Wanneer er aan een artikel, relatie of medewerker een afbeelding wordt toegekend in een niet-herkend formaat, wordt hier nu een foutmelding op gegeven in plaats van dat het programma een foutrapport genereert.
Bij snelknoppen was het mogelijk om het venster zo klein te maken dat je niet meer bij de lijst met lay-outs kon komen. Bij de tafelplattegrond is hetzelfde probleem ook opgelost.
Behoorlijk geheugenlek bij het beheren van artikel snelknoppen en bereidingswijzen knoppen verholpen.
Er kunnen nu meerdere rfid- en magneetkaartlezers geconfigureerd worden.
Printlay-outs: Op een slave-werkplek kan nu ook de lay-out van de verkooppakbon ingesteld worden. Dit is de lay-out van de bon die afgedrukt wordt bij het later factureren.
De printerinstellingen voor A4-printers die zijn opgeslagen bij Beheer > Instellingen > Layouts worden nu goed doorgegeven bij het uitvoeren van de printopdrachten naar de printers.
Probleem verholpen waardoor het opslaan van de Standaard printlayout velden een crash kon veroorzaken als er niets gewijzigd was.
Wanneer bij de Standaard printlayout velden een logo wordt geladen dat een niet-ondersteund bestandsformaat heeft, wordt nu een nette foutmelding gegeven i.p.v. dat het programma crasht.
Tevens worden er nu waarschuwingen gegeven als het logo waarschijnlijk te breed is om af te drukken op de bonprinter of als het logo niet zwart-wit is.
Als de wijzigingen op de hardware tab geannuleerd worden zet hij de instellingen in het scherm nu weer terug naar hun oorspronkelijke staat.
Bij Beheer > Instellingen > Filialen konden de kolommen nog gesorteerd worden. Als er na de sortering een naam gewijzigd werd kwam deze niet bij het goede filiaal/werkpleknummer terecht.
Bij de tafelplattegrond
Magnetisch raster werkt nog niet voor alle voorwerpen optimaal omdat hun groottes geoptimaliseerd moeten worden voor gebruik i.c.m. met het raster. Op dit moment zijn alleen de vierkante, ronde, verticale langwerpige en horizontale langwerpige 2D tafel hierop volledig afgesteld.
Wanneer een klant slechts één filiaal heeft wordt er een versimpelde versie van de tafelplattegrond editor gebruikt.
Verbeteringen aan het gebruikgemak van de tafelplattegrond.
Saldo en punten kunnen nu ook op basis van pasnummer ingelezen worden.
Het was sinds 1.23.0 niet meer mogelijk om spaarpunten te corrigeren van relaties waarbij nog nooit spaarpunten geregistreerd waren. Dat is nu wel weer mogelijk.
Voor inkoopopdrachten en inkoopleveringen mogelijk gemaakt om de autorisatie van afdrukken en exporteren nu per lijst en enkele weergave te doen.
Barcodescanner:
Afdrukken labels: Ook hier kan het aantal af te drukken labels van te voren worden opgegeven, net zoals bij de inkoopleveringen.
Er is een mogelijkheid bijgekomen om meerdere medewerkers voor 1 of meerdere filialen te autoriseren. Gaat via de knop meerdere autoriseren die naast de medewerker lijst staat.
Wanneer er een afbeelding aan een printlayout wordt toegevoegd wordt nu – wanneer dit een lay-out voor bonprinters betreft – gewaarschuwd als de afbeelding waarschijnlijk te breed of niet in zwart-wit is.
Taptik overzicht: Laat nu optioneel ook de aantallen zien van de huidige openstaande tafelbonnen, bestelbonnen en orders.
In het overzicht Financieel > Totalen werden negatieve bon bedragen ook als korting gezien. Dat is nu niet meer zo.
Retourbedragen konden dubbel worden weergeven in het totaaloverzicht. Dit was een weergaveprobleem, het is wel goed geregistreerd.
