Alle releasenotes Alle releasenotes MplusKASSA Q-line

Sorteer op invoertijdstip Filter op 'Vereist aandacht bij installatie' Filter op 'Uitgelicht' Start presentatie


  • Bij de controle van unieke barcodes werden soms de verkeerde barcodes aangemerkt als dubbele barcode.

    1.25.5
  • Probleem verholpen waardoor het programma kon crashen bij het wisselen van categorie in artikelbeheer.

    1.25.6
  • Mogelijkheid voor importeren van afbeeldingen bij artikelen, medewerkers en relaties toegevoegd.


    Meer info »
    1.25.5
    1 bijlage
  • Maximale kleurnr was 999 maar via importeren kon er een hoger nummer in gezet worden. Het is nu mogelijk gemaakt een nieuwe rij aan te maken als je handmatig hogere nummers wilt gaan gebruiken.

    1.25.6
  • Instellingen > EFT > Controleer EFT bon geprint

    Deze instelling zet de controle of de EFT bonnen wel geprint zijn uit. Deze instelling kan uitgezet worden voor noodgevallen maar hoort normaal gesproken aan te staan. Let op deze instelling heeft alleen effect op de controle door de kassa niet eventuele controles die gedaan worden door de EFT terminal zelf.

    1.25.2
  • Nieuwe instelling EFT > Controleer printer status

    Door deze instelling op nee te zetten is het mogelijk om de controle of de printer gereed is voor afdrukken uit te schakelen. Dit kan nodig zijn als de status melding van de printer niet correct werkt.

    1.25.2
    • Als de lade of printer instellingen zijn gewijzigd worden deze wijzigingen nu direct doorgevoerd. Hiervoor moet wel de geisoleerde printer service aan staan.
    • Wijzigen van RFID/Magneetkaart instellingen werkt weer goed.
    1.25.5
  • Het is nu ook mogelijk om datums (date), tijdstippen (timestamptz) en Ja/Nee-velden (boolean) te importeren. Er wordt een breed aantal invoerformaten ondersteund.

    Voor datums:

    1. 2015-11-10 en 2015/11/10 (geadviseerd)
    2. 10-11-2015 en 10/11/2015

    Voor tijdstippen:

    1. 2015-11-10 11:21:30 of 2015/11/10 11:21:30 (geadviseerd)
    2. 10-11-2015 11:21:30 of 10/11/2015 11:21:30

    Voor Ja/Nee-velden:

    • Ja = ja, true, j, t, yes, 1, y (hoofdletterongevoelig)
    • Nee = alle andere waardes
    1.25.5
  • In artikelkaart/label layouts zijn nu ook de gegevens van de leverancier beschikbaar.

    1.25.5
  • Het is nu mogelijk om in elke printerlay-out voor een bonprinter een afbeelding toe te voegen om een voorgeprogrammeerd logo in de printer af te drukken. Hiervoor is aan de dialoog waarmee de afbeelding gekozen wordt een tabblad "Printer logo" toegevoegd. Op dit tabblad kan het nummer van het gewenste logo ingevuld worden.

    1.25.5
    1 bijlage
  • Verbeteringen aan afdruklay-out systeem

    • In bonlay-outs voegen codes die meerdere regels opleveren automatisch extra regels tussen om ruimte te maken voor de data.
    • Voor de bestelbon regels kan nu ingesteld worden dat de locatie niet vermeld hoeft te worden. Als de andere locaties geprint worden wordt van deze wel de locatie naam gemeld.
    • Tekst velden in de kop en voet van bonlay-outs kunnen nu naast dubbele hoogte ook het dubbele breedte lettertype gebruiken.
    • Links, midden rechts uitlijning functies toegevoegd.
    Vereist aandacht bij installatie
    1.25.5
  • Probleem verholpen waardoor het soms gebeurde dat als je een tekstblok in een afdruklay-out ging bewerken de fonts niet goed overgenomen werden in de tekstblok bewerkings dialoog.

