Filtervelden kunnen nu zo ingesteld worden dat deze ook handmatig ingevuld kunnen worden en niet vanuit een lijst geselecteerd hoeven te worden. Vanuit het beheer van de filters (Artikelfilters, Relatiefilters en Medewerkerfilters) kan per veld aangegeven worden of deze handmatig ingevuld moet worden. In dat geval zal in het filter geen selectielijst meer verschijnen, maar kan de zoekopdracht zelf ingevuld worden. Er zal dan gefilterd worden op een exacte match van de zoekopdracht (niet hoofdlettergevoelig).
Wanneer u deze optie aanzet voor velden met veel unieke waardes (bijv. het nummer-veld) dan zal de performance van het filter verbeteren omdat er geen selectielijsten meer ingelezen hoeven te worden op het moment dat het filter wordt gebruikt. Dit geldt vooral wanneer het een administratie betreft met veel bestandskaarten.
Beheer > Financieel > SEPA: Knop bij Export map vroeg twee keer om een Export map te selecteren.
Min/max voorraadbeheer: Filiaal kan nu geselecteerd worden waarvoor de minimale en maximale voorraad gewijzigd moeten worden. Kies voordat u de artikel(en) selecteert het juiste filiaal waarvoor u de minimale en maximale voorraad wilt gaan wijzigen.
Stabiliteit van kleurlijst en maatlijst beheer verbeterd.
Er waren een aantal gevallen waarin hij een access violations gaf (vooral als er nog helemaal geen lijsten waren).
Er kunnen nu 10 prijsbarcode varianten ingesteld worden.
De configuratie dialoog voor de PC/CS Smartcardlezer geeft nu een foutmelding ipv een foutrapport als de Smart Card service is uitgeschakeld.
Deze service kan in en uitgeschakeld worden in de service manager van windows.
Er is bij het beheer van de wijken een knop toegevoegd om een wijk te verwijderen.
Tijdens het invoeren of wijzigen van een inkoopopdracht of levering kunnen de regels nu gesorteerd worden op een bepaalde kolom. Indien u nieuwe artikelen aan de lijst toevoegt, zullen de regels pas weer gesorteerd worden wanneer u op een van de kolommen bovenaan klikt. Nieuwe artikelen worden dus in eerste instantie altijd achteraan toegevoegd.
Invoeren inkoopopdrachten en leveringen: Na het selecteren van een artikel (evt. met barcodescanner) krijgt de Aantal-kolom niet meer automatisch de focus. Dit kon nl. misgaan bij het scannen van barcodes waardoor het aantal mogelijk werd ingevuld met een deel van de barcode.
Bestelvoorstel:
Probleem opgelost: Bij een directe inkooplevering werden de verpakkingseenheden niet geregistreerd.
Als je bij het importeren alleen de * Kleur en maat verdichting * toewijst, dan zal de melding "Nog geen geldige veldselectie gemaakt." getoond worden.
Daarnaast wordt nu ook de waarschuwing "Je kan kleur-/maat artikelen alleen aanmaken bij het Toevoegen van nieuwe artikelen" getoond als je dit veld toewijst en Wijzigen aan hebt staan.
In de regels van de bestelbon kan nu aangezet worden dat men een "x" wil tussen het aantal en de tekst.
"Totaal aantal stuks" veld toegevoegd aan onder andere kassabonnen en facturen.
Baklijsten toegevoegd aan de overzichten
Zit achter de module Q1015 Ingrediënten. Wordt later nog uitgebreid met bereidingswijzen informatie.
Bij het Inkoop > Verkooppercentage-overzicht kon de verkoopwaarde verkeerd getoond worden.
Bij het Inkoop >Verkooppercentage-overzicht kon de verkoopwaarde verkeerd getoond worden.
Nieuwe export mogelijkheid toegevoegd: AFAS CSV export. Deze optie is op te starten vanuit Overzichten > Financieel > Afas export. Voordat u kunt exporteren is het nodig om enkele instellingen zoals rekeningnummers e.d. op te geven. Zie de handleiding voor meer informatie. Voor deze optie heeft u een licentie nodig voor module Q3400 Mplus Financieel Extra Export.
Het overzicht Omzet per omzetgroep bevat nu alleen omzet en geen kasontvangsten en uitgaven meer.
