeld is geboektTot.excl.bedrag (zonder statiegeld)
: Totale omzet zonder statiegeld bedragBTW-omzet[0] (zonder statiegeld)
: Bedrag wat op BTW-code 0 is geboekt zonder statiegeld bedragBTW regels (zonder statiegeld)
: BTW-regels zonder statiegeld bedrag. BTW-groep 0 wordt dus niet meer weergegeven (tenzij nog andere artikelen hierop geboekt zijn).Probleem verholpen waardoor het programma kon crashen als je bij het toevoegen van een tekstveld aan de layout naar een ander tabblad ging en vervolgens weer terug naar het tabblad Velden.
Het BPE-overzicht laat nu altijd alle artikelen zien die verkocht zijn in de geselecteerde periode, ook als ze geen BPE-registratie hadden. Wanneer er gefilterd wordt op een bepaalde BPE-groep worden de overige kolommen verborgen zodat het overzicht duidelijker is.
Nieuwe wachtrij instellingen toegevoegd om de wachtrij-knop groter te kunnen maken. Deze gelden alleen voor de functie 'In de wacht'.
Deelbetaling van een negatief bedrag is nu eenvoudiger gemaakt. Wanneer nu twee keer op Contant wordt gedrukt in het afrekenscherm, dan verschijnt een popup-venster waarin ook een negatief bedrag ingevuld kan worden.
Prijzen kunnen nu in centen ingevuld worden, de komma verschijnt dan automatisch. Heeft betrekking op het invoeren van (vraagom) artikelprijzen, kortingsbedragen en de bedragen die ingevuld kunnen worden bij het afrekenen. Indien dit ingesteld is dan zal i.p.v. de komma-toets een 00-toets weergeven worden (alleen in het popup-venster).
Leeftijd van relatie kan weergeven worden in het kassascherm. Met de instelling kan deze optie aangezet worden, standaard staat deze uit. Op de relatiekaart is hiervoor een nieuw veld bijgekomen: Geboortedatum
. Indien leeftijd jonger is dan 18 jaar dan wordt deze rood weergegeven. Leeftijd wordt nooit op het klantendisplay weergegeven.
Nieuwe knop voor de kassa toegevoegd: Volgende gang. Hiermee kan de volgende gang aangegeven worden. Op basis van de volgorde van de gangen wordt de eerstvolgende gang voorgesteld. Wanneer een gang wordt geselecteerd wordt hiervan een bestelbon naar de verschillende locaties afgedrukt. M.b.v. de instelling kan aangegeven worden of dit een uitgebreide bon is.
Probleem verholpen waardoor soms als je een tafel opende en deze probeerde te splitsen de kassa deze opeens als gewijzigd zag.
Deze instelling maakt het mogelijk om alleen de hoofdartikelen van een menu op de afrekenbon af te drukken. Alleen wanneer een van de bijbehorende artikelen een toeslag heeft dan wordt deze ook afgedrukt. Deze instelling is ook van toepassing op de tussenbon.
Op de wachtrij-bon wordt nu het tijdstip weergegeven van de eerste invoer. Na het uit de wacht halen, wijzigen en weer in de wacht zetten blijft dit tijdstip behouden.
Het inlezen van een verkooporder in de kassa gaat nu een stuk sneller. De aanpassingen hiervoor zullen ook diverse andere handelingen in de kassa efficienter gemaakt hebben.
Het wijzigen van de laatste kastelling kan nu geautoriseerd worden. Autorisatie-item: POS > Kasboek > Laatste kastelling wijzigen.
Probleem opgelost: Bij het scannen van een barcode werd altijd de barcodeprijs van het artikel geselecteerd en niet een eventuele afwijkende filiaalprijs.
Indien nu een barcode wordt gescand dan wordt de filiaalprijs geselecteerd wanneer de barcodeprijs gelijk is aan die van de artikelkaart en wanneer het aantal bij de barcode op 1 staat.
Voor meer informatie zie algemene handleiding over hoe de Q-line met prijzen en korting omgaat.
Een filiaalprijs kan opgegeven zijn m.b.v. het speciale veld op de artikelkaart. Dit is dan de prijs die geldt voor het huidige filiaal. Ook kan een prijsgroep gekoppeld worden aan een filiaal. De prijs uit de groep wordt dan beschouwd als de standaard prijs.
Probleem verholpen waardoor het boeken op lang openstaande tafels erg langzaam werd.
Probleem opgelost: Een factuur met een negatief bedrag werd altijd op volledig betaald gezet ook al was er slechts een deel betaald.
Probleem opgelost: Na het wisselen van meenemen / hier opeten werden de prijzen altijd hersteld. Prijzen van artikelen zonder prijs (vraagom-prijs) werden op 0,00 gezet.
