Beheer samengestelde artikelen: Totaaltelling werd niet bijgewerkt tijdens het wijzigen van de aantallen.
Het vak met de eigenschappen van de kaartvelden in de editor voor de artikel-, medewerker- en relatiekaart kan nu gescrold worden als er onvoldoende ruimte is om alles tegelijk te kunnen zien.
De maatlijst kan nu geïmporteerd worden.
De kleurlijst kan nu geïmporteerd worden. De kleurlijst vult de huidige geselecteerde lijst aan met de kleuren uit de import. Als de kleur nog niet in de kleurnummerlijst staat wordt deze ook daar aan toegevoegd. Bestaande kleurnummers worden alleen gewijzigd als ze nog niet in gebruik zijn bij een artikel.
U kunt nu ook met de barcodescanner artikelen toevoegen aan het beheer van Webshop artikelgroepen.
Twee nieuwe opties bij het beheer van snelknoppen nu mogelijk:
Omzetgroepen kunnen nu geïmporteerd worden.
Betaalwijzen: Het is nu mogelijk om eigen breuk, promotie, eigen gebruik items aan te maken. Met het vinkje voor het item geeft u aan of deze in de kassa per artikel geselecteerd kan worden. Let op: Op dit moment kunnen de nieuwe items nog niet verwijderd worden.
Bij het beheer van omzetgroepen kan nu ook aangegeven worden of de artikelen van een bepaalde omzetgroep wel of niet met spaarpunten verrekend mogen worden. Tijdens het wijzigen van omzetgroepen kunt u dubbelklikken in de kolom 'Spaarpunten verrekenen' om het vinkje aan of uit te zetten (zie bijlage). Vanuit de kassa zal dan tijdens het verrekenen van spaarpunten naar deze instelling gekeken worden, waardoor het mogelijk is dat niet de volledige bon betaald kan worden met spaarpunten.
Er is een instelling toegevoegd aan Beheer > Instellingen > Instellingen > Afdrukken > "Afrekenbon bonlogo vanuit printer". Als hier het nummer van het logo wordt ingezet zal hij deze aan elke afrekenbon toevoegen. Deze instelling wordt gebruikt voor elke afrekenbon ongeacht de layout. Er hoeft in de lay-out niets ingesteld te worden.
Let op: Bij Epson printers moet hiervoor de NVRAM optie uit staan. Wanneer de logo's vanuit de lay-out zelf gedefinieerd worden dan is het juist beter de NVRAM optie aan te zetten.
Ondersteuning voor de OrderCard reader van de Orderman Columbus.
De naam van de diverse Epson OPOS >= 2.60 drivers is veranderd naar OPOS (generiek, Epson >= 2.60) om duidelijk te maken dat ze niet Epson-specifiek zijn.
Bij de Gigatek 210/NCR RFID reader kan nu ingesteld worden dat de uitvoer hexadecimaal is. Dit is vooral van belang voor de geïntegreerde reader van NCR en Varipos systemen.
Wanneer filialen en werkplekken worden gewijzigd zullen de andere tabs nu wel verborgen zijn.
De configuratie van de MegaPOS RFID/MiFARE reader wordt nu wel opgeslagen.
Mogelijkheid toegevoegd om een afbeelding op de achtergrond van de tafelplattegronden te zetten.
Licensering voor de "Kies klant"-knop aangepast. Deze licensering werd voorheen gedaan o.b.v. "Q1200 Klantenbeheer", maar kan nu ook afhankelijk zijn van de modules "Q2100 Facturatie" of "Q2050 Verkooporders".
Nieuwe veld op relatiekaart: Francogrens: Deze kunt u invullen voor leveranciers en wordt zichtbaar tijdens de invoer van inkoopopdrachten en leveringen.
Bij het e-mailen van een inkoopopdracht of inkooplevering wordt nu het e-mailadres van de kaart van de leverancier voorgesteld.
Bij het aanmaken van een nieuwe medewerker kan nu aangegeven worden welke autorisatiegroep gebruikt moet worden.
Toegewezen groepsautorisaties van medewerkers kunnen nu ook weer verwijderd worden.
Tafelbestelbonlay-outs voor de bonprinter die aangemaakt worden zullen een nieuwe manier hebben van de regels formatteren. Beschikbare opties zijn:
Let op: Dit geldt alleen voor nieuw aangemaakte lay-outs, reeds bestaande lay-outs kunnen niet omgezet worden.