    1.25.2
  • Export mogelijkheid toegevoegd aan verloopoverzicht

    1.25.6
  • Overzicht dag/periode totalen: Volledig geannuleerde orders worden nu niet meer in dit overzicht opgenomen. Geldt ook voor totalenoverzicht in de kassa.

    1.25.5
  • Overzicht totalen: Bij de kastelling wordt nu het begin- en eindsaldo niet meer weergegeven. Van de telling zelf wordt nu altijd het beginsaldo afgehaald zodat het geboekte bedrag en het verschil bedrag hier beter op aansluiten.

    1.25.2
  • Urenoverzicht: Het aanmaken van een nieuwe registratie kan nu alleen wanneer de geselecteerde medewerker is uitgeklokt.

    1.25.2
  • Bij het koopgedrag overzicht kon bij het selecteren van meerdere jaren een foutmelding optreden.

    1.25.5
  • Overzichten > Verkoop > Facturen, wanneer er geen andere lijst de focus heeft drukt de afdrukken knop de lijst van facturen af.

    1.25.5
  • Instelling erbij gemaakt die het mogelijk maakt om wel of niet een venster te tonen van meerdere artikelen van hetzelfde productnummer.

    kassa > Snelknoppen > Artikelen weergeven van zelfde product
    1.25.6
  • Aantal gasten per tafel kan nu opgegeven worden. Dit is gecombineerd met het invulvenster van de tafelomschrijving. Ingesteld kan worden of deze automatisch om het aantal gasten moet vragen en of dit verplicht moet ingevuld worden bij de registratie van een tafelbestelling.

    Op de bestel- en tussenbon kan het aantal gasten afgedrukt worden en op de tussenbon het bedrag per gast.

    Op de dag/periodetotalen wordt de gemiddelde besteding per gast weergegeven.

    Kassa > Tafels > Vragen om aantal gasten / Aantal gasten verplicht
    1.25.5
    2 bijlages
  • Nieuw tabblad in kasboek: Medewerker totalen, met daarin de dagtotalen voor de op dat moment ingelogde medewerker,

    Indien u een licentie heeft voor module 'Q1105 Urenregistratie', dan wordt in dit overzicht ook de productiviteit van de medewerker weergegeven.

    1.25.5
    1 bijlage
  • De prijs van het hoofdartikel van een samenstelling kan nu ook op de normale manier weergegeven worden, dus geen totaaltelling van de samenstelling. Bij het afdrukken van de bon zal in dat geval bij ieder artikel van de samenstelling het aantal, prijs en bedrag weergegeven worden.

    Verkoop > Samengestelde artikelen > Prijs van samengesteld artikel getotaliseerd weergeven
    1.25.5
    2 bijlages
  • Ontvangst en uitgave: Na registratie wordt er niet meer automatisch afgedrukt, maar wordt hierom gevraagd.

    1.25.5
    • De regels rechtsboven op de grafisch klantendisplay tonen nu dezelfde teksten als een tekst klantendisplay
    • De klantendisplay toont nu credits ipv bedrag bij artikelen die met credits betaald moeten worden
    • Bij afrekenen van credits wordt het totaal in credits nu op de klantendisplay getoond
    1.25.5
  • Van/voor prijzen worden nu ook getoond in de kassabon op het scherm als de optie "Stuksprijs tonen" aan staat.

    1.25.5
  • De Magna Carta koppeling controleert niet meer zelf van te voren of de pas voldoende saldo heeft maar laat dit aan de terminal van Magna Carta over zodat bepaalde budget functies van de terminal gebruikt kunnen worden.

    1.25.5
  • Wanneer de kassa niet toestaat dat er voor een EFT betaalwijze een negatief bedrag wordt ingevoerd omdat de koppeling dit niet ondersteund wordt nu duidelijk gemeld dat de gebruikte koppeling geen uitbetalingen ondersteund.

    Dealers

    Momenteel wordt dit alleen ondersteund door de CCV ITS koppeling en de Magna Carta koppeling.