De "Vraag om prijs"-dialoog blokkeert nu de invoer van de barcodescanner.
Bij het afdrukken van bestelbonnen wordt nu de juiste bestelling afgedrukt en niet meer de laatste die toegevoegd is aan de tafelorder. Meestal ging dit wel goed behalve als het afdrukken erg vertraagd werd door bijvoorbeeld een papierstoring.
Als tijdens de dagelijkse controle op H@ND productwijzigingen er een communicatiefout met H@ND optreedt dan wordt deze controle nu toch gemarkeerd als uitgevoerd. Hiermee wordt voorkomen dat de kassa deze controle blijft uitvoeren en elke keer een melding geeft dat het mislukt is. Indien nodig kan altijd nadat de storing verholpen is de controle geforceerd worden vanuit artikelbeheer.
Diverse popups, zoals de tafelkeuze-popup, kunnen gesloten worden door buiten de popup te klikken. Deze klik wordt nu niet meer doorgestuurd naar het component dat eronder ligt.
Bij de Master slave synchronisatie de stap Configuratie synchronisatie 1/19 efficienter gemaakt (eerste keer na de update is hij nog langzaam daarna snel).
De Master/Slave-synchronisatie ondersteunt nu ook het synchroniseren van gewijzigde FiliaalOrders.
Probleem verholpen waardoor het synchroniseren van bereidingswijzen niet goed ging wanneer er bereidingswijzegroepen verwijderd waren.
Bij het factureren van een order/pakbon kan, m.b.v. deze instelling, nu de leverdatum van de order ook in de factuurregels gezet worden.
Herhaalfacturen- en orders, nieuwe opties toegevoegd: Per maand en per kwartaal.
Per maand (eerste dag van de maand)
Per kwartaal (eerste dag van eerste maand)
Beide opties kunnen niet geselecteerd worden i.c.m. de dag- en weekselectie.
Probleem opgelost: Herhaalorders en herhaalfacturen konden het inlezen van de order- en factuurlijst vertragen.
Pakbonnen kunnen nu ook geannuleerd worden. Alleen de pakbonnen die met de kassa door Later factureren zijn gemaakt kunnen geannuleerd worden. De annulering kan ook weer ongedaan gemaakt worden.
Factureren van pakbonnen: De datum van de (verzamel)factuur kan nu van te voren opgegeven worden. Een waarschuwing wordt weergegeven indien de factuur in een ander jaar dan het huidige boekjaar geregistreerd gaat worden.
Nieuwe knop Meerdere pakbonnen
toegevoegd waarmee het mogelijk is om pakbonnen te maken van een selectie van verkooporders. Iedere verkooporder krijgt zijn eigen pakbon waarna de status van de order op 'volledig geleverd' gezet wordt. De nieuwe aangemaakt pakbonnen kunnen eventueel direct afgedrukt worden.
Bij het afdrukken van orderlabels of -tickets worden nu geen tickets/labels meer gemaakt voor artikelen waarvan het veld Etiket printen per op 0 staat. Als het veld Etiket printen per leeg is wordt er nog steeds één label/ticket afgedrukt voor het artikel.
Afdrukken labels deed niets als er nog geen layouts gekoppeld waren. Voor de duidelijkheid wordt er nu gemeld dat er geen layouts gekoppeld zijn.
Opslaan van kolomindeling per autorisatiegroep. Met deze instelling kan aangegeven worden of de gewijzigde kolommen van een overzicht opgeslagen worden voor de volledige autorisatiegroep (de autorisatiegroep waartoe de ingelogde medewerker behoort). Standaard worden deze instellingen per medewerker geregistreerd. Betreft de aangepaste volgorde en breedte van de kolommen en de geselecteerde kolommen van artikelen, relaties, medewerkers en filialen.
Nieuwe optie: Menuprijzen.
Hiermee kunnen artikelen van verschillende gangen toegevoegd worden aan een menu. Voor een menu wordt altijd een vaste prijs ingesteld. Wanneer deze artikelen in de kassa worden geselecteerd kunnen deze als één menu worden toegepast zodat dit als een setprijs gerekend wordt.
Beheer Menuprijzen: Beheer > Artikelen > Menuprijzen
Nieuwe module Q3053 Stadspas.
Momenteel werkt deze module alleen voor stadspassen waarbij de communicatie via de API van Intersolve verloopt. Hier vallen bijv. de stadspassen van Amsterdam, Rotterdam en de Zeeland-pas onder.
De gebruiker kan de barcode van de pas scannen en krijgt dan een lijst van beschikbare vouchers voor die pas te zien. Als er een voucher wordt gekozen wordt deze toegepast op de geselecteerde bonregel. De gebruiker dient er zelf op te letten dat de voucher hoort bij de artikelregel.