Urenoverzicht
Het nieuwe overzicht Filiaalvoorraad per artikel kan met een foutmelding komen wanneer in de administratie interfiliale verzendingen zijn aangemaakt.
Deze foutmelding treedt alleen op indien de ingelogde medewerker geautoriseerd is voor alle filialen.
Probleem wordt in volgende update opgelost.
Nieuwe tabblad met daarin een overzicht van de filiaalvoorraden per artikel. Per rij wordt hier een artikel weergegeven met in de kolommen de voorraden van de (geautoriseerde) filialen.
Probleem opgelost met de foutmelding in het overzicht Filiaalvoorraad per artikel. Deze kon verschijnen indien in de adminstratie gebruik werd gemaakt van interfiliale verzendingen.
Als de instelling "Laatste bonnen in medewerker wachtrij" uit staat dan komt er een exceptie bij het sluiten van de medewerker inlog popup.
Nieuwe knop toegevoegd aan afrekenscherm: Tafel aanbetalen
Hiermee kan op een tafel een aanbetaling gedaan worden. Deze aanbetaling kan ook meer zijn dan het af te rekenen bedrag. Ook is het mogelijk een tafel te gaan delen door een aantal personen en deze delen separaat af te rekenen. De delen worden als aanbetaling geregistreerd en het laatste deel als normale kassabon met daarin de verrekening van de voorgaande betalingen..
Om deze nieuwe functionaliteit te kunnen gebruiken moet u de knop toevoegen aan het afrekenscherm en onder de Instellingen de waarde Kassa > Tafels > Tafel mag aanbetaald worden op "Ja" zetten.
Betalen met credits/munten nu mogelijk. Zie handleiding voor meer informatie..
Mogelijkheid toegevoegd om de kassa een extra melding met betaaldbedrag en teruggave te laten geven na afrekenen. Dit kan aangezet worden bij Instellingen > Kassa > Toon contant/teruggave melding na afrekenen.
Er kan nu een kastelling gedaan worden van meerdere kassa's van hetzelfde filiaal.
Bij Beheer > Instellingen > Filialen kan per kassa (werkplek) aangegeven worden bij welke kassa deze meegeteld moet worden (kolom Hoofdkassa telling).
Van de kastelling wordt 1 registratie gemaakt en wordt geboekt op de hoofdkassa waar de telling wordt gedaan.
Vanuit Overzichten > Financieel > Kassatellingen worden de extra kassa's weergegeven bij de geregistreerde telling indien van toepassing.
Bestelbonnen kunnen nu ook later gefactureerd worden.
De interface van de kastelling is gewijzigd en er is een veld bijgekomen waarin aangegeven kan worden wat het beginsaldo voor de volgende dag moet zijn. Als dit veld wordt ingevuld, wordt automatisch berekend wat het afstortbedrag moet zijn.
Taptiks worden nu ook geregistreerd bij het opslaan van tafelbonnen, bestelbonnen en orders.
Documentatie is aangepast, zie Meer info.
De instelling voor het tonen van de laatste bonnen in de medewerker popup kan weer uitgezet worden zonder dat er een foutmelding optreed.
In de Master/Slave-synchronisatie zijn de volgende verbeteringen aangebracht:
application log
geschreven.Bij het opstarten van een Slave-kassa wordt de synchronisatie nu uitgevoerd voordat het inlogscherm getoond wordt, zodat wijzigingen in de autorisatie en wachtwoorden direct doorkomen.
Voor verkooporders, pakbonnen, verkoopfacturen en kassabonnen is het mogelijk gemaakt om de autorisatie van afdrukken en exporteren nu per lijst en enkele weergave te doen.
Invoeren verkoop: Geen foutmelding meer wanneer het relatienummer-veld leeg is en daarna ENTER wordt gedaan. In dat geval wordt nu de lijst van relaties weergegeven waaruit geselecteerd kan worden.
