Als je een veld verwijdert van een van de bestandskaarten en dit veld was een verplicht veld, dan werd daar nog steeds een melding over gegeven bij het aanmaken of wijzigen van een bestandskaart.
Probleem verholpen waardoor tijdens het koppelen van bereidingwijze groepen aan artikelen een fout kon optreden.
Er is een instelling toegevoegd om uit te kunnen zetten dat er gecontroleerd word dat EFT bonnen die afgedrukt moeten worden ook werkelijk afgedrukt zijn.
De standaard printlayout velden kunnen nu per filiaal ingesteld worden. Voor alle velden die geen filiaal specifieke instelling hebben zal de algemene instelling gebruikt worden.
Printlayouts: De instelling Automatisch afdrukken bij afrekenen
is nu opgesplitst in twee instellingen. Een voor de bonprinter en een voor de Windows-printer.
De e-mail instellingen zijn verplaatst naar 'Beheer > Instellingen > E-mail'.
LET OP: Deze instellingen worden nog steeds lokaal opgeslagen.
De instellingen Media > Basismap en Basis URL kunnen nu per filiaal ingesteld worden.
Bij het koppelen van printers aan layouts laat hij de windows printers niet meer dubbel zien in de keuzelijsten.
De schermindeling kan nu gekopieerd worden.
De tafelplattegrond heeft de optie erbij gekregen voor het maken van een kopie naar een ander filiaal.
Het tabblad Relatie werd niet zichtbaar als alleen de module Q1500 Mplus Voorraadbeheer aan stond. Dit is echter wel nodig voor het beheer van leveranciers.
Toelichting: Dit wil zeggen dat wanneer er geen andere modules waren die gebruik maken van relaties, was het beheer van Relatie niet zichtbaar, maar de Relatie-tab zelf wel.
Probleem opgelost: Saldo en Punten: Bij selectie van meer dan 1000 relaties werden niet alle relaties weergegeven.
Bij het aanpassen van punten van relaties geeft hun invullen van waardes van 1.000 en hoger geen foutmelding meer.
Bij het aanpassen van saldi van relaties geeft het invullen van waardes van 1.000,00 en hoger geen foutmelding meer.
Berekening gemiddelde inkoopprijs (GIP). Deze berekening wordt uitgevoerd bij de registratie van een inkooplevering.
Op de artikelkaart kan hiervoor het veld gem_inkoopprijs
gezet worden.
Voor de berekening van de GIP is het niet noodzakelijk om dit veld op de artikelkaart te zetten. Vanaf deze versie wordt deze altijd berekend ongeacht wel of niet zichtbaar op de artikelkaart.
Voor inkoopopdrachten en inkoopleveringen mogelijk gemaakt om de autorisatie van afdrukken en exporteren nu per lijst en enkele weergave te doen.
Barcodescanner:
Bij een directe inkooplevering (zonder opdracht) kan nu de inkoopprijs gewijzigd worden.
Afdrukken labels: Ook hier kan het aantal af te drukken labels van te voren worden opgegeven, net zoals bij de inkoopleveringen.
Probleem verholpen waardoor tijdens het wijzigen van een medewerker een fout kon optreden.
Geen foutmelding meer wanneer voor een medewerker de individuele autorisatie wordt gewijzigd en hierna de autorisatiegroep op 'niet toegekend' wordt gezet.
Taptik overzicht: Laat nu optioneel ook de aantallen zien van de huidige openstaande tafelbonnen, bestelbonnen en orders.
Artikelprestatie: Het is nu mogelijk om te filteren op de subartikelen. Dit zijn de subartikelen (componenten) van een samengesteld artikel en de bereidingswijzen. Wanneer het vinkje (rechtsboven) uitgezet wordt dan zullen de subartikelen niet weergegeven worden.
Artikelprestatie: Dit overzicht gaat nu uit van de gemiddelde inkoopprijzen die in de verkoopomzetten zijn geregistreerd.
In het totaal overzicht worden nu de regels voor factuur en orders weggelaten als de klant niet de modules heeft om hier iets mee te doen.
Het nieuwe overzicht Filiaalvoorraad per artikel kan met een foutmelding komen wanneer in de administratie interfiliale verzendingen zijn aangemaakt.
Deze foutmelding treedt alleen op indien de ingelogde medewerker geautoriseerd is voor alle filialen.
Probleem wordt in volgende update opgelost.
Nieuwe tabblad met daarin een overzicht van de filiaalvoorraden per artikel. Per rij wordt hier een artikel weergegeven met in de kolommen de voorraden van de (geautoriseerde) filialen.
Het voorraad op peildatum overzicht heeft nu alleen nog maar een enkele dag en tijd filter.