Het overzicht Totalen telt geannuleerde pakbonnen niet meer mee.
Totalen in combinatie met activiteiten laat nu de juiste gegevens zien.
Koopgedrag overzicht: Dit overzicht kan nu ook gegroepeerd worden. Van de gegroepeerde relaties kunnen vervolgens de details bekeken worden.
De Print op bon knop stuurt nu alleen nog maar bonprinters aan en geen A4-printers.
Tijdens het splitsen van een (tafel)bestelling komen niet alle kliks door waardoor je regelmatig twee maal moet klikken. Probleem zit in 6.4.4 t/m 6.4.5.
Ondersteuning voor het handmatig uitvoeren van de retourpin transactie op een gekoppelde CCV 2staps terminal.
Wanneer de kassa om een aantal in eenheden vraagt (eventueel mbv. een weegschaal) dan werken de kortingen nu ook.
Tijdens het splitsen van eenbestelling komen niet alle kliks door waardoor je regelmatig twee maal moet klikken. Probleem zit in 6.4.4 t/m 6.4.6.
Tijdens het splitsen van eenbestelling komen niet alle kliks door waardoor je regelmatig twee maal moet klikken. Probleem zit in 6.4.4 t/m 6.4.6.
Instelling toegevoegd om de werking van de Sluit order-knop aan te passen. De instelling Nieuwe order aanmaken na sluiten maakt het mogelijk om met 1 klik op de Sluit order-knop direct een nieuwe order te openen.
Problemen met medewerker wachtrij verholpen
Afwaardeer functionaliteit aan NetPay toegevoegd.
Het is nu mogelijk om bij het retouren van een regel per stuk te retouren in plaats van alle stuks van een regel.
Het is nu mogelijk om via een instelling het totaalbedrag en het evt. reeds aanbetaalde bedrag van een tafelbestelling te tonen in de tafellijst en tafelplattegrond.
Als de naam van een tafel gewijzigd wordt, verschijnt dat nu direct in de tafelplattegrond, in plaats van ná enige tijd of ná een nieuwe boeking.
Het tonen van vrije voorraad op de artikelknoppen geeft nu minder vertraging bij het opstarten van de kassa.
De EFT dialoog verandert nu van kleur als extra feedback wanneer de transactie gereed is.
In de kassabon op de relatietab wordt nu ook de kleur en maat weergeven indien van toepassing. O.b.v. dezelfde instelling als bij de kassabon.
Probleem verholpen waardoor in versies 6.4.4 t/m 6.4.6 de kliks niet goed doorkwamen tijdens het splitsen van een (tafel)bestelling.
Als er met de TicketCounter koppeling x
keer een ticket verkocht wordt, wordt nu de prijs goed berekend.
Kastelling voor meerdere kassa's gaat niet meer mis als de kassa zelf geen boekingen heeft.
Als er een menu knop in de kassa stond waar van niet was ingesteld naar welk item hij moest gaan dan veroorzaakt dat nu geen foutmelding meer bij het opstarten van de kassa en wordt de knop niet getoond.
Ontbrekende tabellen en kolommen toegevoegd aan schema voor lege database.
Dit veroorzaakte de melding:
schema-update is mislukt.
Schemaversie 1.29.0 patchnr 35.
Oorzaak:
ERROR: relation public.ext_hand_operator does not exist
Keuken bestelbonnen kunnen weer afgedrukt worden op A4 printers.
Probleem verholpen waardoor de postcode-invoerdialoog de melding External exception EEFFACE
kon geven.
De TicketCounter koppeling kan theoretisch ook last hebben gehad van deze fout maar aan de foutrapporten te zien is dat nog niet voor gekomen.
Informatie over gekoppelde afbeeldingen aan artikelen, relaties en medewerkers wordt nu gesynchroniseerd. De afbeeldingsbestanden zelf niet.
Problemen met het synchroniseren van vragen en antwoorden verholpen.
De data van klanttellers wordt nu geüpload naar de Master.
De synchronisatie van artikelen geeft geen fout meer als er op hetzelfde moment artikelen worden toegevoegd aan de Master.
Fix: De schema versiecontrole in de M/S-sync werkt weer goed. Dit voorkomt het probleem dat de artikelkaart-sync nieuwe kolommen van een geüpdate Master alvast overneemt waardoor de schema-update op de Slave fouten geeft.