    1.25.5
  • Uenregistratie: Na het uitklokken is het nu mogelijk om hiervan een bon af te drukken met daarop de inkloktijd(en), uitkloktijd en totaal aantal uren..De bon wordt afgedrukt nadat het urenregistratievenster wordt gesloten.

    Urenregistratie > Afdrukken bon na uitklokken
    1.25.5
  • In het aanmeldvenster van de kassa kan de autorisatie voor de knoppen aanmelden en afmelden nu separaat ingesteld worden. Indien er geen medewerkers zijn aangemeld dan is het altijd mogelijk om in ieder geval 1 medewerker aan te melden, ongeacht het ontbreken van de autorisatie.

    1.25.5
    1 bijlage
  • Wijzigingen voor invoer wachtwoord kassa

    • Het invoer veld krijgt nu de focus zodat er gelijk getypt kan worden.
    • Enter indrukken doet login.
    • Escape indrukken doet terug.
    1.25.5
  • Het venster dat getoond wordt als een barcode die meerdere keren voorkomt gescand is, is overzichtelijker gemaakt. Ook wordt nu de barcodeprijs weergegeven in plaats van de prijs van het hoofdartikel.

    1.25.5
    1 bijlage
  • Problemen met het afdrukken van handtekeningbonnen bij het afrekenen met creditcards verholpen.

    Dealers

    Bij CCV ITS werd de pashouder bon geprint ipv de winkeliersbon. Bij VIC 1.07 werd geprobeerd een blanco bon te printen waardoor de printerservice crasht.

    1.25.6
  • De optie 'Inloggen na elke actie' functioneerde niet correct i.c.m. de optie 'Tafels > Tafel direct sluiten nadat hierop geboekt is'.

    1.25.6
  • Verkooporders die aangemaakt zijn op een andere werkplek kunnen weer geselecteerd worden.

    1.25.6
  • Probleem verholpen welke optrad als er werd geprint vanuit het medewerkerblad maar er nog geen afrekenbon-layout ingesteld was.

    1.25.6
  • De tekstregels voor kortingsbedrag en kortingspercentage worden weer afgedrukt.

    1.25.6
  • Probleem opgelost: Indien deze instelling (tafel direct sluiten) aan stond dan was het mogelijk dat wanneer de tafel werd afgerekend er een lege bon werd weergegeven.

    Kassa > Tafels > Tafel direct sluiten...
    1.25.5
  • Probleem opgelost: Tafelplattegrond ging niet meer terug naar volledig scherm na afrekenen tafelbestelling.

    1.25.5
  • Na "Afrekenen & Volgende klant" blijft nu het totaal betaald bedrag en teruggave op de klanten display staan.

    1.25.5
  • Geen foutmelding meer bij de vraag 'meenemen of hier opeten' en het is weer mogelijk om te wisselen m.b.v. de knop 'Meenemen/hier opeten'.

    1.25.5
  • Bij het maken van een kastelling werden de getelde biljetten niet onthouden als er een beginsaldo werd ingevuld via het numpad nadat de getelde biljetten waren ingevuld.

    1.25.2
  • Nieuwe instelling voor het invoeren van offertes/orders/pakbonnen/facturen vanuit de backoffice Zet deze instelling op 'Ja' om i.p.v. de factuurtekst de bontekst over te nemen van de artikelkaart. Indien de bontekst leeg is dan wordt de factuurtekst wel weer overgenomen. Deze instelling geldt alleen voor de verkoop vanuit de backoffice dus niet voor de kassa.

    Verkoop > Backoffice: Bontekst van artikelkaart gebruiken
    1.25.6
  • Wanneer vanuit de backoffice een samengesteld artikel wordt geselecteerd dan worden nu ook de artikelen van de samenstelling weergegeven en meegerekend.

    1.25.6
  • De dropdowns onthouden nu welke selectie er de laatste keer gedaan waren en komen hier weer mee op.

    1.25.5
  • Er is een e-mail veld bijgekomen in het debiteur-informatieveld bij het invoeren en raadplegen van offertes, verkooporders, pakbonnen en facturen.