Kolom "Inkoopprijs" is hernoemd naar "Inkoopwaarde". De inhoud van deze kolom was nl. ook al de inkoopwaarde (aantal x inkoopprijs).
Nieuwe kolom toegevoegd: "Gem.inkoopwaarde". Wanneer voor een artikel de gemiddelde inkoopprijs is berekend dan wordt in deze kolom de gemiddelde inkoopwaarde gezet (aantal x gem.inkoopprijs).
Probleem opgelost met de foutmelding in het overzicht Filiaalvoorraad per artikel. Deze kon verschijnen indien in de adminstratie gebruik werd gemaakt van interfiliale verzendingen.
Master/Slave: Op de Slave-werkplek kunt u nu ook Later factureren.
In geval van een slave-werkplek wordt een speciaal pakbonnummer aangemaakt inclusief filiaal- en werkpleknummer. Deze is ook, net als de normale pakbonnen, vanuit de backoffice te factureren vanuit het overzicht Verkoop > Pakbonnen. De nummers verschijnen dan in de nieuwe kolom Later factureren.
Afronden op vijf cent kan nu ingesteld worden. De contant betalingen zullen dan naar boven of naar beneden afgerond worden en het verschil met de omzet wordt geboekt op de tussenrekening Afronding
.
NB.: Om op 5 cent af te ronden vul dan 0.05 bij de instelling in (in dit geval een punt i.p.v. een komma).
U kunt nu per klant opgeven of de afrekenbon afgedrukt moet worden op de bonprinter en/of op de Windows-printer (A4-bon) en of deze gemaild moet worden. Indien u dit instelt voor een klant dan is deze instelling leidend en zijn de andere (globale) instellingen voor het automatisch afdrukken en e-mailen niet meer van toepassing.
Zet hiervoor het veld 'afrekenbon_uitvoer' op de relatiekaart (Beheer > Relaties > Relatiekaart).
Betalen met credits/munten nu mogelijk. Zie handleiding voor meer informatie..
Mogelijkheid toegevoegd om de kassa een extra melding met betaaldbedrag en teruggave te laten geven na afrekenen. Dit kan aangezet worden bij Instellingen > Kassa > Toon contant/teruggave melding na afrekenen.
Nieuwe instelling voor samengestelde artikelen: Er kan nu ingesteld worden of de prijzen van de subartikelen ook meegerekend moeten worden bij de berekening van het totaal bedrag van het samengesteld artikel.
De tekstkleur van het klantendisplay kan nu ingesteld worden via een RGB kleur die u kunt kiezen bij instellingen
Instelling toegevoegd zodat, indien u een tafelnummer selecteert m.b.v. de numerieke toetsen, er geen waarschuwing verschijnt wanneer deze niet op de tafelplattegrond staat.
Met deze nieuwe instelling kan nadat de tafel is geregistreerd deze direct worden gesloten. Er wordt dan geen stempel meer weergeven en de tafel is niet meer geselecteerd.
U kunt nu de afrekenbon afdrukken op de ingestelde Windows-printer (A4-bon) vanuit het venster met de laatste afrekenbonnen. M.b.v. de knoppen rechts geeft u aan of de bon op de bonprinter of op de Windows-printer afgedrukt wordt. Zie bijlage.
U kunt nu instellen of na registratie van een afrekenbon gevraagd moet worden of deze afgedrukt moet worden op de bonprinter. Ook is dit in te stellen voor de Windows-printer (A4-bon). Indien u deze instelling aanzet dan zal dit altijd gevraagd worden ongeacht de instelling 'Automatisch afdrukken' die bij de printerlayouts is ingesteld.
E-mailen van kassabonnen vanuit de kassa nu mogelijk. Deze eerst activeren vanuit de instellingen. Vanuit de kassa kunt u in het venster met de laatst aangemaakte afrekenbonnen kiezen of u deze wilt afdrukken of mailen (d.m.v. de rechterknoppen).
Tevens kunt u nog instellen of bij iedere afrekenbon de vraag gesteld moet worden of deze gemaild moet worden. U kunt op dat moment dan eventueel nog een klant selecteren zodat dat e-mailadres gebruikt wordt.
N.B. Voordat een kassabon gemaild wordt heeft u altijd de mogelijkheid om het e-mailadres aan te passen.
De interface van de kastelling is gewijzigd en er is een veld bijgekomen waarin aangegeven kan worden wat het beginsaldo voor de volgende dag moet zijn. Als dit veld wordt ingevuld, wordt automatisch berekend wat het afstortbedrag moet zijn.
Als je in de kassa de instelling automatisch tonen van het schermtoetsenbord aan hebt staan en je drukte de overboek knop in kwam werd het toetsenbord geopend, dit was hier niet nodig omdat deze popup al een numpad heeft.