Bij het factureren van meerdere pakbonnen is het nu mogelijk om een selectie te maken van verschillende relaties zodat per relatie een verzamelfactuur gemaakt kan worden. Het groeperen van de pakbonnen voor een verzamelfactuur is ook nog steeds afhankelijk van de BTW-wijze, eventueel het filiaal en of de pakbonnen al (deels) verrekend zijn met spaarpunten. Tijdens de selectie van pakbonnen wordt in het onderste overzicht aangegeven hoeveel en welke facturen worden aangemaakt.
Pakbonnen factureren: Indien meerdere pakbonnen worden gefactureerd zal o.b.v. deze instelling per pakbon een subtotaal aan de factuurregels worden toegevoegd. Deze nieuwe instelling staat standaard op Ja ingesteld.
Deze instelling zorgt ervoor dat de factuur van een pakbon altijd op het huidige filiaal wordt geboekt ongeacht op welk filiaal de pakbon is aangemaakt. Voor het maken van een verzamelfactuur van meerdere pakbonnen geldt dan ook de beperking niet meer dat de pakbonnen op hetzelfde filiaal geboekt moeten zijn.
Afdrukken factuur: De regels worden nu niet meer verdicht indien het een factuur is van meerdere later gefactureerde tafel- of bestelbonnen zodat de artikelen in de factuurregels niet bij de verkeerde bestellingen komen te staan.
Bij het inlezen van verkooporders worden nu de aantallen weer ingevuld.
Het corrigeren van spaarpunten via Beheer > Relaties > Punten werkt niet als er nog geen spaarpunten op die relatie geregistreerd zijn.
Het corrigeren van spaarpunten via Beheer > Relaties > Punten werkt niet als er nog geen spaarpunten op die relatie geregistreerd zijn.
Wanneer er een maat wordt toegevoegd met daarin een " teken (dubbele aanhalingstekens) dan blijft het programma hangen bij het opslaan van het artikel.
Ondersteuning voor kaartlezers die via OPOS worden uitgelezen.
Getest op sharp RZ-X750, zou ook moeten werken voor de kaartlezer van de NCR XR7.
De instellingen Eerste munt/biljet waarde
en Laatste munt/biljet waarde
zijn enkel bedoeld om aan te geven welke munten en biljetten je visueel afrekenen te selecteren zijn. Maar in de stapels zullen alle munten en biljetten getoond worden als die onderdeel zijn van het ingevoerde bedrag, ook als die buiten dat bereik vallen.
In de instellingendialoog van de MSR OPOS driver kan de LDN nu uit een keuzelijst geselecteerd worden, maar kan ook nog steeds handmatig ingevoerd worden.
Nieuw veld "aantal dagen houdbaar" voor de artikelkaart. Voor de artikelkaart printlay-outs is er een speciaal veld beschikbaar THT datum welke de afdruk datum verhoogt met de inhoud van "aantal dagen houdbaar" en dit afdrukt.
Het programma zal nu zelf automatisch databases updaten naar de vereiste schema versies. Dit werkt voor schemaversies vanaf 1.18.0.
H@ND ondersteuning toegevoegd. H@ND is een systeem via welke telefoonkaarten en diverse andere tegoedkaarten geactiveerd worden op het moment van verkoop. Naast de normale verkoopbon komt er voor elke verkochte kaart een aparte bon uit met eventuele activatie codes en instructies voor de klant.
De regels van een bon worden nu continu op de achtergrond opgeslagen, ook als er nog geen bestelbon, order, kassabon of factuur van gemaakt is. Dit betekent bijvoorbeeld dat de kassa kan herstarten en dat de reeds aangeslagen regels, inclusief eventuele prijswijzigingen en kortingen, niet zijn verdwenen. Ook als je bijvoorbeeld een tafel had geopend blijft deze keuze bewaard als je tussendoor de kassa herstart.