Papierformaat van printerlay-outs kan nu gewijzigd worden. Standaard keuzes zijn A3, A4, A5 en A6. Ook kan er een eigen formaat opgegeven worden en kan geschakeld worden tussen staand of liggend.
Voor de lay-outcategorieën verkoopfactuur, verkooporder en kassabon geeft de voorbeeldknop nu een selectiescherm om een verkoopfactuur, verkooporder of kassabon te selecteren.
Tekstblok in de printerlay-outeditor laat nu de codes zien.
Het annuleren van de dialoog voor het bewerken van de inhoud van een tekstvak in de printerlayout heeft niet meer tot gevolg dat de lettertypes in het vak opeens verkeerd zijn.
Deze correctie is ook doorgevoerd in Mplus Multi Management en Mplus TouchScreenKassa.
Het logo dat is ingesteld bij standaardgegevens kan nu ook afgedrukt worden op de bonprinter.
Centreren van kolommen van de regels werkt nu ook voor bonprinter layouts.
Artikelkaartvelden in de ticketlay-out worden nu ook geprint.
Het overzicht Artikelprestatie bevat nu twee nieuwe kolommen waarin het volgende staat:
Het retouroverzicht laat nu de medewerker zien die de retour heeft aangeslagen.
Aan het artikelprestatie overzicht de BPE aantalen toegevoegd.
Het overzicht Artikelprestatie toont nu ook regels van artikelen waar alleen maar een BPE-registratie van is en nog geen verkoop.
Openstaande tafels worden nu ook weergegeven in het totaaloverzicht. Dit is aan te zetten bij de instellingen van het totaaloverzicht.
Alleen met Q9998 TSK: Het Totalen overzicht gaf een foutmelding als er Oprekening bonnen aanwezig waren.
Paar aanpassingen aan verkoopoverzichten:
Nieuw overzicht: Klantvragen. Hierin staan de vragen die gesteld kunnen worden na het afrekenen van een bon met daarbij de gegeven antwoorden
Het verkoopoverzicht (kassabonnen, verkooporders en -facturen) laat nu ook de naam van de betaalwijze zien in de hoofdregel.
Foutmelding treedt op bij gereedmelden van een aanbetaalde order. Dit gebeurt alleen wanneer de order bereidingswijzen en/of samengestelde artikelen bevat. Wanneer zo'n order eerst gereedgemeld wordt en daarna wordt aanbetaald gaat dit wel goed. Probleem is opgelost in volgende versie.
De wachtrij komt met een foutmelding wanneer deze slechts 1 kolom breed is.
Snelknoppen met alleen maar tekst (dus zonder artikel) werken nu ook in de kassa. Dus op het moment dat een tekstknop wordt aangeklikt zal de betreffende tekst als tekstregel in de kassabon gezet worden. Bij de snelknop kan ook aangegeven zijn dat om de tekst gevraagd moet worden. In dat geval zal dan een dialoog verschijnen waar de tekst ingevuld kan worden.
De tafelpop-up toont nu meer kolommen en heeft ook grotere afmetingen op kleinere resoluties. In de bijlage een voorbeeld op een scherm met een resolutie van 1024x768.
Er kan nu een "Annuleren" knop op de kassa gezet worden waarmee de geopende order of bon kan worden geannuleerd, indien dat voor de geopende order of bon mogelijk is.
In de tafelplattegrond wordt nu ook de naam van de gekoppelde relatie getoond wanneer de plattegrond schermvullend getoond wordt
Autorisatie voor de wachtrij tabbladen en totalenoverzichten (dag/week/maand/jaar) in de kassa.
Het is nu mogelijk om met [ENTER] door de velden van het orderscherm te lopen.
Wanneer op het rode kruisje naast een tekstveld geklikt wordt, wordt het tekstveld geselecteerd (nadat deze is gewist).
Breuk, promotie, eigen gebruik nu mogelijk voor volledig bon of enkel artikel (bonregel).
Het is nu mogelijk de "Bon annuleren (crediteren)" actie te autoriseren, die verschijnt na bijv. een mislukte pintransactie.
Pin-betalingen: Atos protocol (Vic 1.07) aanpassingen.
Probleem opgelost: Afrekenen: Wanneer een bedrag in het veld Spaarpunten werd ingevuld en er werd op het kruisje of op de knop Spaarpunten geklikt dan verscheen er een foutmelding.
De reden voor retour werd niet meer goed geregistreerd, waardoor de retours niet zichtbaar waren in het overzicht
Probleem opgelost: Indien een klant werd geselecteerd waarbij de naam niet op de klantenkaart was ingevuld, dan was het in de kassa niet zichtbaar dat deze geselecteerd was.
