Bij het bewerken van de artikel-, medewerker- en relatiekaartindeling kan nu de veldvolgorde opgegeven worden door het "Veld volgorde" veld in te vullen. Als het opgegeven nummer niet vrij is, wordt dit opgelost door de andere velden te hernummeren. Tevens is het wijzigen van het type van velden uitgeschakeld aangezien dit op dit moment toch niets deed.
Het vak met de eigenschappen van de kaartvelden in de editor voor de artikel-, medewerker- en relatiekaart kan nu gescrold worden als er onvoldoende ruimte is om alles tegelijk te kunnen zien.
U kunt nu ook met de barcodescanner artikelen toevoegen aan het beheer van Webshop artikelgroepen.
Twee nieuwe opties bij het beheer van snelknoppen nu mogelijk:
Betaalwijzen: Het is nu mogelijk om eigen breuk, promotie, eigen gebruik items aan te maken. Met het vinkje voor het item geeft u aan of deze in de kassa per artikel geselecteerd kan worden. Let op: Op dit moment kunnen de nieuwe items nog niet verwijderd worden.
Bij het beheer van omzetgroepen kan nu ook aangegeven worden of de artikelen van een bepaalde omzetgroep wel of niet met spaarpunten verrekend mogen worden. Tijdens het wijzigen van omzetgroepen kunt u dubbelklikken in de kolom 'Spaarpunten verrekenen' om het vinkje aan of uit te zetten (zie bijlage). Vanuit de kassa zal dan tijdens het verrekenen van spaarpunten naar deze instelling gekeken worden, waardoor het mogelijk is dat niet de volledige bon betaald kan worden met spaarpunten.
Er is een instelling toegevoegd aan Beheer > Instellingen > Instellingen > Afdrukken > "Afrekenbon bonlogo vanuit printer". Als hier het nummer van het logo wordt ingezet zal hij deze aan elke afrekenbon toevoegen. Deze instelling wordt gebruikt voor elke afrekenbon ongeacht de layout. Er hoeft in de lay-out niets ingesteld te worden.
Let op: Bij Epson printers moet hiervoor de NVRAM optie uit staan. Wanneer de logo's vanuit de lay-out zelf gedefinieerd worden dan is het juist beter de NVRAM optie aan te zetten.
Ondersteuning voor de OrderCard reader van de Orderman Columbus.
De naam van de diverse Epson OPOS >= 2.60 drivers is veranderd naar OPOS (generiek, Epson >= 2.60) om duidelijk te maken dat ze niet Epson-specifiek zijn.
Bij de Gigatek 210/NCR RFID reader kan nu ingesteld worden dat de uitvoer hexadecimaal is. Dit is vooral van belang voor de geïntegreerde reader van NCR en Varipos systemen.
Wanneer filialen en werkplekken worden gewijzigd zullen de andere tabs nu wel verborgen zijn.
De configuratie van de MegaPOS RFID/MiFARE reader wordt nu wel opgeslagen.
Mogelijkheid toegevoegd om een afbeelding op de achtergrond van de tafelplattegronden te zetten.
Licensering voor de "Kies klant"-knop aangepast. Deze licensering werd voorheen gedaan o.b.v. "Q1200 Klantenbeheer", maar kan nu ook afhankelijk zijn van de modules "Q2100 Facturatie" of "Q2050 Verkooporders".
Bij het aanmaken van een nieuwe knoppen lay-out zorgde de pop-up om een nieuwe hoofdknop aan te maken voor verwarring omdat deze getoond werd over het preview scherm heen, de achtergrond zal nu eerst updaten naar een lege knop lay-out.
Bij het e-mailen van een inkoopopdracht of inkooplevering wordt nu het e-mailadres van de kaart van de leverancier voorgesteld.
Toegewezen groepsautorisaties van medewerkers kunnen nu ook weer verwijderd worden.
Er kunnen nu velden van de relatiekaart gebruikt worden in de bestelbon lay-out.
Tafelbestelbonlay-outs voor de bonprinter die aangemaakt worden zullen een nieuwe manier hebben van de regels formatteren. Beschikbare opties zijn:
Let op: Dit geldt alleen voor nieuw aangemaakte lay-outs, reeds bestaande lay-outs kunnen niet omgezet worden.