Houd er rekening mee dat deze nieuwe functionaliteit de manier waarop u met de kassa werkt flink kan veranderen, omdat elke regel nu altijd afgehandeld, geannuleerd of verwijderd moet worden.
Het is nu mogelijk de selectie van een gang bij een bonregel weer te verwijderen door dezelfde gang nogmaals aan te klikken.
Bij het beheer van Webshop artikelgroepen is het nu mogelijk om artikelen ook bovenaan toe te voegen. Dit is vaak logischer voor webshops, omdat je je nieuwe artikelen bovenaan wilt tonen.
Het is nu mogelijk de tafelnaam op de tussenbon af te drukken.
Er kan nu een tweede maak-bon locatie locatie2
toegevoegd worden aan de artikelkaart. Het artikel zal dan voor beide ingestelde locaties op de maak-bon verschijnen. Als twee keer dezelfde locatie wordt ingevuld komt het artikel eenmaal op de maak-bon voor die locatie.
Diverse aanpassingen om het geheugengebruik van de kassa te verminderen.
De application_logs
en eft_logs
worden nu na 28 dagen verwijderd. Dit was voorheen 14 dagen voor de application_logs
en nooit voor de eft_logs
.
Als er een persoonsnummer (BIS/INSZ
) wordt ingevuld dat korter is dan 11 karakters, dan wordt het nummer nu rechts aangevuld met nullen, in plaats van links. Dit is conform de certificatiehandleiding 1.7 blz. 11.
Op de kasticket wordt nu ook het BTW-percentage naast de tariefcode ("A" t/m "D") getoond.
De printdialoog die gebruikt wordt bij het afdrukken van lijsten in de overzichten en artikel-, medewerker- en relatielijsten is verbeterd in functionaliteit.
Alle filters: Het veld Nummer kan nu weer toegevoegd worden aan een filter.
Relatie filter: Op het veld Spaarpunten kan nu ook gefilterd worden.
In de order/bestelling/bon/factuur-regels vermeldt "van/voor" nu de bedragen voor het totaalaantal van de regel i.p.v. per stuk. Vermelding per stuk gaf namelijk afrondingsfouten.
Tevens hierdoor meteen de bug verholpen dat het kortingsbedrag foutief verrekend werd in de "voor"-prijs als de regel niet voor een enkele stuks was.
De tabbladen in de kassa worden nu iets over elkaar heen getekend, zodat ze beter aansluiten op hun panel en ook beter passen als er weinig verticale ruimte is. Daarnaast wordt het laatst geselecteerde tabblad altijd bovenop de rest getekend.
Bij het wijzigen van de gang van een regel wordt een nieuwe regel toegevoegd als het aantal van de geselecteerde regel niet gelijk is aan 1 of -1.
Maar als je te maken had met een negatieve regel, dan werd er een positieve regel toegevoegd. Deze onlogische actie is nu aangepast zodat de nieuwe regel in dat geval ook negatief is.
De installer weigert nu het programma te installeren op Windows XP als Service Pack 3 niet aanwezig is aangezien dit noodzakelijk is voor het functioneren van het programma.
Bij het toevoegen van artikelen aan een bestaande bestelbon werd de vraag "Wilt u de artikelen van de huidige kassabon toevoegen aan deze bestelbon?" gesteld. Als je hier Annuleren op antwoord zal de kassa nu niet meer de huidige bonregels weggooien.
Op printers die worden aangestuurd met behulp van de OPOS driver (EPSON versie >= 2.6) is het nu mogelijk om het eurosymbool af te drukken, mits de printer codepage 1252 ondersteund.
In de lijst van afbeeldingen bij artikelen, medewerkers en relaties kunnen doelen gekozen worden voor de afbeeldingen. Bij artikelen zijn dit bijvoorbeeld standaard Webshop, Artikelknop en Klantendisplay. Vanaf deze release kunnen hier nu meer dan drie keuzes getoond worden.
Algemeen: Weergave naam leverancier (van een artikel) in overzichten en artikelfilter i.p.v. alleen het nummer.