    1.25.3
  • Als de module tafels aanstaat is het overzicht van de kassabonnen nu tot 20 maal sneller (met de module tafels uit was hij al snel).

    1.25.5
  • Probleem opgelost: Bij de selectie van het afdrukken en e-mailen van meerdere kassabonnen werden de gecrediteerde en te crediteren bonnen niet weergegeven. Ook bij het teruggaan naar het normale overzicht bleven deze verborgen.

    1.25.2
  • Dealers

    Het overzicht pakbonnen was niet zichtbaar wanneer op een slave-werkplek geen order-licentie (Q2050) aanwezig was. Hierdoor konden de 'Later factureren'-pakbonnen niet geraadpleegd worden. De pakbonnen zijn nu in deze situatie nu ook zichtbaar in Overzicht > Financieel > Totalen.

    1.25.3
  • Probleem verholpen waardoor het openen van Verkoop of het kiezen van een factuur vanuit de kassa een fout kon veroorzaken.

    Dealers

    De melding in het foutrapport was dan QViewClass::CheckViewGrid(): p_ViewGrid == NULL (Geen Init() gedaan?).

    1.25.5
  • Probleem verholpen waardoor het programma crashte als men bij het bewerken van voorraadstromen "Kopiëren van..." koos, een selectie maakte en deze bevestigde.

    1.25.5
  • Fix in de layout ok en annuleer knop kon door de tab wissel knoppen komen te staan.

    1.25.5
  • Import van backup met afbeeldingen werkt nog niet als er nog geen licentie aanwezig is.

    1.25.5
  • Als de instelling "Meenemen of hier opeten" aan staat, crasht de kassa als er een artikel wordt aangeslagen.

    1.25.4
  • Bij het afdrukken op a4/label printers werken in tekstvakken niet alle codes. Bonprinters hebben geen last van dit probleem want die ondersteunen geen tekstvakken.

    Vereist aandacht bij installatie
    1.25.2
  • Als er (via de API) bij een verkooporder een aflever- of factuuradres ingevuld is, dan wordt dat nu ook in bij de verkooporder getoond.

    1.25.5
    1 bijlage
  • Ondersteuning voor kelnersleutels die als toetsenbord binnen komen. Hierbij wordt ook ondersteund dat de medewerker wordt uitgelogd als de sleutel wordt losgehaald. Tevens ondersteuning voor 64-bits RFID's verbeterd waarvan het hoogste bit gezet is.

    Dealers

    De instellingen hiervoor staan bij Beheer > Instellingen > Instellingen > Barcode herkenning.

    • Bediende sleutel aanmelding
    • Bediende sleutel verwijderd

    Beide instellingen verwachten een reguliere expressie. Voor de Anypos100 zijn de waardes voor deze instellingen ZVM@;([0-9]A-Fa-f]+)\? en ZVMA.

    1.25.5
  • Q1450 Bestelbon Chinese karakters toegevoegd, ook geschikt voor andere talen met een niet latijns alfabet.

    Zowel bij artikelen als bereidingswijzen kan nu een vertaling toegevoegd worden. Op de bestelbon worden beide afgedrukt. Op de afrekenbon alleen de normale tekst.

    Werkt alleen met printers aangestuurd via Windows drivers, USB of ethernet modellen aanbevolen

    Dealers

    Bekend problemen:

    • in de lijst van artikelen kan de vertaling kolom de tekens niet laten zien (laat ? voor tekens die hij niet kan tonen)
    • als er een vertaling aan een kleur maat artikel wordt toegekend kan deze vertaling verloren gaan als het artikel wordt gewijzigd
    1.25.5
    • Bij het maken van een backup kan nu gekozen worden of er een backup met of zonder afbeeldingen wordt gemaakt.
    • De backup routine stelt nu als bestandsnaam voor {dbnaam}-YYYY-mm-dd hhmm.qline_backup
    • Bij het maken van een administratie op basis van een backup wordt automatisch gedetecteerd of de backup afbeeldingen bevat. Als deze afbeeldingen bevat wordt gevraagd waar deze geplaatst moeten worden.
    1.25.5
  • Nieuwe generieke seriële klantendisplay driver. Deze driver heeft voldoende instellingen om hem aan te kunnen passen aan de meeste hardware.