Nieuwe knop "Toevoegen" waarmee je artikelen aan een tafelbestelling kan toevoegen, zonder dat er een bestelbon afgedrukt wordt. Dit wordt ook in de bestelhistorie weergegeven.
Het is nu mogelijk om een kortingsknop aan het kassascherm toe te voegen. Er kan een kortingspercentage of bedrag ingevuld worden. De korting wordt toegepast op de geselecteerde regel. Er kan een percentage van 0% tot 100% worden ingevuld, of een bedrag van -1,000,000 tot +1,000,000. Gebruik van deze knoppen wordt geautoriseerd via de optie "Prijs aanpassen".
Drietal problemen verholpen bij het maken en terugzetten van back-up's.
Diverse problemen opgelost bij het afdrukken naar Windows-printers.
Wanneer een tafel verplaatst wordt, wordt er nu standaard voor elke locatie die voorkomt op de tafel een verplaats bon afgedrukt.
Dit kan eventueel uitgeschakeld worden met de instelling Afdrukken > Tafelverplaatsbonnen afdrukken.
Document toegevoegd over hoe de Q-line de basisprijs van een artikel bepaalt en wanneer en welke automatische kortingen daarna mogelijk zijn.
Het doel van de printlay-out (bon of A4) wordt nu achter de lay-out getoond.
Na afloop van selectie bewerken krijg je nu ook te zien hoeveel kaarten daadwerkelijk gewijzigd zijn.
Korte handleiding gemaakt voor het instellen en toepassen van statiegeld.
De interface voor invoer van een nieuwe urenregistratie is compacter gemaakt zodat deze bij een resolutie van 1024x768
niet meer achter de startbalk wegvalt.
Het beheer van Snelknoppen is nu direct bereikbaar vanuit het Artikelen-overzicht.
Het relatiescherm laat nu bij de orders en facturen de totaalbedragen onderaan de streep zien. Openstaande facturen worden eerst getoond en getotaliseerd, daarna de rest.
Wanneer je de bereidingswijzen van een bestaande regel wijzigt, en die regel heeft een aantal dat niet gelijk is aan 1, dan wordt er een nieuwe regel afgesplitst met die nieuwe bereidingswijze.
Wanneer een tafelbestelling met voltooide transactie in beeld staat, zal deze niet meer op de achtergrond bijgewerkt worden als dezelfde tafel vanaf een andere werkplek wordt bijgewerkt. Dit geeft een vertekend beeld van welke transactie nou eigenlijk net heeft plaatsgevonden. Er komen immers ineens regels bij, terwijl er nog een stempel opstaat.
De tekst die aangeeft dat een tafel al zoveel minuten niet bediend is, wordt nu automatisch bijgewerkt zonder dat de tafel opnieuw geopend hoeft te worden, ook wordt het urengedeelte pas getoond als er minstens één uur verstreken is.
De betalingstermijn (binnen hoeveel dagen een klant moet betalen) staat nu direct op het relatieblad. De waarde 0 of minder wordt geïnterpreteerd als "Direct betalen". Geen waarde wordt geïnterpreteerd als "Geen betalingstermijn".
Bij facturen wordt nu ook het openstaande bedrag getoond op de relatietab in de kassa.
Bij orders wordt nu zowel het openstaande als het aanbetaalde bedrag getoond.
LET OP: Dit werkt nog niet in 1.28.0
Als een tafelbestelling ook op een andere kassa geopend is, dan weigert de kassa nu alleen nog de tafel af te handelen als deze op dat moment ook wordt al wordt afgerekend op de andere kassa. Als de tafelbestelling enkel geopend is op de andere kassa, zonder dat er een betaalproces loopt, kun je de tafelbestelling gewoon overal afhandelen.
Voor degene die de beta van PostgreSQL 9.6 willen testen is er ondersteuning voor het maken van backup's en het terugzetten van backup's op PostgreSQL 9.6 toegevoegd.
Vernieuwde installer met moderner uiterlijk.
De vertaalde tekst in de lijst van artikelen heeft nu ondersteuning voor talen die niet het latijnse alfabet gebruiken zoals chinees. Tevens werkt dit nu ook voor andere tekst velden op de artikel-, relatie- en medewerkerkaart.
Diverse verbeteringen in het afdruksysteem zodat vooral het afdrukken van verkooporders sneller gaat wanneer de databaseverbinding langzaam is.
De communicatielogs van de pinkoppeling die in de map C:\ProgramData\MplusQ\eft_logs
staan worden nu na 28 dagen verwijderd.
Ondersteuning voor TSK i.c.m. Q-line vervallen.
