Controle op dubbele PLU-nummers nu mogelijk bij invoer artikelkaart. Instelbaar op Ja, Nee of Bevestigen. Standaard instelling: Ja.
De aantallen van barcodes op een artikelkaart hoeven nu niet meer gehele aantallen te zijn.
Fashion: Een kleur- of maatlijst kan nu niet meer (per ongeluk) gesorteerd worden. Dit was nog mogelijk tijdens de selectie van een kleur- of maatlijst bij het wijzigen van een artikelkaart.
Instelling "Dubbele barcodes toestaan" aangepast. Instelbaar op Ja, Nee of Bevestigen. Standaard instelling: Nee.
Hoeveelheid bij ingrediënten kan nu tot 6 decimalen ingevuld worden
Probleem opgelost bij Centraal Beheer-artikelen: Bijwerken uit de Cloud gaf een foutmelding.
Categorieën van artikelen, relaties en medewerkers kunnen nu van naam veranderd worden en kunnen nu ook verwijderd worden.
Er kan nu ingesteld worden dat een filterprofiel alleen toegepast mag worden bij het overzicht van kassabonnen.
Het beheer van de Webshop artikelgroepen onthoudt nu de versleepte positie van de vensters.
Tabs die meer horizontale ruimte nodig hebben dan aanwezig is, zullen nu over meerdere rijen uitgespreid worden.
Het beheer van bereidingswijze bewaart nu de ingestelde vertaalde tekst.
Wanneer een artikel met een vertaalde tekst wordt geselecteerd als bereidingswijze dan wordt nu ook de vertaalde tekst van het artikel ingevuld in dit veld zodat deze ook doorkomt op de bestelbon.
Per betaalwijze is nu een limiet in te stellen. Dit is het bedrag wat met deze betaalwijze maximaal afgerekend kan worden per kassabon. Eventueel kan deze limiet gelden voor een bepaald dagdeel of periode (per relatie) en kan deze betaalwijze geblokkeerd worden buiten dit dagdeel of periode.
Het werkplekkenoverzicht bij Beheer > Instellingen > Instellingen wordt nu pér filiaal getoond. Selecteer een ander filiaal om de instellingen van die werkplekken te beheren. Het huidige filiaal en de huidige werkplek worden standaard geselecteerd.
De instelling "Kassa > Relaties > Verplicht een relatie kiezen voor afrekenen" is gewijzigd. Voorheen had deze de keuzes "Nee" of "Ja". Nu zijn de keuzes: "Nee", "Altijd", "Totaalbedrag is groter dan het ingestelde controlebedrag" of "Tegenwaarde is groter dan het ingestelde controlebedrag". Bij de laatste twee keuzes kan het controlebedrag ingesteld worden bij "Kassa > Relaties > Controlebedrag bij verplicht relatie kiezen".
De term 'Tegenwaarde' is specifiek bedoeld voor module Q3700.Geldwisselkantoor en is het totaal bedrag van alle positieve bedragen of het absolute totaal van de negatieve bedragen, afhankelijk van welke de grootste is.
De instelling "Kassa > Relaties > Klantnotities tonen bij selectie klant" is gewijzigd. Deze heet nu "Klantensheet openen na selectie klant" met de keuzes: "Nee", "Alleen tonen wanneer extra gegevens/notities zijn ingevuld" en "Altijd".
Probleem opgelost: Verwijderde autorisatieprofielen worden nu niet meer getoond.
Probleem opgelost: Vanuit de inkoop kopiëren van verkoopregels met daarin tekstregels gaf een foutmelding.
Probleem opgelost bij scannen barcodes vanuit inkoopopdrachten: Barcodes van artikelnummers met meer dan 9 cijfers konden niet gescand worden.
Inkoopleveringen:
Probleem opgelost bij het afdrukken van inkoopleveringen met grote artikelnummers. Hierbij kon een foutmelding optreden.
Het totaal overzicht in combinatie met klantentellers kon in uitzonderlijke gevallen een crash veroorzaken. Dit is nu verholpen.
Dit ging om een division by zero bug die naar voren kwam op dagen dat de klantenteller had aangegeven dat er 0 klanten waren geweest.
Probleem opgelost: Overzicht inkoopleveringen kwam in bepaalde gevallen met een foutmelding.