    1.25.5
    1 bijlage
  • Als een barcode langer dan 13 karakters is, en hij wordt niet gevonden, dan worden nu de eerste 13 karakters ook gecontroleerd, mits het om een geldige EAN13 barcode gaat. Dit lost het probleem op van bepaalde artikelen die op het product zelf bijv. een 18-cijferige barcode hebben staan, maar in het artikelbestand slechts met de eerste 13 cijfers geregistreerd staan.

    1.25.8
  • Wanneer een kleur maat artikel geselecteerd wordt via de kassa zal nu een pop-up verschijnen met de kleuren en maten hierin kan dan een keuze gemaakt worden.

    1.25.5
  • Ondersteuning Wintec ET80ZK printer in COM-poort printer driver inclusief benodigde status controles voor geintegreerde PIN ondersteuning.

    1.25.5
  • In het hoofdmenu wordt nu ook de (pas-)foto van een medewerker naast hun gebruikersnaam getoond.

    1.25.5
    1 bijlage
  • Afbeeldingen die aan een relatie gekoppeld zijn worden nu ook weergegeven in de kassa, klantendisplay en op de relatietab.

    1.25.5
  • In het hoofdmenu krijgt het medewerker wachtwoord veld de focus na het aanklikken van een medewerker.

    1.25.5
  • Voor artikelen, medewerkers en relaties kan nu per categorie opgegeven worden of je deze wel of niet mag raadplegen of wijzigen. Als je beide niet mag zie je de items die eronder staan ook niet meer terug op je kaarten. Als je wel mag raadplegen maar niet wijzigen staat er een slotje voor de wijzig opties als je het item geselecteerd hebt.

    1.25.5
  • Het programma laat nu in de medewerker aanmeldschermen de afbeelding die aan de medewerker gekoppeld is zien.

    1.25.5
    2 bijlages
  • In een Master/Slave omgeving is het nu mogelijk om ook op een Slave-kassa met verkooporders te kunnen werken. Deze orders (filiaalorders) worden op dezelfde manier als bestelbonnen en tafelbestellingen gesynchroniseerd met de Master. Zie handleiding voor meer informatie.

    1.25.2
  • Het loshalen van een bediende sleutel op een Orderman Columbus heeft nu tot gevolg dat de ingelogd medewerker wordt uitgelogd.

    Is in 1.28.1 verwijderd omdat het niet goed bleek te werken.

    1.25.5
  • Algemeen: Laatst geselecteerde tabblad van het periodefilter (dag/week/maand/jaar/tijd/nummer) wordt nu onthouden per werkplek. De geselecteerde periode wordt niet onthouden.

    1.25.6
    1 bijlage
  • Splash screen en installer afbeeldingen bijgewerkt.

    1.25.5
    2 bijlages
  • Wanneer de Qlijn bij het opstarten direct een database upgrade gaat uitvoeren worden nu op de achtergrond de juiste gegevens getoond. Tevens staat in de autorisatie dialoog die verschijnt duidelijk om welke database het gaat en kan de medewerker gekozen worden uit een keuze lijst.

    1.25.5
    1 bijlage
  • Fix voor een fout in het database schema van sommige administraties. Deze fout veroorzaakt een database foutmelding bij het afdrukken van diverse overzichten.

    Dealers

    Manuele fix voor dit probleem

    ALTER TABLE cfg.tabelprinter_setup DROP CONSTRAINT tabelprinter_setup_pkey;
    ALTER TABLE cfg.tabelprinter_setup
      ADD CONSTRAINT tabelprinter_setup_pkey PRIMARY KEY(medewerker_nr, instid);
    1.25.6
  • Probleem verholpen waardoor er helemaal geen artikelen meer ingevoerd konden worden.