De Bon afdrukken knop stuurt nu alleen de bonprinter aan en niet meer de A4-printers.
Als er bij het maken van een correctie voor de optie nulstelling wordt gekozen komt er nu eerst een bevestigingsdialoog zodat je niet per ongeluk alle artikelen op nul instelt.
Inkoopprijs en gemiddelde inkoopprijs worden nu beide opgeslagen bij interfiliale opdrachten. Voorheen werd alleen de gemiddelde inkoopprijs opgeslagen.
Invoeren interfiliale opdracht: Bij het scannen van een artikel op barcode wordt nu wel de inkoopwaarde erbij gezet zoals dit ook gebeurt bij handmatige selectie van artikelen.
Nieuwe functies keukenscherm:
De handleiding van keukenmanagement is geüpdate met informatie over de nieuwe functies.
Algemeen: Kleur- en maattabellen worden nu ook afgedrukt wanneer een overzicht gegroepeerd is op kleuren & maten.
Artikelen, relaties en medewerkers: Zoeksnelheid is verbeterd. Resultaten verschijnen sneller na invullen zoekterm.
Wanneer de Q-line PostgreSQL installeert krijgt de databasegebruiker postgres
nu een willekeurig gegenereerd wachtwoord!
Dit wachtwoord word op het bureaublad in het bestand MplusQ-Database-wachtwoorden.txt
gezet. Verhuis dit wachtwoord zo snel mogelijk naar een veiligere plaats.
Interfiliale opdrachten en ontvangsten registeren nu goed hun datum in de historie zodat voorraad op peildatum deze ook juist kan uitlezen. Bij de eerste keer opstarten van deze versie wordt er een herstel uitgevoerd om eventuele foute registraties goed te zetten.
Extra gegevens zijn (voorlopig) bij kleur/maat-artikelen niet meer te beheren vanaf het tabblad, maar nog wel via het veld op de artikelkaart zelf. Allergenen zijn (voorlopig) niet meer te beheren bij kleur/maat-artikelen. Hiervoor is ook geen alternatief. Overigens werden ze voorheen ook nog niet goed opgeslagen bij kleur/maat-artikelen.
Je kunt nu via de tab Kassabon op de relatietab in de kassa kassabonnen (opnieuw) afdrukken.
Het schermtoetsenbord wordt nu ook getoond bij het invoeren van een postcode voorafgaand aan het aanmaken van een relatie.
Instelling Kleur en Maat als K en M toegevoegd. Geldt zowel voor op het scherm als op de kassabon.
Je kunt nu bij samengestelde artikelen een afwijkende prijs voor de componenten invullen.
Een probleem waardoor facturen niet meer afgerekend konden worden is opgelost.
Nieuwe optie erbij automatisch tonen van het relatie notitie blok (extra tekst). Op het moment dat een relatie wordt geselecteerd via kies relatie of gescand via een pas komt automatisch het
De licentie module Q9997_Keukenmanagement is niet meer nodig voor de keukenschermen. Iedereen met horeca gerelateerde modules kan nu keukenmanagement gebruiken.
Totalen van omzetgroepen: Er werd vanuit gegaan dat een bonregel die als BPE geboekt is altijd volledig BPE geboekt is. Daardoor werd deze regel vervolgens nooit meegenomen in de totalen.
Maar (waarschijnlijk wel door een nog onopgeloste registratiebug) kan het voorkomen dat het oorspronkelijke totaalbedrag van een regel niet overeenkomt met het totaalbedrag wat vervolgens op BPE is geboekt. Op andere plekken (zoals Verkoop > Kasabonnen) werden deze regels wél meegerekend zoals ze geregistreerd zijn.
In plaats van deze bug nu te verbergen in de Totalen is de (onjuiste) registratie nu ook daar zichtbaar, zodat er in elk geval consistentie is en zodat de weergave overeenkomt met de data.
Onze foutrapportage tool slaat nu foutrapporten die hij niet kan versturen op in %LOCALAPPDATA%\MplusQ\Bugreport.txt
PS. Windows Verkenner vervangt %LOCALAPPDATA%
door het juiste pad.
In de baklijsten zijn nu de artikelen met verschillende bereidingswijzen uitgesplitst van de hoofdartikelen.
VIC 1.07 EFT Koppeling CUG kaart herkenning zodat deze uitgesplitst kan worden op de dagtotalen.