Voorraadhistorieoverzicht verbeterd:
Probleem verholpen waardoor de tafelplattegrond in fullscreen modus niet de tafel omschrijving en gang laat zien.
Er kan nu subtotaal korting gegeven worden.
Dit kan door middel van het toevoegen van de knop "Subtotaal korting" aan de interface. Wanneer er artikelen aangeslagen zijn die korting mogen ontvangen kun je op deze knop drukken. Een dialoog zal om het nieuwe subtotaalbedrag vragen en het verschil tussen het huidige totaal en het nieuwe totaal als kortingsbedrag evenredig over alle regels die korting mogen ontvangen verdelen.
De printknop op de totalenpagina ziet er nu meer uit als een knop.
Het aantal gasten kan nu ook bij een normale kassabon geregistreerd worden. Wanneer deze optie wordt aangezet dan zal bij iedere kassabon de gast standaard op 1 gezet worden. Dit kan tijdens de invoer van de kassabon gewijzigd worden. Ook kan, op het moment dat afgerekend wordt, actief gevraagd worden om het aantal gasten wanneer het totaal bedrag van de kassabon boven een bepaald in te stellen bedrag zit.
N.B.: De registratie en werking van het aantal gasten op een tafelbon verandert hierdoor niet.
Standaard tekstkleur is weer donkerder gemaakt voor beter contrast.
Inklokken op slave-kassa's: Wanneer er geen verbinding is met de masterdatabase dan kan een medewerker, ondanks dat ingesteld is om verplicht in te klokken, zich nog wel aanmelden bij de kassa. De "inklokken'-knop geeft dan aan dat er geen verbinding is en dus niet ingeklokt kan worden.
De bereidingswijze-, verkooporder- en relatiesheet zijn nu gemakkelijker af te sluiten door ernaast te klikken. Hierdoor kunnen niet meer onbedoeld knoppen op de achtergrond aangeklikt worden. Ook zijn de tabs van deze sheets nu correct uitgelijnd.
Nieuwe instelling toegevoegd waarmee aangegeven kan worden of binnen POS een niet-actieve relatie geselecteerd mag worden. Instelbaar op Ja, Nee of Bevestigen. Standaard instelling: Ja.
Je kan nu ook de locatie van een artikel printen op de uitserveerbon. Hiervoor is een instelling toegevoegd. Je ziet de locatie achter het artikel staan. Dit is alleen extra informatie van de regel, er wordt op basis hiervan niet anders gesorteerd!
Wanneer een uitserveerbon van een bezorgorder geprint wordt komt nu ook het bezorgadres op de uitserveerbon te staan.
De regels van de uitserveerbon die door het keukenscherm geprint wordt, kunnen nu met dubbele hoogte en dubbele breedte uitgeprint worden. Hiervoor is een instelling toegevoegd.
De artikelinformatie van de kassabon in de relatiesheet laat nu ook de "vraag om"-extra tekst zien als een artikel deze heeft.
Wanneer de instelling "Klantnotitie tonen bij selectie klant" aan stond werd altijd de klantnotitie getoond. Nu zal deze dat alleen doen als er daadwerkelijk tekst in de notitie staat.
Probleem opgelost: In het geval van een Windows-bonprinter-driver werd het font groot gemaakt wanneer het Euro-teken in de bontekst werd gezet.
Probleem met de knop kortingspercentage opgelost. Deze werkt weer correct.
Probleem opgelost: Wanneer POS automatisch opgestart werd dan waren de BPE-knoppen niet zichtbaar in de kassabonregel-popup. Ook bij het wisselen van medewerker was het mogelijk dat de BPE-knoppen onterecht weergegeven of verborgen waren.
Probleem opgelost: Een geannuleerde order/bestelling kan nu niet meer afgerekend worden. Direct na het annuleren was dit nog mogelijk.
Wanneer klantendisplay de invoerfocus krijgt geeft hij deze direct weer terug aan de kassa zodat o.a. de barcodescanner goed blijft werken.
Probleem opgelost: POS i.c.m. weegschaalmodule start nu weer goed op.
Probleem opgelost: Bij de combinatie van medewerkerwachtrij en automatisch opstarten van POS kon een foutmelding verschijnen.
Munten en biljetten houden nu ook rekening met beschikbare ruimte in de breedte zodat ze niet over elkaar komen te staan. Voorheen hielden ze alleen rekening met de beschikbare hoogte.