Selectie van kassa nu mogelijk bij de kastelling zodat u ook voor de andere kassa's van het filiaal een telling kunt maken.
Taptiks worden nu ook geregistreerd bij het opslaan van tafelbonnen, bestelbonnen en orders.
Documentatie is aangepast, zie Meer info.
Probleem opgelost met samengestelde artikelen i.c.m. bereidingswijzen. Het was nog mogelijk om aan een samengesteld artikel een bereidingswijze toe te voegen. Dit resulteerde bij het registreren van de bon in een foutmelding en de bon werd niet opgeslagen.
De tafelplattegrond kan weer afbeeldingen opslaan.
Als er een foutmelding optreedt tijdens de Master/Slave-synchronisatie, wordt er eerst een eenvoudige vraag gesteld of de gebruiker het opnieuw wil proberen.
Als dit opnieuw mislukt, dan wordt eventueel de uitgebreide foutmelding getoond als de klant daarvoor kiest.
De foutmelding wordt sowieso in het application_log
weggeschreven.
Als de Master/Slave-synchronisatie gelukt is, sluit het synchronisatiescherm nu automatisch af
In de Master/Slave-synchronisatie zijn de volgende verbeteringen aangebracht:
application log
geschreven.Wanneer de Q-line verbindt met een Master-database controleert hij nu of er voor de eigen werkplek een Slave-database geconfigureerd staat en als dit het geval is wordt er geweigerd de database te openen.
Probleem verholpen waardoor soms het afsluiten van de Q-line een half uur kon duren.
De Slaves uploaden nu ook de voorraadwijzigingen van de tafelbestellingen zodat de in order
-waarde op de Master nu klopt. Deze wijzigingen worden bij de eerst volgende synchronisatie ook geüpload voor reeds geüploade bestellingen, dus dat kan even duren.
Probleem verholpen waardoor de synchronisatie van spaarpunten niet werkte. Oude wijzigingen worden automatisch alsnog gesynchroniseerd door deze update.
Voor verkooporders, pakbonnen, verkoopfacturen en kassabonnen is het mogelijk gemaakt om de autorisatie van afdrukken en exporteren nu per lijst en enkele weergave te doen.
Het e-mailen vanuit de Verkoop is gewijzigd. Zie bijlage. U kunt hier eventueel nog de instellingen aanpassen, maar deze worden alleen toegepast op het huidige e-mailbericht. M.b.v. de instellingen knop (rechtsboven) gaat u direct naar de e-mail instellingen.
Invoeren verkoop: Geen foutmelding meer wanneer het relatienummer-veld leeg is en daarna ENTER wordt gedaan. In dat geval wordt nu de lijst van relaties weergegeven waaruit geselecteerd kan worden.
Er zit een fout in deze versie bij later factureren, de kassa stopt met werken.
Er ligt bij de kastelling nu meer nadruk op de periode van de kastelling. De letters zijn groter gemaakt en de periode wordt in dagen, uren of minuten getoond.
Als een order op een werkplek wordt afgerekend, dus als een betaalproces bezig is, dan is het niet meer mogelijk om diezelfde order op een andere werkplek te wijzigen.
Het is nu mogelijk de tafelnaam op de tussenbon af te drukken.
Er kan nu een tweede maak-bon locatie locatie2
toegevoegd worden aan de artikelkaart. Het artikel zal dan voor beide ingestelde locaties op de maak-bon verschijnen. Als twee keer dezelfde locatie wordt ingevuld komt het artikel eenmaal op de maak-bon voor die locatie.
Verbeterde afhandeling bij storing tijdens het opslaan van een kassabon als er al een EFT-betaling gedaan is:
Slave kassa's voeren nu automatisch bij het opstarten een download van de configuratie en stamgegevens uit en bij het aflsuiten wordt een upload van de omzet gegevens uitgevoerd. Op de achtergrond worden nu alleen nog omzet gegevens geupload.
Het importeren van oa. relaties ondersteunt nu tekstvelden van meerdere regels in het CSV importbestand.
Tijdens de installatie wordt nu ook de "Mplus Software PDFwriter" printer geinstalleerd op het systeem. Deze wordt door de Qline gebruikt om de PDF's voor de e-mail te maken.
Q3140 Koppeling Tapautomaat: Tapkoppeling geimplementeerd. Op dit moment wordt alleen het Hart96-protocol ondersteunt (uitlezen tapautomaat). Voor deze koppeling is nog een separaat serverprogramma nodig. Zie Meer info voor een beknopte uitleg.
De application_logs
en eft_logs
worden nu na 28 dagen verwijderd. Dit was voorheen 14 dagen voor de application_logs
en nooit voor de eft_logs
.