Het overzicht van Kassatellingen bevat nu ook informatie over de achterliggende rekeningnummers en gebruikte afstortwijze.
Nieuw logo op splashscreen en informatie dialoog.
Q1600 Mplus Fashion: Groeperen op kleuren en maten:
Activiteitenfilter: Er kunnen nu alleen activiteiten geselecteerd worden die gelden voor de geselecteerde datum of periode. Dit voorkomt dat de lijst van activiteiten in het filter te groot wordt.
Na het printen van de tussenbon blijft de kleur van een tafel blauw totdat de tafel is afgerekend of totdat er een andere wijziging gemaakt is. De kleur wordt dus niet meer aangepast op basis van de bedieningstijd of maximale tijd.
Alle instellingen die onder kassa staan die iets met relaties te maken hebben zijn verplaatst naar het kopje relaties dat onder kassa staat.
Het is nu mogelijk om in te stellen dat er tekst bij een numerieke invoer ingevuld kan worden. Wanneer dit ingeschakeld is kan er op tekst gezocht worden in de PLU-nummers van artikelen. Net zoals bij numerieke PLU-nummers werkt dit door het, in dit geval alfanumerieke, PLU-nummer in te vullen en dan op de knop Kies artikel te klikken.
Als je een tekst hebt ingevuld, en dan op aantal wijzigen drukt ("X") om een bestaande regel aan te passen, komt er een pop-up naar voren die om het aantal vraagt.
Diverse aanpassingen gedaan om piek geheugengebruik tijdens het loggen en melden van fouten te minimaliseren.
Bijvoorbeeld het importeren van artikelen wil nog wel eens een out of memory
produceren tijdens het melden van een databasefout.
Probleem verholpen waardoor EFT-kaartsoorten van Slave-kassa's niet zichtbaar zijn in de dagtotalen op de Master.
Het kan nodig zijn om verdichte betalingsdata opnieuw te genereren op de Master.
Log in als superuser houdt Ctrl+Alt ingedrukt en open beheer. Ga naar Admin Tools > Verdichtingen en ververs de betalingen.
Probleem verholpen waardoor voorraadsynchronisaties niet goed gingen als er leveringen werden gewijzigd.
Probleem verholpen waardoor voorraadsynchronisaties niet goed gingen als er leveringen werden gewijzigd.
Er was een situatie waarin de reden van retour niet werd opgeslagen. Dat is nu opgelost.
Probleem verholpen waardoor lange kassabonnen meerdere keren afgedrukt worden.
Het afdrukken van overzichten ging mis als de dialoog een printer had onthouden die niet langer bestaat.
Bestandsbeheer: Knop 'Verwijderen' is nu niet meer ingeschakeld op het tabblad 'Niet actief'.
Problemen met het exporteren van diverse overzichten verholpen.
Het weglaten van bereidingswijzen op de afrekenbon werkt nu ook icm. het afdrukken van de afzonderlijke componenten van samengestelde artikelen.
Probleem opgelost: Er kon een foutmelding verschijnen wanneer een overzicht werd afgesloten terwijl deze nog bezig was met inlezen.
Probleem opgelost: Nieuw toegevoegde afbeeldingen aan een artikel-, relatie- of medewerkerkaart waren niet zichtbaar wanneer de kaart direct opnieuw werd geopend.
Probleem verholpen waardoor de totalen bovenaan in het totalen overzicht een groot negatief bedrag lieten zien terwijl de verdere cijfers in het totalen overzicht wel goed waren.
Het random wachtwoord dat gegenereerd wordt voor de postgres gebruiker wordt nu ook opgeslagen in de connectie.
Fix in schema migratie. Gaf nog foutmelding over niet bestaan van de admin_role.
Foutrapportage tool werkt weer.
Schema migratie naar 7.0.0 werkt nu ook weer als het rechten script nog nooit is uitgevoerd.
Trigger en tabel uit schema verwijderd die alleen voor TSK was en die voor het opslaan van voorraad een bottleneck vormde.
Ontbrekende kolommen aan databaseschema toegevoegd waardoor synchronisatie van filiaalorders nu wel goed werkt.
Ontbrekende kolommen aan databaseschema toegevoegd waardoor synchronisatie van filiaalorders nu wel goed werkt.