De maakbon tussenvoeg-instelling werkte niet goed wanneer je orders en tafelbestellingen door elkaar heen gebruikte. Dit werkt nu wel.
Uitserveerbon printen gebeurt nu ook wanneer het keukenscherm op simpele modus staat ingesteld.
Probleem verholpen waardoor het te betalen bedrag niet ingevuld werd als de gebruiker de PIN betaalwijze aantikt.
Een aantal problemen met de medewerkerwachtrij zijn opgelost:
Nieuwe taak toegevoegd aan QTaskPlanner: "deactiveerrelatie". Deze kan opgenomen worden in de Windows-taakplanner en zorgt ervoor dat relaties die niet meer geldig zijn automatisch op niet-actief worden gezet. Op de relatiekaart kan hiervoor het nieuwe veld 'geldigtm' worden toegevoegd waarin de datum gezet kan worden tot en met wanneer de relatie geldig is.
Slave kassa's uploaden nu de omzet elke vijf minuten (was tien minuten).
Probleem opgelost bij het invoeren van een voorraadcorrectie. De totalen van alle kolommen worden nu bijgewerkt tijdens de invoer.
Probleem verholpen waardoor het te betalen bedrag niet ingevuld werd als de gebruiker de PIN betaalwijze aantikt.
Probleem verholpen waardoor het te betalen bedrag niet ingevuld werd als de gebruiker de PIN betaalwijze aantikt.
Wanneer er gebruik gemaakt wordt van allergenen dan moet in deze versie de kassa op modern stijl ingesteld zijn, anders komt er een crash op het moment dat je een artikel aanslaat waar een allergeen op aanwezig is.
Webhooks: Probleem opgelost waarbij barcodes soms niet goed gescand werden als de webhook scanCode
geactiveerd was.
Bij een non-blocking webhook wordt nu ook weer altijd de session
volledig doorgestuurd.
Autorisatie voor het tabblad "Medewerkers > Autorisatie" is opgesplitst in twee nieuwe items: "Groepen toekennen" en "Individuele opties toekennen".
Autorisatiegroepen kunnen nu voorzien worden van een rangorde. Hoe lager het cijfer, hoe hoger de rang. Een autorisatiegroep met rangorde 3 mag anderen alleen maar zichzelf en anderen een groep toekennen tot en met zijn eigen rangorde, dus bijv. wel naar rangorde 3, 4, 5 of een lagere rang, maar niet naar rangorde 1 of 2. Standaard is er geen rangorde en geldt deze beperking dus niet.
Ondersteuning voor het uploaden van afbeeldingen naar onze nieuwe Mplus Image Service.
De artikelafbeeldingen voor op de snelknoppen worden nu op de achtergrond ingeladen. Hierdoor zal de kassa sneller openen maar kan het zijn dat de afbeeldingen op de knoppen niet direct zichtbaar zijn maar wat later verschijnen.
Maatcalculator toegevoegd. Hiermee kun je instellen of een artikel in meters, vierkante meters of kubieke meters besteld wordt. In POS en backend zal om de benodigde maten gevraagd worden bij artikelen die hiervoor zijn ingesteld. De stuksprijs van het artikel wordt dan bepaald door de ingevulde prijs keer het aantal uitgerekende meters te doen.
Allergenen vervangen voor voedingskenmerken. Met voedingskenmerken kun je allergenen en dieetrestricties toevoegen aan artikelen en relatie's. Deze worden in POS zichtbaar als iconen bij de relatie en de artikelen.
Lees de handleiding voor meer informatie.
Het overzicht Overige > Webhooks is nu alleen bereikbaar als je daartoe geautoriseerd bent.
Tijdens een schema-update zal de Q-line niet meer waarschuwen voor het controleren van bestaande koppelingen op de administratie.
"BTW verlegd" is nu ook te kiezen als standaard BTW-wijze van een kassa.
Nieuwe overzicht: Overige / Werkplekinformatie.
Dit overzicht laat per werkplek de volgende informatie zien:
Daarnaast heb je de volgende filteropties:
Problematische werkplekken zijn momenteel Slave-werkplekken die te laat zijn met hun upload of download. Per werkplek kun je instellen welke marge gebruikt moet worden voordat een upload of download als "te laat" wordt gemarkeerd. Deze werkplekken worden in het overzicht ook rood gekleurd.