    1.25.8
  • Probleem verholpen waardoor de bonprinter kon stoppen met werken.

    1.25.6
  • Bepaalde items onder Verkoop waren geautoriseerd op de Verkooporders, zelfs als het ging om Facturen of Pakbonnen. Hierdoor was het soms niet mogelijk een bepaald item goed te autoriseren zonder ook rechten te moeten geven voor Verkooporders.

    1.25.5
  • Probleem verholpen waardoor de printerservice soms niet goed werkte als er meerdere databases gebruikt worden.

    1.25.5
  • Verbeterde afhandeling van storingen in de printerservice.

    1.25.5
  • Probleem verholpen waardoor het programma op sommige systemen bij het afsluiten een foutmelding geeft.

    1.25.4
  • Op de uitbetaalbon van Jouw Marktkraam staat nu niet meer een ongeldige datum als er nog geen eerdere uitbetalingen hebben plaatsgevonden.

    1.25.8
  • Standaard instelling van artikelen weergeven van zelfde product staat nu op nee.

    Kassa > Snelknoppen > Artikelen weergeven van zelfde product
    1.25.7
    • Probleem verholpen waardoor bij importeren van artikelen alle geïmporteerde artikelen hetzelfde productnummer kregen.
    • Autorisatie van artikel-, relatie- en medewerkercategorieën wordt nu wel gemigreerd.
    1.25.7
  • Probleem verholpen waardoor het programma de foutmelding Nog geen connectie geselecteerd kon geven als hij direct bij het opstarten weer gestopt werd.

    1.25.6
  • Twee problemen verholpen die konden optreden op langzamere machines als de gebruiker te vroeg probeerde in te loggen.

    1.25.6
  • Crash met de melding Layout soort ??? Ondersteund geen selectie op nr of Layout soort ??? Ondersteund geen selectie op UUID verholpen. Deze traden op bij het gebruik van lijst layouts.

    1.25.6
  • Probleem verholpen waardoor het inladen van een backup met afbeeldingen blijft hangen bij het inladen van de afbeeldingen als er nog geen licentie aanwezig is.

    1.25.6
  • Enkele verbeteringen in de aansturing van bonprinters via Windows drivers.

    • De printer instellingen worden nu wel goed doorgegeven vanuit de configuratie naar de printer
    • Teksten werden nu ook goed uitgelijnd als de fontbreedte wijzigt midden in een regel
    1.25.5
  • Bij kopie bewerken worden de artikelkoppeling(en) en afbeelding(en) nu ook meegenomen.

    1.25.5
    • Geheugen lek verholpen in Artikel-, medewerker- en relatiebeheer wanneer in de lijst een kolom met afbeeldingen getoond werd.
    • Tevens is de snelheid verbeterd.
    1.25.5
  • De CCV ITS koppeling gaat nu goed overweg met de meldingen die de Vx680 geeft wanneer van deze het papier op is.

    1.25.5
  • Probleem verholpen waardoor de printerservice (of als geisoleerde printerservice uit staat het hele programma) vooral kon crashen als er een bestelling voor meerdere printer locaties werd ingevoerd.

    1.25.5
  • Probleem verholpen waardoor bij het afdrukken van lijsten soms de foutmelding "division by zero" optrad.

    1.25.5
  • Probleem verholpen waardoor in tekstvakken op de printerlayouts voor a4/label printers niet meer alle codes werkten.

    1.25.3
  • Probleem verholpen waardoor diverse onderdelen een fout konden geven als ze gesloten werden voordat ze klaar waren met het vullen van hun lijsten met gegevens.

    1.25.5
  • Probleem verholpen waardoor diverse lijsten een foutrapport maakten wanneer het nummer van de medewerker, relatie of het artikel niet aanwezig was in de bijbehorende kaartlayout.

    1.25.5
  • Probleem verholpen waardoor het programma een fout rapporteerde als een er werd geprobeerd een lege lijst af te drukken.

    1.25.5