Bij de CCV ITS terminal is de herinnering om de firewall correct in te stellen wat opvallender gemaakt, aangezien deze anders niet gelezen wordt.
Als in de kassa het aanmeldscherm zichtbaar is of als het programma bezig is met een EFT-transactie, dan is het nu niet meer mogelijk om per ongeluk artikelen aan de bon toe te voegen door een barcode te scannen.
Probleem verholpen waardoor de printservice kon blijven hangen tijdens de aansturing van printers of lades via OPOS.
Probleem verholpen waardoor het programma bleef hangen bij het opslaan van een artikel als er een maat was toegevoegd met daarin het " teken.
Probleem opgelost bij het annuleren van tafelbestellingen waardoor onterecht de melding "De tafel is tussentijds gewijzigd" verscheen.
Als een tab (bijv. de Klantbeheer tab) het label van een andere tab bedekt, dan wordt het achterliggende label nu niet meer aangeklikt als je op de tab op de voorgrond klikt.
Probleem verholpen waardoor er onder andere vanuit de filters door speciale tekens een fout kon optreden over een ongeldige UTF8 byte sequence.
Als je nog een bon in je medewerkerwachtrij hebt staan en er ook nog regels in de kassastatus staan, dan worden deze nu bij het opstarten van de kassa gecombineerd. Voorheen leverde deze situatie een crash op.
De OPOS printeraansturing ziet een storing met de cutter niet meer als een afdrukprobleem. Het bonnetje komt er immers wel gewoon uit.
De Annuleer knop bleef actief na afloop van Later factureren, maar deed vervolgens niks als je er op drukte
Wanneer er bij het afdrukken van een bon ontdekt wordt dat de printer de bestandsindeling van het logo niet ondersteunt, dan wordt de bon nu wel afgedrukt, maar zonder logo.
Het is weer mogelijk om artikelen aan een bestelbon toe te voegen als die bestelbon nog niet tijdens de huidige sessie is opgeslagen.
Probleem verholpen waardoor er tijdens het afdrukken van een maakbon een geheugenfout (access violation) kon optreden in de printerservice.
Wanneer tijdens de selectie van een artikel, relatie of medewerker er voor gekozen werd om een kaart te raadplegen, dan ging dat niet goed als deze een kaartnummer had hoger dan 2.147.483.647. Gevolg kon een foutmelding zijn of het tonen van een verkeerde kaart.
BTW-percentage in factuurregels van de factuur printlayout laat nu wel het BTW-percentage zien en niet de exclusief BTW prijs.
De instellingen onder Verkoop > Samengestelde artikelen zijn nu zichtbaar als de gebruiker de module Q1005 Mplus Artikelenbeheer Pro heeft. Voorheen werden deze instellingen alleen getoond als de gebruiker de module Q2050 Mplus Verkooporders of Q2100 Mplus Facturatie had.
Bij het tonen van de periode van een kastelling werden soms dagen en uren getoond, maar de uren waren dan niet de resterende uren van die periode, maar nogmaals de volledige periode in uren. Op zich was dat niet erg, maar het was niet zoals we het bedoeld hadden.
Aanmelden van de superuser met behulp van een pas werkt nu ook zonder dat de superuser expliciet geautoriseerd is.
De voorraadhistorie in het overzicht 'Huidige voorraad' toonde nooit de voorraadwijzigingen van de huidige dag.
Het scannen van de barcode onderaan een afrekenbon veroorzaakt geen "Access Violation" meer. Helaas doet hij verder nog niets met dez barcode.
Het programma blokkeert nu het gebruik van elektronische EFT-koppelingen wanneer de module Q3000 niet gelicenseerd is. Voorheen was het alleen niet mogelijk om de koppeling te configureren vanuit het programma maar bleef de koppeling wel werken als hij al geconfigureerd was en de module later werd uitgezet.
Foutrapportage werkt weer.