Papierformaat van printerlay-outs kan nu gewijzigd worden. Standaard keuzes zijn A3, A4, A5 en A6. Ook kan er een eigen formaat opgegeven worden en kan geschakeld worden tussen staand of liggend.
Voor de lay-outcategorieën verkoopfactuur, verkooporder en kassabon geeft de voorbeeldknop nu een selectiescherm om een verkoopfactuur, verkooporder of kassabon te selecteren.
Tekstblok in de printerlay-outeditor laat nu de codes zien.
In de lijst van layoutsoorten is de "Tafelbestelling" hernoemd naar "Tafel overzicht bon" om het verschil met "Tafelbestelbon" te verduidelijken.
Het annuleren van de dialoog voor het bewerken van de inhoud van een tekstvak in de printerlayout heeft niet meer tot gevolg dat de lettertypes in het vak opeens verkeerd zijn.
Deze correctie is ook doorgevoerd in Mplus Multi Management en Mplus TouchScreenKassa.
Het logo dat is ingesteld bij standaardgegevens kan nu ook afgedrukt worden op de bonprinter.
Centreren van kolommen van de regels werkt nu ook voor bonprinter layouts.
Artikelkaartvelden in de ticketlay-out worden nu ook geprint.
Als een geformatteerd tekstblok wordt gekopieerd en geplakt, dan werkt de code knop nu ook in de kopie.
Het overzicht Artikelprestatie bevat nu twee nieuwe kolommen waarin het volgende staat:
Aan het artikelprestatie overzicht de BPE aantalen toegevoegd.
Het overzicht Artikelprestatie toont nu ook regels van artikelen waar alleen maar een BPE-registratie van is en nog geen verkoop.
In het totaaloverzicht wordt nu getoond hoeveel is bijgepind.
Openstaande tafels worden nu ook weergegeven in het totaaloverzicht. Dit is aan te zetten bij de instellingen van het totaaloverzicht.
Alleen met Q9998 TSK: Het Totalen overzicht gaf een foutmelding als er Oprekening bonnen aanwezig waren.
Nieuw overzicht: Klantvragen. Hierin staan de vragen die gesteld kunnen worden na het afrekenen van een bon met daarbij de gegeven antwoorden
De wachtrij komt met een foutmelding wanneer deze slechts 1 kolom breed is.
Mogelijkheid om in de kassa interface automatisch een schermtoetsenbord te activeren bij velden voor tekst invoer.
Aanzetten bij Beheer > Instellingen > Instelling, Algemeen > Schermtoetsenbord > Automatisch tonen. Eventueel opgeven welk toetsenbord gebruikt moet worden bij de instelling Schermtoetsenbord programma. Wanneer geen specifiek programma opgegeven wordt zal de Qline een detectie doen. Let op: osk.exe werkt niet op Windows 7 (hij verschijnt wel maar je kunt niets invoeren in onze kassa).
Snelknoppen met alleen maar tekst (dus zonder artikel) werken nu ook in de kassa. Dus op het moment dat een tekstknop wordt aangeklikt zal de betreffende tekst als tekstregel in de kassabon gezet worden. Bij de snelknop kan ook aangegeven zijn dat om de tekst gevraagd moet worden. In dat geval zal dan een dialoog verschijnen waar de tekst ingevuld kan worden.
De tafelpop-up toont nu meer kolommen en heeft ook grotere afmetingen op kleinere resoluties. In de bijlage een voorbeeld op een scherm met een resolutie van 1024x768.
Er kan nu een "Annuleren" knop op de kassa gezet worden waarmee de geopende order of bon kan worden geannuleerd, indien dat voor de geopende order of bon mogelijk is.
In de tafelplattegrond wordt nu ook de naam van de gekoppelde relatie getoond wanneer de plattegrond schermvullend getoond wordt
Autorisatie voor de wachtrij tabbladen en totalenoverzichten (dag/week/maand/jaar) in de kassa.
Het is nu mogelijk om met [ENTER] door de velden van het orderscherm te lopen.
Wanneer op het rode kruisje naast een tekstveld geklikt wordt, wordt het tekstveld geselecteerd (nadat deze is gewist).
Breuk, promotie, eigen gebruik nu mogelijk voor volledig bon of enkel artikel (bonregel).
Het lettertype van de cijferinvoer in de kassa is iets groter gemaakt.
Het is nu mogelijk bij kaartbeheer om via een knop direct de standaard selectiequery in te vullen.
Het is nu mogelijk de "Bon annuleren (crediteren)" actie te autoriseren, die verschijnt na bijv. een mislukte pintransactie.
De klantentab in de kassa is geoptimaliseerd en zal nu sneller inlezen op alle machines.
Pin-betalingen: Atos protocol (Vic 1.07) aanpassingen.
Bij het printen van een tafelbestelbon die als gevolg heeft dat een tafel geleegd wordt, wordt nu weer gewoon het tafelnummer geprint.
Probleem opgelost: Indien een klant werd geselecteerd waarbij de naam niet op de klantenkaart was ingevuld, dan was het in de kassa niet zichtbaar dat deze geselecteerd was.
Nu wordt, wanneer de naam niet is ingevuld, het klantnummer weergegeven.
Er verscheen een foutmelding wanneer de wachtrij slechts één kolom breed was.
Probleem opgelost: Bij het selecteren van een artikel met een prijs in punten (dus bruto- en verkoopprijs leeg) werd nog onterecht om de prijs gevraagd.
Een retourname van een artikel op een tafelbestelling gaat nu ook goed als je het artikel eerst toevoegt als nieuwe regel, en die regel vervolgens retourneert.
Bug opgelost in de manier waarop een probleem tijdens de initialisatie van een EFT koppeling werd afgehandeld.
Dit komt bijvoorbeeld voor als het apparaat nog niet gereed is voor een transactie terwijl de kassa wordt opgestart. Voorheen liep de kassa dan vast op een "Bezig met initialisatie..." melding, maar nu krijgt de gebruiker na een tijdje de optie "Opnieuw", "Kassa sluiten" en "Doorgaan zonder EFT".
Deze bug is vooral van toepassing bij de Vic 1.07 koppeling.
Het was mogelijk om een artikel een negatieve prijs te geven, waardoor je effectief een artikel retourneert, ook al had de medewerker geen rechten om een artikel te retouren.
Kortingspercentage op de relatiekaart werd niet toepast in de kassa wanneer geen prijsgroepen of salesprijzen aanwezig waren. Er moest minimaal 1 van deze velden op de artikelkaart staan (actief).
Fout verholpen in de autorisatie van de leespas functionaliteit bij de relatiekaart. Hierdoor konden medewerkers die wel geautoriseerd waren voor het wijzigen van het pasnummer het pasnummer toch niet wijzigen.
Bij de invoer van orders en facturen kan nu aangegeven worden of de nieuwe artikelen of regels achteraan of tussengevoegd worden. Klik hiervoor op de knop linksboven in het invoergrid (zie bijlages). Deze instelling wordt onthouden voor de volgende keer.
Pakbonnen, verkooporders, verkoopfacturen en kassabonnen kunnen nu per e-mail verstuurd worden. Hierbij wordt automatisch het e-mailadres wat op de kaart van de klant staat voorgesteld.
Wanneer bij invoer verkooporders/facturen de BTW-wijze wordt veranderd, dan zal deze keuze onthouden worden wanneer de volgende order/factuur wordt ingevoerd.
De volgorde van de order- en factuurregels kunnen nu achteraf gewijzigd worden.
Tijdstip (van invoer/wijziging) wordt nu ook weergegeven in de lijst van orders, pakbonnen, facturen en kassabonnen (ook bij het raadplegen).
Probleem opgelost: Wijzigen order/factuur: Wanneer een tekstregel (dus zonder artikel/aantal/prijs) van een order/factuur wordt gewijzigd verschijnt bij het opslaan een foutmelding.
Nieuwe optie: Herhaalfacturen. Tijdens het raadplegen van een factuur kan aangegeven worden of o.b.v. deze factuur periodiek een nieuwe factuur aangemaakt moet worden (zie bijlage 1). Vanuit de lijst van facturen kunnen deze facturen aangemaakt worden (zie bijlage 2). Een overzicht laat vervolgens zien welke facturen aangemaakt gaan worden. Hier kan eventueel nog een selectie gedaan worden.
Als u een barcode toevoegt aan een artikel dat ook aan andere artikelen gekoppeld is, dan krijgt u in de waarschuwing nu ook te zien om welke barcodes het gaat.
Op de artikelkaart kan nu het veld Niet op afrekenbon toegevoegd worden. Wanneer dit is aangevinkt en er is een regel voor dit artikel dan wordt deze regel overgeslagen bij het afdrukken van de afrekenbon. Voorwaarde is wel dat hij gratis is verkocht aangezien anders de verkoopbon een onverklaarbaar totaal zou hebben.
Vanuit de lijst van artikelen, medewerkers en relaties kan nu direct een enkele kaart afgedrukt worden zonder eerst de kaart te moeten raadplegen.
Standaard invoer verbeteringen, bijvoorbeeld bij invoeren order- of factuurregels:
Het is nu mogelijk om een bedrag direct bij de betaalwijze in te typen.
Wanneer het tekstveld van een pop-up geselecteerd is en er wordt op [ENTER] gedrukt, dan wordt de pop-up nu automatisch afgesloten.
Wanneer een pop-up geopend wordt, dan staat de focus nu direct in het tekstveld (indien aanwezig).
Minimale en maximale munt- en biljetwaarde bij visueel afrekenen is nu instelbaar.
Bij het terugzetten van een back-up zonder omzet worden nu ook de volgende instellingen teruggezet:
Bij het maken van een nieuwe administratie wordt nu een begrijpelijke foutmelding gegeven als je: 1) geen connectie hebt geselecteerd. 2) geen administratie naam hebt opgegegeven.
Bij het afdrukken van factuur-, order-, kassabonregels wordt nu bij kleur- en maatartikelen de kleur en maat op een extra regel meegeprint.
De tafelplattegrond word nu zowel in de kassa als in de plattegrondeditor geschaald op basis van de beschikbare breedte. Hierdoor is het een stuk eenvoudiger geworden om de grootte in de kassa goed te krijgen.
Let op: Door deze aanpassing kan de plattegrond bij bestaande klanten wat van grootte wijzigen. Dit dus even controleren na het updaten.
De voorraadkolom in de lijst van artikelen wordt nu getoond op basis van de aanwezigheid van het voorraadveld in de artikelkaartlayout. Tevens is deze kolom nu ook overal elders beschikbaar in lijsten waar artikelkolommen gekozen kunnen worden.
De voorraadkolom is nu dus alleen aanwezig als het voorraadveld op de artikelkaart staat. Dit veld wordt automatisch via het database migratiescript toegevoegd. Hij wordt echter nog niet getoond op de artikelkaart. Dit komt later.
Regels waarvan het aantal 0 is worden nu standaard niet meer afgedrukt. Dit kan via een instelling weer aangezet worden.
De inhoud van de kolommen van de bonregels op de afrekenbon worden nu afgekapt op de breedte van de kolom.
Er kunnen nu PIN bonnen meegeprint worden op de kassabon. Tevens als bij creditkaart betalingen een handtekeningbon vereist is zal er nu direct na de transactie een bonnetje geprint worden dat ondertekend moet worden. De gebruiker krijgt een melding dat het bonnetje ondertekend en goed bewaard moet worden.
In de printlay-out voor de kassabon, verkoopfactuur en verkooporder moet hiervoor een EFT boncode opgenomen worden. Bij layouts voor bonprinters deze code als onderste code in de voet zetten.
Wanneer een back-up wordt teruggezet zonder omzet worden nu wel de toegangssleutels voor de API teruggezet.
Totalen voor Q9998 TSK:
Artikelprestatie voor TSK:
Geheugenfout bij het kiezen van Overige in hoofdmenu verholpen.
Eventueel afwijkende fontinstellingen voor de koppen boven de regels in de printlay-outs werken nu weer. Let op: De configuratie van deze fonts werkte wel, maar ze werden niet gehonoreerd bij het afdrukken en tonen op het scherm van de lay-outs. De koppen kunnen nu dus onverwacht anders worden bij klanten als er wel eens eerder geprobeerd is om ze anders in te stellen.
Barcodes of magneetkaartcodes van klantenkaarten die via een scanner die zich als toetsenbord voordoet binnenkomen werken nu ook als er verder geen RFID-apparaat geconfigureerd is.
Wanneer het programma niet kan communiceren met de CCV PIN terminal geeft het programma nu weer na een aantal seconden een foutmelding in plaats van dit maar te blijven proberen.
Probleem opgelost met foutmelding welke verscheen bij het invoeren van een inkoopopdracht wanneer een bestand werd ingelezen.