Algemeen: Weergave naam leverancier (van een artikel) in overzichten en artikelfilter i.p.v. alleen het nummer.
Q1440 Bestelbon cafetaria is nu ook geactiveerd voor gebruik op slave kassa's.
Probleem opgelost bij het annuleren van tafelbestellingen waardoor onterecht de melding "De tafel is tussentijds gewijzigd" verscheen.
De codes voor de verschillende BTW codes in de printlayout laten nu wel altijd het percentages zien ook als die niet gebruikt waren in de verkoop.
Meerdere problemen opgelost met artikelen geboekt op een tafel en geboekt op een BPE.
Een access violation verholpen die soms optrad bij het sluiten van de Qline.
Foutmelding opgelost die kon optreden bij het proberen af te drukken van een bon terwijl het stempel op de bon geplaatst was.
BTW-percentage in factuurregels van de factuur printlayout laat nu wel het BTW-percentage zien en niet de exclusief BTW prijs.
De instellingen onder Verkoop > Samengestelde artikelen zijn nu zichtbaar als de gebruiker de module Q1005 Mplus Artikelenbeheer Pro heeft. Voorheen werden deze instellingen alleen getoond als de gebruiker de module Q2050 Mplus Verkooporders of Q2100 Mplus Facturatie had.
Bij het tonen van de periode van een kastelling werden soms dagen en uren getoond, maar de uren waren dan niet de resterende uren van die periode, maar nogmaals de volledige periode in uren. Op zich was dat niet erg, maar het was niet zoals we het bedoeld hadden.
Aanmelden van de superuser met behulp van een pas werkt nu ook zonder dat de superuser expliciet geautoriseerd is.
De voorraadhistorie in het overzicht 'Huidige voorraad' toonde nooit de voorraadwijzigingen van de huidige dag.
Bij het opslaan van een database connectie configuratie controleert het programma nu de database om te zien of het een slave DB is. Als dit zo is dan wordt de master tab geactiveerd en ingevuld met de details van de master en wordt er een melding gegeven de informatie te controleren en nogmaals opslaan te kiezen.
Probleem verholpen waardoor in uitzonderlijke gevallen de Q-line de ontvangen sleutel van de licentieservice niet accepteerde.
In de printerlay-outs werken nu de verschillende horizontale uitlijnopties (links, rechts, centreren) van het V variabele tekst veld.
Wanneer er van administratie wordt gewisseld blijft het programma niet meer instellingen uit de vorige administratie gebruiken.
RFID/MSR readers werken nu ook na een administratiewissel en gebruiken dan ook de instellingen die in die administatie staan.
Het kon gebeuren dat na het wisselen van administratie de printers soms niet werkten. Dit probleem is verholpen.
Stabiliteits verbetering in communicatie met CCV ITS betaalterminals. Deze aanpassing moet onder andere de melding "External exception EEFFACE" voorkomen.
Het is nu mogelijk om tijdens een splitsing later te factureren. De knop Later factureren was al wel geactiveerd, maar deed niet wat er werd verwacht.
Bij de printlayouts van oa. facturen en kassabonnen werden elementen die direct op de achtergrond stonden (dus niet in de kop of voet) niet getekend al kon je ze in de editor wel plaatsen. Deze worden nu wel getekend.
Doordat het bewerken van de tafelplattegrond in de vorige versie de achtergronden niet goed opsloeg kon dat vervolgens bij het inlezen van die plattegrond crashes veroorzaken. Er zijn nu wat controles toegevoegd om te voorkomen dat het programma op deze incorrecte gegevens crasht.
Probleem verholpen waardoor de printerservice kon blijven hangen op de initialisatie van een OPOS printer. Dit kon omzeild worden door de geïsoleerde printerservice uit te zetten. Met deze update kan de geïsoleerde printer service dus weer aangezet worden.
Probleem verholpen welke crashes kon veroorzaken als de gebruiker de EFT betalings dialoog handmatig sloot op hetzelfde moment als dat deze automatisch gesloten werd.
Probleem verholpen welke crashes kon veroorzaken op het moment dat er geklikt werd in de tafel selectie popup en mogelijk ook bij het klikken op bepaalde andere knoppen zoals de printbon knop rechtsboven de bonregels.
Direct e-mailen via SMTP / mailserver geeft geen foutmelding meer.
Vanaf versie 1.19.0 werden betalingen van gecrediteerde bonnen niet correct geregistreerd. Hierdoor liet het overzicht Financieel > Totalen te weinig aan betalingen zien indien er in die periode bonnen waren gecrediteerd. Deze versie gaat bij het opstarten automatisch deze betalingen herstellen.
Foutrapportage werkt weer.