Een Slave kan nu ge-synchroniseerd worden via een knop in de POS. Deze knop is autoriseerbaar en zal in eerste instantie de autorisatie-instelling overnemen van de "Naar backoffice" knop.
Nadat de synchronisatie voltooid is, zal de POS zichzelf herstarten zodat alle nieuwe instellingen automatisch worden ingeladen.
Webhooks: Bepaalde configuratie-items zoals de Endpoint URL worden nu ge-trim'd alvorens ze worden opgeslagen. Dit voorkomt vervelende storingen vanwege per ongeluk ingevoerde overbodige spaties.
Webhooks: Het is nu mogelijk om via { "version": "..." } een extern versienummer te retourneren dat wordt opgeslagen in het communicatielogboek. Dit kan helpen bij het controleren van versies en opsporen van problemen.
De PostgreSQL serverversie wordt nu ná het testen van de connectie getoond naast de connectieknop.
Externe referentie van de medewerker- (extEmployeeId
) en relatiekaart (extRelationId
) mag nu 512 karakters zijn, ipv. 50.
Het overzicht voor Filialen & Werkplekken bevat nu ook een kolom die aangeeft of de werkplek (of het gehele filiaal) een Slave is.
Het is nu mogelijk om een Slave te ontgrendelen via Beheer > Instellingen > Filialen. Voordat een Slave ontgrendeld wordt, komt er een duidelijke waarschuwing in beeld die uitlegt dat niet-geüploade omzet hierbij ONHERSTELBAAR verloren raakt. Er wordt ook historie van de ontgrendeling bijgehouden, zodat is te achterhalen wanneer en door wie een Slave ontgrendeld is.
Wanneer ingesteld is dat het wachtwoord van een Superuser alleen door de Superuser zelf gewijzigd kan worden, kan deze nu wel door een geautoriseerde medewerker gewijzigd worden wanneer het wachtwoord van de Superuser verlopen is.
Meerdere keukenscherm aanpassingen
Tijdens het maken van een Slave wordt niet getoond op welke server de database aangemaakt wordt. Als het aanmaken dan mislukt, dan heb je niet direct een idee waar je moet zoeken. Daarom toont de foutmelding nu ook de databasenaam én het serveradres.
Module Q1005 Artikelbeheer Pro en module Q3600 Webshop zijn samengevoegd. Wanneer u één van beide modules heeft krijgt u nu automatisch ook de functionaliteit van de andere module.
De exact financials csv export wordt nu gesorteerd op regelnummer.
Tussenbon printen kan nu vaker dan 1 keer per bon.
Webhooks: Probleem opgelost bij combinatie van polling
en customerMessage
.
In de situatie dat er in het betaalscherm via Webhooks meerdere wijzigingen op de ingelezen bon uitgevoerd werden, en dit was een (tafel)bestelling, kreeg je nu niet meer een foutmelding over !m_IsOpgeslagen
.
Handmatig retourpinnen icm 2staps CCV koppeling werkt weer.
Ging waarschijnlijk mis sinds versie 19
Foutmelding was: ERROR: insert or update on table "betaling" violates foreign key constraint "betaling_betaalwijze_id_fkey"
Probleem in synchronisatie van aanbetaling op orders verholpen.
Foutmelding
duplicate key value violates unique constraint "transactie_kasstelsel_inv_filiaal_nr_jaar_werkplek_nr_trans_key"
Probleem opgelost bij Bestand inlezen / Datacollector uitlezen: Hier gaf een foutmelding wanneer op barcodes werd geïmporteerd.
Crashes in het overzicht Financieel > Totalen opgelost die optraden bij bepaalde combinaties van instellingen.
Crash van Z/X-rapport icm. "Indeling oude stijl" opgelost.
Probleem verholpen waardoor versie 24.0 databases ouder dan versie 21.0 niet kan updaten.
Bij de verwerking van subregels (dus oa bereidingswijzen) ging de unicode codering van de tekst verloren waardoor bepaalde karakters vervangen werden door vraagtekens.
Probleem opgelost: Artikelnummers met meer dan 9 cijfers konden niet ingelezen worden vanuit invoer inkoop/verkoop wanneer geïmporteerd werd op artikelnummer.