Nu wordt, wanneer de naam niet is ingevuld, het klantnummer weergegeven.
Er verscheen een foutmelding wanneer de wachtrij slechts één kolom breed was.
Probleem opgelost: Bij het selecteren van een artikel met een prijs in punten (dus bruto- en verkoopprijs leeg) werd nog onterecht om de prijs gevraagd.
Kortingspercentage op de relatiekaart werd niet toepast in de kassa wanneer geen prijsgroepen of salesprijzen aanwezig waren. Er moest minimaal 1 van deze velden op de artikelkaart staan (actief).
Bij de invoer van orders en facturen kan nu aangegeven worden of de nieuwe artikelen of regels achteraan of tussengevoegd worden. Klik hiervoor op de knop linksboven in het invoergrid (zie bijlages). Deze instelling wordt onthouden voor de volgende keer.
Pakbonnen, verkooporders, verkoopfacturen en kassabonnen kunnen nu per e-mail verstuurd worden. Hierbij wordt automatisch het e-mailadres wat op de kaart van de klant staat voorgesteld.
Enkele beperkingen t.a.v. het wijzigen van orders en facturen zijn nu opgeheven:
Factureren van pakbonnen die vanuit de kassa zijn aangemaakt d.m.v. later factureren: In de factuurregels worden nu de nummers en tijdstippen van de pakbonnen gezet.
Wanneer bij invoer verkooporders/facturen de BTW-wijze wordt veranderd, dan zal deze keuze onthouden worden wanneer de volgende order/factuur wordt ingevoerd.
De volgorde van de order- en factuurregels kunnen nu achteraf gewijzigd worden.
Probleem opgelost: Wijzigen order/factuur: Wanneer een tekstregel (dus zonder artikel/aantal/prijs) van een order/factuur wordt gewijzigd verschijnt bij het opslaan een foutmelding.
Nieuwe optie: Herhaalfacturen. Tijdens het raadplegen van een factuur kan aangegeven worden of o.b.v. deze factuur periodiek een nieuwe factuur aangemaakt moet worden (zie bijlage 1). Vanuit de lijst van facturen kunnen deze facturen aangemaakt worden (zie bijlage 2). Een overzicht laat vervolgens zien welke facturen aangemaakt gaan worden. Hier kan eventueel nog een selectie gedaan worden.
Het inlezen van voorraadcorrecties sneller gemaakt en een progressiedialoog toegevoegd.
Op ons ontwikkelsysteem zijn we bij het inlezen van 1100 artikelen van 15 seconden naar 3 seconden gegaan.
Bij de databasemigratie naar 1.14.0 treed bij sommige klanten een duplicate key violation op. Er staat nu een nieuwe versie van het 1.14.0 migratiescript online dat dit verhelpt.
Nieuwe instelling: Kredietlimiet-bedrag. Hier kunt u het maximale kredietlimiet-bedrag opgeven. Tevens is het mogelijk om dit nog per relatie op te geven in het veld Kredietlimiet op de relatiekaart. Instelbaar is welke actie uitgevoerd moet worden wanneer het kredietlimiet-bedrag wordt overschreden: Geen actie, alleen melding weergeven, vragen om bevestiging of niet toestaan. Dit kan voor orders, facturen en de kassa separaat ingesteld worden.
Nieuwe instelling: Maximale tegoed. Hier kunt u instellen wat het maximale bedrag is wat een klant op het debiteuren-tegoed kan boeken. Deze controle wordt alleen vanuit de kassa gedaan wanneer de klant een bedrag gaat boeken op het debiteuren-tegoed.
N.B.: Bij het aanmaken van herhaalorders en herhaalfacturen wordt op dit moment nog geen controle gedaan op het kredietlimiet-bedrag.
Nieuw veld op relatiekaart: BTW-wijze. Hiermee kan voor een relatie de standaard BTW-wijze ingesteld worden: Exclusief, inclusief of BTW-verlegd. Deze instelling wordt toegepast bij de inkoop, verkoop en de kassa. Bij de inkoop is deze instelling alleen relevant voor de BTW-verlegd optie. Indien de BTW-wijze wordt veranderd doordat een (andere) relatie geselecteerd is dan zal dit altijd gemeld worden.
Als u een barcode toevoegt aan een artikel dat ook aan andere artikelen gekoppeld is, dan krijgt u in de waarschuwing nu ook te zien om welke barcodes het gaat.