De tafellijst in de kassa toont nu de hoogst uitgevraagde gang.
De applicatielogs van de Q-line staan nu in C:\Users\<winuser>\AppData\Local\MplusQ\application_logs
en worden nu in CSV-formaat geschreven.
Probleem tijdens het splitsen verholpen waardoor af en toe een Access violation
kon optreden als je een regel eerst wel splitste en daarna niet meer.
Probleem verholpen waardoor de printservice kon crashen als er in een bonlayout een logo werd gebruikt met een indeling welke niet ondersteund wordt door de onderliggende printerdriver. Nu word de bon wel geprint maar zonder logo.
Dit ging in ieder geval mis met Epson OPOS en resulteerde in een EAccessViolation of EDivByZero error in het log.
Het inlezen van een importprofiel met vaste veldbreedtes leest nu de lijst van veldbreedtes weer in.
Probleem verholpen bij het afsluiten van het kassascherm waardoor soms een Access Violation
optrad.
Probleem verholpen waardoor het programma kon crashen bij het afsluiten.
Onnodige crash opgelost die optrad als je zonder verbinding met de databaseserver een menu-item van de Q-line selecteert, zoals Artikelen, Relaties en Medewerkers.
Diverse problemen verholpen waardoor boost.assertion_failed
melding kon optreden.
Bij het Exporteren van een enkele Offerte, Order, Pakbon of Factuur worden nu de regels van desbetreffend object geëxporteerd. Voorheen gebeurde er niets als je op deze knop drukte bij het raadplegen van zo'n object.
Het is nu niet meer mogelijk om een selectie van artikelen te bewerken als Groeperen op kleuren & maten aan staat. Dit was ook altijd zo bedoeld, maar was door een recente wijziging per ongeluk weer mogelijk gemaakt. De waarschuwing die getoond wordt legt ook uit hoe je groeperen eventueel uit kunt schakelen: "Schakel groeperen uit via rechtermuisknop op de lijst > Groeperen > Kleuren & maten groeperen"
De Xafax Netpay betaalwijze kan nu ook geactiveerd worden als men de gebruiker de module Q3000 Pinautomaten niet heeft. (Q3021 Xafax Netpay is uiteraard nog steeds nodig)
Verbeterde fout afhandeling bij uitlezing van PC/SC kaartlezers.
Verplaatsbonnen werden altijd op alle locaties van de bestelling van de doeltafel afgedrukt, terwijl ze alleen op de locaties van de bestelling van de brontafel afgedrukt moesten worden.
De Xafax NetPay koppeling registreert nu duidelijker wat opwaarderingen en retouren zijn zodat het overzicht dat pashouder online kan opvragen duidelijker is.
Tevens een probleem verholpen waardoor de kassa kon crashen als er een NetPay betaling geannuleerd werd en vervolgens een kaart gescand werd.
Het programma heeft nu een ingebouwde encryptie sleutel waardoor het niet langer nodig is deze in te stellen in de configuratie van NetPay. Dit wel nog steed mogelijk voor als er een andere sleutel gebruikt moet worden dan de software standaard gebruikt.
Normaal gesproken kun je in de kassa geen tafelnummers boven 99.999 gebruiken. Als er echter via een andere manier, zoals de API, een hoger tafelnummer is gebruikt, dan kun je deze tafel nu wel openen en behandelen.
De kaartlayout editor weet nu wat de standaard selectielijst is voor het gang veld.
Geen foutmelding meer bij het aanmaken van pakbonnen van orders met bereidingswijzen.
Als je de EFT-betaling van een order annuleerde, dan bleef de werkplek in de database nog steeds in de afrekenstand staan. Hierdoor kon je dezelfde order niet op een andere werkplek openen, totdat je deze helemaal gesloten had op de oorspronkelijke werkplek.
Wanneer je een relatie bij een tafelbestelling selecteert, dan wordt de status van knoppen in de kassa nu direct bijgewerkt. Ook zal de splitsknop nu niet werken als er een relatie is geselecteerd, maar de bestelling nog niet opgeslagen.
Als je wisselt van een relatie mèt pasfoto naar een relatie zonder pasfoto, dan blijft de foto van de voorgaande relatie nu niet meer op de relatietab staan. Dat kan best verwarrend zijn.
Als je een gesplitste tafelbestelling met een elektronische betaalwijze betaalde, en tijdens het betaalproces de betaling annuleerde, dan werd de splitsing wel correct teruggedraaid, maar niet direct weggehaald uit de kassastatus. Als je op dat moment de kassa weer herstartte kon je het voor elkaar krijgen om dezelfde splitsing meerdere keren terug te draaien.
Aantal wijzigingen en verbeteringen in autorisatie van foutaanslagen en retouren: