De Voedingskenmerkentab is vanaf nu gelicenceerd op de horeca- of ingredientenmodule.
Het printen van een artikel vanuit raadplegen van de artikelkaart print nu het artikel met de geselecteerde uitvoering en leverancier.
Bij het beheer van een menu (Artikelen > Menuplanning) wordt nu gecontroleerd op dubbele artikelen en ingrediënten in de verschillende maaltijden per dag.
M.b.v. de nieuwe instelling kan aangegeven worden hoe gereageerd moet worden op dubbel artikelen. Dubbele ingrediënten zijn altijd toegestaan en worden alleen gemarkeerd met een waarschuwing.
M.b.v. het nieuwe artikelkaartveld 'negeer_dubbel_menuplanning' kan aangegeven worden dat bovenstaande controles niet uitgevoerd hoeven te worden voor het artikel. Deze kan gebruikt worden voor bijv. ingredient-artikelen die vaak gebruikt worden.
N.B.: Dubbele artikelen in dezelfde maaltijd is nooit toegestaan.
Menuplanning aanpassingen:
Menuplanning > Maaltijdplanner
Menuplanning > Planning
Menuplanning aanpassingen
Mogelijk gemaakt om een artikelknoppenlayout in te laden op basis van het actieve menuplan. Dit kan gedaan worden door bij "Beheer > Artikelen > Snelknoppen" een snelknoppentabblad te markeren als menuplanningtab.
Bij het opstarten van pos zal deze layout zichzelf vullen op basis van de op dat moment ingeplande menuplanning en de actieve dag daarin. Er wordt voor iedere maaltijdmoment een subknop gemaakt met daaronder de artikelen die in dat moment verkocht worden. De knoppen worden per keuzegroep naast elkaar gezet in kolommen.
Ook wordt voor de kleurbepaling van de knoppen gekeken naar de ingestelde menuplan kleur
Import functionaliteit toegevoegd voor artikeluitvoeringen, ingrediënten en receptstappen.
Het filiaalfilter bij Beheer > Min / max voorraad laat nu alleen nog filialen zien waar de gebruiker de min/max voorraad raadplegen autorisatie voor heeft.
De waardes voor Laatste Slave-download en upload klopten niet doordat ze ook bijgewerkt werden als er helemaal geen upload of download gedaan was.
Bij het beheer van de kassalayout kon het gebeuren dat de invoerelementen voor het configureren van o.a. de webhook-knop niet binnen het scherm pasten.
Dit deel past zich nu dynamisch aan, de functielijst wordt nu automatisch kleiner en groter afhankelijk van hoeveel ruimte er nodig is voor de actie specifieke invoer elementen.
Barcode scannen bij nieuwe inkoopopdracht vulde de inkoopprijs niet in. Korting % kan nu ook bij directe inkooplevering ingevuld worden zoals dit ook bij de opdracht kon.
E-mailen van inkoopopdrachten/leveringen op een slave werkt nu weer.
Bij het importeren van artikelen, medewerkers en relaties kan nu het wijzig gedrag per veld toekenning ingesteld worden.
De keuzes zijn:
Het is een wijzig gedrag en heeft dus geen effect op het importeren van nieuwe kaarten. Als het globale wijzigen vinkje uitstaat worden er nooit kaarten gewijzigd ongeacht het wijzig gedrag van individuele veld toewijzingen.
Op de ticket lay-out heb je nu ook het veld "Tekst met bereidingswijze" die ook de teksten van de bereidingswijzen bevat.
Postfix van tekstvelden wordt weer goed opgeslagen.
Probleem verholpen waardoor het bewerken van lay-outs niet goed werkte via Remote Desktop.
Bugfix in het artikelverloopoverzicht. De bestelde aantallen konden hoger uitvallen dan de werkelijkheid als er een tafeloverboeking naar een niet lege tafel had plaatsgevonden.
Baklijsten hebben nu ook de mogelijkheid om gefilterd te worden op de verkoopsoort.
Het overzicht Financieel > Totalen heeft de optie gekregen voor twee nieuwe subonderdelen: Retourpinnen en Medewerkers.
Er is een nieuw overzicht: Medewerker > Verkochte artikelen.
Rapporteert per medewerker, per boekdag, per werkplek, per artikel de verkochte aantallen en totaalbedragen.
Ondersteunt momenteel de volgende filters: periode (inclusief tijd), filiaal, medewerker, artikel.
Ook kun je via vinkjes kiezen of je wel/niet subartikelen wilt zien. In geval van niet tonen kun je aangeven of het subtotaal van de subartikelen bij het totaal van het hoofdartikel opgeteld moet worden.
Overzicht relatie omzet per dag toegevoegd.
Laat de omzet per klant per dag zien. Rij per klant en kolom per dag. Overzicht kan gefilterd worden op periode en relaties.
Het overzicht Relaties > Koopgedrag heeft een nieuwe sub-tab "Per filiaal" waarmee je hetzelfde overzicht ook nog eens uitgesplitst per filiaal kunt zien. Dus per relatie én per filiaal.
Bug opgelost in het overzicht Relaties > Koopgedrag die zorgde dat de tabel rechts geen rekening hield met de volgende filters: medewerker, filiaal, en activiteit.
Hierdoor kon de optelling van de linkertabel afwijken van de optelling van rechtertabel.
Potentiele oorzaak voor foutmelding "Out of system resources" bij Overzichten > Verkoop verholpen.
Er is een nieuw 'Correctie aantallen'-overzicht bijgekomen onder Overzichten > Voorraad. Deze laat de correctie aantallen per artikel zien met daaronder een lijst in welke correcties het gedaan is. Hiermee kunnen uitschieters eenvoudig gevonden worden.
Bij gebruik van de keukenscherm instelling "Eenvoudige modus" op "Na starten direct gereedmelden en uitserveren" of "Na gereedmelden direct uitserveren" samen met gebruik van de keukenscherm webhooks kan er een crash optreden.
Access violation at address 0983016D in module 'QlijnPosUI.bpl'. Read of address 655F7473.
Keukenbonnen verdelen signaal gaat verloren na gang uitvragen actie als het scherm niks meer te doen had voor de bon.
De artikelinformatiepopup heeft een redesign gekregen en bevat nu meer informatie.
Op basis van of de informatie ingesteld is, verschijnt het wel of niet in de popup.
De mogelijke onderdelen zijn:
Mogelijk gemaakt om je eigen keukenscherm om te wisselen naar het scherm van een andere locatie. Je zal dan de bonnen zien alsof je de gekozen locatie bent.
Mogelijk gemaakt om keukenbonnen te verplaatsen naar andere keukenschermen. Dit kan per gang of per regel gedaan worden.
Mogelijkheid tot printen van 'details per bestelling'-bon
Wanneer je in de kassa een tafel of bestelbon open hebt staan, kun je nu vanaf de 'details per bestelling'-tab een bestelhistorie-bon printen. Deze bon print alle bestelmomenten met de bestelde artikelen onder elkaar en laat een totaal, aanbetaald en openstaand bedrag zien.
Het kruis waarmee de bereidingswijze weer verwijderd kan worden van een artikelregel is groter geworden. Dit maakt het makkelijker om er op te klikken.
Aantal keukenscherm performance update's
Probleem verholpen waardoor de medewerkerwachtrij af en toe crashes veroorzaakte bij het wisselen van medewerker.
Tevens geheugenlek in bestelbon wachtrij verholpen.
Layout verbeteringen aan tellen contant geld.
Tevens geheugenlek verholpen in het tekenen van de geldstapels.
Verbeteringen ordersheet layout, titel viel in sommige gevallen deels weg.
De eenheidinvoer-popup heeft weer de juiste grootte. Tevens is de prijsbarcode-knop verhuist naar links van de Annuleren- en Ok-knop.
Het venster waarin je aangeeft hoeveel subtafels je wilt staat nu weer recht.
Probleem verholpen waardoor wachtrijknoppen steeds smaller werden tijdens het werken met de kassa.
Keukenschermen tonen van bonwijzigingen: Wanneer een bon al gestart was en er werd een regel aan toegevoegd dan verscheen er geen wijzigingsicoon op de bon.
Scrollbalk in keukenbon transparant gemaakt zodat de tijd die er achter kan staan beter leesbaar is.
Gang of regel starten vanuit de keukenschermsheet kon een crash veroorzaken.
Aantal bugfixes aan het keukenscherm
Bugfix voor crash die kon optreden als de bereidingswijzesheet werd geopend terwijl hier geen module voor aanwezig was.
Bereidingswijzesheet/popup openen vanuit de artikelregel werkte niet meer.
De ordersheet gaat niet meer steeds groter of steeds kleiner worden na meerdere keren openen en sluiten.
Probleem verholpen bij het afdrukken van tafel/bestelbonnen.
Wanneer de gangregels gesorteerd moeten worden op basis van een veld van de artikelkaart, werkt dit nu ook goed wanneer artikelen meerdere keren voorkomen in de lijst van regels.
De ordersheet is nu breder wanneer deze op bezorgen staat ingesteld. Hierdoor zal de ordersheet ook op lagere resoluties leesbaar blijven.
Synchronisatie medialabels efficiënter gemaakt.
De vanuit de voorraadapp opgestuurde correctiereden en correctietype worden nu getoond in de lijst van correcties en bij het raadplegen van een correctie
Opslaan van correcties gaat nu sneller.
De 'Terugboeken op tafel ...'-functie zorgt voor een vastloper omdat de popups elkaar tegen houden om te sluiten.
Het terugboeken op de specifieke tafel # werkt wel.
Deze versie werkt alleen correct als een van de volgende modules aanwezig is: Q1005_Artikelenbeheer_Pro, Q1400_Tafels, Q1440_Cafetaria, Q1470_Afhalen_Bezorgen. Er komt een foutmelding naar voren zodra je artikelen aanslaat in pos zonder deze modules
Heeft de klant deze modules niet installeer dan nog versie 34.1.1 of een nieuwere
Het is mogelijk gemaakt om artikelen terug te roepen. Dit doe je vanuit artikel raadplegen. Er moet ook een reden voor de terugroepactie opgeven. Artikelen die zijn teruggeroepen kunnen niet meer verkocht worden (nog wel ingekocht). Er wordt hiervan een bericht rondgestuurd (op slave's komt dit nog niet direct aan). Na een synchronisatie is dit ook op slave-kassa's bekend.
Ook is er een overzicht van teruggeroepen artikelen toegevoegd onder: Overzichten > Artikelen > Teruggeroepen artikelen. Het is ook mogelijk om een filter voor teruggeroepen artikelen toe te voegen aan het artikelfilter. Beheer > Artikelen > Artikelfilters. Ongedaan maken van een terugroepactie kan door het teruggeroepen artikel te raadplegen en de knop "Terugroepactie ongedaan maken" te gebruiken.
Ondersteuning voor nieuwe tapservice die netwerk gebaseerde tapkoppelingen ondersteunt.
Ondersteuning voor PostgreSQL 13.
Extra instelling bij Webhooks: Annuleringsknop moet webhook geforceerd afsluiten
Normaal gesproken doet de annuleringsknop nog een stukje onderhandeling met het lopende webhookproces. Die onderhandeling levert echter in bepaalde, nog niet goed in kaart gebrachte, omstandigheden problemen op, waardoor de kassa vervolgens volledig blijft hangen in een tussen-staat.
Als je deze instelling nu inschakelt, dan wordt deze onderhandeling overgeslagen en wordt de lopende webhook altijd per direct afgesloten. Let wel op, als je dit gebruikt kun je het activeren van de annuleringsknop niet meer vertragen en wordt de webhook-popup ook altijd direct getoond.
Extra inkoopopdrachtstatus toegevoegd: "Ontvangen door leverancier."
Deze kan tussen "Aangeboden aan leverancier" en "In behandeling door leverancier" gebruikt worden.
Nieuwe speciale prijs toegevoegd: "Niet verkoopbaar". Als je dit instelt voor een artikel, dan is deze niet meer verkoopbaar via de kassa. Je kan dit bijv. instellen voor artikelen die je alleen maar wilt kunnen inkopen.
Er zijn twee "nieuwe" PostgreSQL authenticatiemethoden bijgekomen: SSPI (lower) en SSPI (upper).
SSPI kan gebruikt worden om op basis van de ingelogde Windows gebruiker ook automatisch in te loggen op de PostgreSQL-database, zonder dat je een gebruikersnaam of wachtwoord hoeft op te geven. Lees onze Enterprise Features (https://helpdesk.mpluskassa.nl/scp/faq.php?id=81) voor een uitgebreidere uitleg hiervan.
Met deze twee extra opties kun je forceren dat MplusKASSA de Windows gebruikersnaam in kleine letters (lower) of in hoofdletters (upper) doorgeeft aan PostgreSQL. In Windows-omgevingen kan het namelijk voorkomen dat dezelfde gebruiker soms met kleine en soms met hoofdletters "ingelogd" is.
Het is nu mogelijk om de minimale en maximale voorraad op 0 in te stellen. Voorheen was het dan leeg. Wanneer dit bij beide gedaan is zullen deze artikelen niet in het bestelvoorstel naar voren komen.
Versie 1.0 van de import van PS in foodservice is nu beschikbaar. Houd er rekening mee dat je hiervoor ook een abonnement op PS in foodservice nodig hebt.
Via deze import kun je de volgende gegevens importeren: voedingswaarden, allergenen, dieetrestricties, ingrediëntdeclaraties.
De import kan de volgende artikeleigenschappen gebruiken om deze gegevens op te zoeken: barcode, artnr.lev. en direct via het PS-id van PS in foodservice zelf.
Via de link kun je de documentatie bekijken. In de bijgevoegde media zie je een korte indruk van hoe je de import toevoegt, uitvoert en wat het resultaat is.
De algemene afdrukfunctionaliteit van de overzichten optimaliseert nu de breedte van kolommen op basis van de data in de kolom. De koppen worden er diagonaal boven geprint zodat voor de koppen geen extra breedte nodig is. Lege kolommen worden geheel weggelaten. De titel van het overzicht wordt weer op de juiste grootte afgedrukt.
Buddy Autorisatie
Als het accorderen van knoppen aanstaat is het nu mogelijk om gebruik te maken van Buddy Autorisatie. Wanneer een medewerker voor een bepaalde autorisatie Buddy Autorisatie heeft, dan kan deze in zijn eentje de actie niet doen, maar kan iemand anders (die ook ten minste Buddy Autorisatie heeft) het accorderen.
Dit werkt momenteel alleen nog maar in de kassa en niet in de backoffice.
Het recent toegevoegde overzicht Medewerkers > Verkochte artikelen is nu niet meer ook nog per werkplek gegroepeerd.
Aantal gasten is toevoegd aan het overzicht "Relaties > Koopgedrag".
De instelling "Toon totaalbedrag op de tafellijst" werkt nu ook in de Qline echt afzonderlijk van de instelling "Toon totaalbedrag op de tafelplattegrond" (idem voor "Toon aanbetaald").
Voorheen zat de instelling er wel in, maar hij werd in de Qline nergens uitgelezen en voor beide gevallen (plattegrond en tafellijst) werd gebruik gemaakt van de instelling voor plattegrond.
De instelling "Toon totaalbedrag op de tafellijst" werd overigens wel door de handheld correct gebruikt.
Hoofdmenu-item "Exports" hernoemd naar "Import/Export":
Eerste blad van onderdeel "Imports" is de "Imports Portal", een verzameling met shortcuts naar alle import-onderdelen in de applicatie, die nu op verschillende plekken staan. In de toekomst is het namelijk de bedoeling dat "Import/Export" de centrale plek wordt voor Imports en Exports.
Je kunt een customAction knop nu instellen voor een specifieke "Webhook Application", zodat alleen de endpoint van deze Application wordt aangeroepen bij het drukken op de knop. Als je geen keuze maakt, zal de customAction nog steeds naar alle endpoints verstuurd worden, zoals ook nu al het geval is.
Daarnaast is de optie "Aanroepen bij opstarten" nu ook een dropdown (met Nee/Ja) ipv. een invoerveld waar je handmatig "Nee" en "Ja" in moet vullen.
Webhooks: De externalCardScan kun je nu ook wegklikken en als je geen displayTime meegeeft blijft deze staan totdat de huidige bon weer gesloten is.
Wanneer op de artikel- of medewerkerkaart het veld 'k_filiaalfilter' wordt toegevoegd, dan wordt in de artikel- of medewerkerlijst automatisch het filiaalfilter toegevoegd en op dit veld expliciet gefilterd. Artikelen en medewerker waarbij dit filiaalnummer niet is ingevuld worden altijd doorgelaten.
Dit was reeds mogelijk met de relatiekaart.
Het is nu mogelijk geworden om te kiezen of je een bereidingswijze-sheet of een bereidingswijze-popup wilt gebruiken.
Webhooks: Er wordt niet meer standaard een cURL log geschreven. Dit is nu in te schakelen onder Instellingen > Webhooks > Communicatie > Uitgebreid cURL logboek schrijven als dit nodig is voor ontwikkeling of probleemoplossing.
Woordalliasen toegevoegd voor
De volgorde van artikelen onder een webartikelgroep kan nu aangepast worden op basis van een artikelkaartveld.
Aan het filiaalfilter wordt nu (indien ingevuld) per filiaal en per werkplek ook de externe referentie tussen haakjes toegevoegd.
De externe referentie wordt vooraan gezet, omdat aangenomen wordt dat als de externe referentie ingevuld is, dat deze ook belangrijk is ter identificatie.
Het is mogelijk om het toevoegen van de externe referentie via een Instelling uit te zetten: Filters > Filiaalfilters
Een aantal schermen dat opgedeeld is met behulp van splitters heeft snelknopjes gekregen om de verdeling snel aan te passen.
Zo kun je bijvoorbeeld het tabblad "Uitvoeringen" van de artikelkaart direct het volledige scherm geven, of juist snel minimaliseren.
Zoekfunctie van artikelkaart, medewerkerkaart en relatiekaart is gelimiteerd tot de eerste 100 tekstvelden per kaart.
Deze limitatie maakt voor de meeste klanten niet uit want ze hebben maar 20 à 30 tekst velden. Maar er was een klant die er meer dan 220 had aangemaakt en dan kon de zoekindex niet meer opgebouwd worden.
De H@ND koppeling zet niet meer de BTW-code van H@ND artikelen terug op 0.
Tevens opgelost dat de eerste import van H@ND in een administratie altijd een foutmelding gaf.
Het overzicht Relaties > "Omzet per dag" heeft nu een optie om de bedrag inclusief of exclusief BTW te tonen. Standaard is inclusief.
Daarnaast heeft dit overzicht ook een filiaalfilter gekregen.
Extra filteroptie in de baklijsten status. Er kan nu ook gefilterd worden op "alle niet geannuleerde"
Nieuwe autorisatieoptie voor inkoopopdrachten "Mag leveren zonder aan te bieden aan leverancier"
Wanneer de aanbieden aan leverancier optie gebruikt wordt zal deze autorisatie gecontroleerd worden wanneer een gebruiker een levering probeert te doen zonder dat de opdracht aangeboden is aan de leverancier.
Het is nu mogelijk bij de "Kolomindeling filialen" te kiezen voor het veld "Externe referentie".
Het is niet langer mogelijk het programma te hervatten na een foutrapport, wel kun je nu kiezen om het programma te herstarten.
Dit is gedaan omdat hervatten vaak tot andere fouten leidt. Hierdoor schiet de gebruiker er deze extra fouten zijn voor ons alleen maar ruis die het oplossen van de echte fouten moeilijker maken.
Webhooks: Elke response kan nu weer customerMessage
verwerken om een tekst op het klantendisplay te tonen. Enige uitzondering is het backgroundPoll
event.
Tweak aan 'Bereidingswijzen tonen'. Wanneer een artikel bereidingswijzen heeft maar de optie autotonen staat uit dan laat die wel de flap zien aan de rechterkant maar opent hem nog niet.
'Terugboeken op tafel...'-actie werkt weer
Probleem opgelost waardoor opslaan van Exportconfiguraties niet meer mogelijk was vanwege foutmelding over export_config_properties
.
Het updaten van databaseschema versies ouder dan 16.5.0 werkt weer en hiermee dus ook het maken van een lege administratie.
Webhook bugfix: Dialoogkeuze (dialog.selectedDialogOptionIds
) werkt weer. Je blijft daardoor niet in een oneindige dialoogkeuze hangen.
Als je in het overzicht Relaties > Koopgedrag de kolomindeling voor filiaal bewerkt, krijg je niet meer een foutmelding over UpdateZichtbareKolommen
.
AccessViolation opgelost die kon optreden bij een bijzondere combinatie van bestandsrechten op de afbeeldingen-map. Namelijk: wel rechten om de mapinhoud te bekijken, maar niet om de individuele bestanden daarin te openen.
Lost het probleem op dat je bij het maken van een nieuwe correctie geen selectie van correcties meer kon doen doordat dit een foutmelding gaf.
Wanneer je door middel van selectie bewerken een categorie wijzigt, zal deze nu wel goed bijgewerkt worden.
Bij "polling" webhooks kon het voorkomen dat er na enige tijd een StackOverflowException optrad. Deze is nu verholpen. Voornamelijk de backgroundPoll
webhook had hier last van, omdat deze heel lang "polled".
Bij het maken van werkplek toewijzingen op een terminal server kon het programma melden dat dit mislukt was terwijl het wel gelukt was.