Op de artikelkaart kan nu het veld Niet op afrekenbon toegevoegd worden. Wanneer dit is aangevinkt en er is een regel voor dit artikel dan wordt deze regel overgeslagen bij het afdrukken van de afrekenbon. Voorwaarde is wel dat hij gratis is verkocht aangezien anders de verkoopbon een onverklaarbaar totaal zou hebben.
Vanuit de lijst van artikelen, medewerkers en relaties kan nu direct een enkele kaart afgedrukt worden zonder eerst de kaart te moeten raadplegen.
Standaard invoer verbeteringen, bijvoorbeeld bij invoeren order- of factuurregels:
Het is nu mogelijk om een bedrag direct bij de betaalwijze in te typen.
Wanneer het tekstveld van een pop-up geselecteerd is en er wordt op [ENTER] gedrukt, dan wordt de pop-up nu automatisch afgesloten.
Wanneer een pop-up geopend wordt, dan staat de focus nu direct in het tekstveld (indien aanwezig).
Minimale en maximale munt- en biljetwaarde bij visueel afrekenen is nu instelbaar.
Bij het terugzetten van een back-up zonder omzet worden nu ook de volgende instellingen teruggezet:
Maak Slave knop toegevoegd bij het beheer van de administraties. Deze knop vraagt om een gebruikersnaam en wachtwoord van een geautoriseerde gebruiker (Superuser is uiteraard altijd geautoriseerd).
Ondersteunde modules, andere modules worden op slave-werkplekken automatisch uitgeschakelt.
De tafelplattegrond word nu zowel in de kassa als in de plattegrondeditor geschaald op basis van de beschikbare breedte. Hierdoor is het een stuk eenvoudiger geworden om de grootte in de kassa goed te krijgen.
Let op: Door deze aanpassing kan de plattegrond bij bestaande klanten wat van grootte wijzigen. Dit dus even controleren na het updaten.
De voorraadkolom in de lijst van artikelen wordt nu getoond op basis van de aanwezigheid van het voorraadveld in de artikelkaartlayout. Tevens is deze kolom nu ook overal elders beschikbaar in lijsten waar artikelkolommen gekozen kunnen worden.
De voorraadkolom is nu dus alleen aanwezig als het voorraadveld op de artikelkaart staat. Dit veld wordt automatisch via het database migratiescript toegevoegd. Hij wordt echter nog niet getoond op de artikelkaart. Dit komt later.
De Backup knop bij het beheer van de administraties vraagt nu om een gebruikersnaam en wachtwoord van een geautoriseerde medewerker.
De optie gereedmelden van verkooporders is weggehaald.
Spaarpunten protocol gewijzigd: Bij het registeren van verkooporders worden geen spaarpunten meer uitgegeven. Tevens kunnen artikelen die alleen met spaarpunten betaald moeten worden niet meer in een verkooporder gezet worden.
Het veld Betalingstermijn op de relatiekaart wordt nu toegepast bij de invoer van een factuur. De vervaldatum wordt o.b.v. dit veld gezet (= boekdatum + betalingstermijn in dagen).
Wanneer een back-up wordt teruggezet zonder omzet worden nu wel de toegangssleutels voor de API teruggezet.
Probleem opgelost: Foutmelding verscheen bij het gereedmelden van een aanbetaalde order. Dit gebeurde alleen wanneer de order bereidingswijzen en/of samengestelde artikelen had.
Totalen voor Q9998 TSK:
Artikelprestatie voor TSK:
Geheugenfout bij het kiezen van Overige in hoofdmenu verholpen.
Eventueel afwijkende fontinstellingen voor de koppen boven de regels in de printlay-outs werken nu weer. Let op: De configuratie van deze fonts werkte wel, maar ze werden niet gehonoreerd bij het afdrukken en tonen op het scherm van de lay-outs. De koppen kunnen nu dus onverwacht anders worden bij klanten als er wel eens eerder geprobeerd is om ze anders in te stellen.
Barcodes of magneetkaartcodes van klantenkaarten die via een scanner die zich als toetsenbord voordoet binnenkomen werken nu ook als er verder geen RFID-apparaat geconfigureerd is.
Aanmaken pakbon: Boekdag en tijdstip werd nog overgenomen van de verkooporder. Deze wordt nu op de huidige boekdag en tijdstip gezet.
Wanneer het programma niet kan communiceren met de CCV PIN terminal geeft het programma nu weer na een aantal seconden een foutmelding in plaats van dit maar te blijven proberen.
Probleem opgelost met foutmelding welke verscheen bij het invoeren van een inkoopopdracht wanneer een bestand werd ingelezen.