Wijzigingen aan de menuknop van de kassa
De instelling Vraag afdrukken EFT bon heeft nu drie mogelijke waardes gekregen.
Als de afrekenbon automatisch geprint wordt heeft deze instelling geen effect aangezien de EFT bon dan sowieso geprint wordt. Bonnen die getekend moeten worden worden altijd geprint.
Bij prijsbarcodes kunnen nu vijf varianten ingesteld worden.
Er kunnen nu 10 prijsbarcode varianten ingesteld worden.
Bij de configuratie van de RFID/MSR's duidelijk gemaakt dat de Columbus kelnersleutel driver niet de Columbus 800 ondersteund maar alleen de 300, 500 en 700.
Probleem verholpen waardoor het opslaan van een vrijwel lege maakbon configuratie een foutmelding kon geven.
Er is bij het beheer van de wijken een knop toegevoegd om een wijk te verwijderen.
Bij het beheer van de kassainterface zijn de knoppen nu alfabetisch gesorteerd.
Het is nu vanaf een Slave-werkplek mogelijk om directe inkoopleveringen te maken, mits er verbonden kan worden met de Master-database.
Tevens aanpassingen om goed om te gaan met artikel-, medewerker- en relatienummers hoger dan 2.147.483.648 en verbeterde Unicode ondersteuning.
Tijdens het invoeren of wijzigen van een inkoopopdracht of levering kunnen de regels nu gesorteerd worden op een bepaalde kolom. Indien u nieuwe artikelen aan de lijst toevoegt, zullen de regels pas weer gesorteerd worden wanneer u op een van de kolommen bovenaan klikt. Nieuwe artikelen worden dus in eerste instantie altijd achteraan toegevoegd.
Probleem opgelost: Bij een directe inkooplevering werden de verpakkingseenheden niet geregistreerd.
Bij het importeren van artikelen, medewerkers en relaties kan nu aangegeven worden dat moet aangenomen worden dat het import bestand UTF8 gecodeerd. Als het import bestand een UTF8 BOM heeft zal het bestand altijd als UTF8 gelezen worden ongeacht deze instelling.
"Totaal aantal stuks" veld toegevoegd aan onder andere kassabonnen en facturen.
De regels van inkoopleveringen en inkoopopdrachten kunnen nu gesorteerd worden bij het afdrukken.
Nieuwe export mogelijkheid toegevoegd: AFAS CSV export. Deze optie is op te starten vanuit Overzichten > Financieel > Afas export. Voordat u kunt exporteren is het nodig om enkele instellingen zoals rekeningnummers e.d. op te geven. Zie de handleiding voor meer informatie. Voor deze optie heeft u een licentie nodig voor module Q3400 Mplus Financieel Extra Export.
SEPA-export bij betalingsbatches (Q5001): Sinds kort is de notatie veranderd indien bij een debiteur of crediteur geen BIC wordt vermeld. Bij bepaalde banken (bijv. ABN-AMRO) is deze wijziging verplicht omdat de opdracht anders wordt afgekeurd.
Koopgedrag overzicht: Dit overzicht kan nu ook gegroepeerd worden. Van de gegroepeerde relaties kunnen vervolgens de details bekeken worden.
Er kan nu ingesteld worden dat wanneer de lijst van facturen uit de klantsheet afgedrukt wordt er alleen de openstaande facturen afgedrukt worden.
Het saldo van een NetPay kaart wordt nu ook getoond op de tekst klantendisplay.
Tijdstip van bestelling (tafel- of bestelbon) wordt nu ook op de factuur gezet wanneer deze later gefactureerd wordt.
Supportticket: #433181
In de kassabon op de relatietab wordt nu ook de kleur en maat weergeven indien van toepassing. O.b.v. dezelfde instelling als bij de kassabon.
Als je een afhaal/bezorgorder aanmaakt vanuit de kassa wordt niet langer de datum en tijd gereset als je deze eerst ingesteld hebt en vervolgens een relatie kiest.
Keuken bestelbonnen kunnen weer afgedrukt worden op A4 printers.
Aantikken van de ticketcounter abonnement knop terwijl er geen regel geselecteerd is veroorzaakt geen crash meer.
Als met een Menu knop vanuit de kassa direct centraalbeheer artikelen werd geopend gaf dit een foutmelding.
Als bij de invoer van de postcode een bestaande relatie wordt gekozen springt het programma nu weer correct naar die relatie in de lijst van relaties.
Als bij de invoer van de postcode een bestaande relatie wordt gekozen springt het programma nu weer correct naar die relatie in de lijst van relaties.
Probleem verholpen waardoor het postcode invoerscherm af en toe op verkeerde momenten naar voren kon komen tijdens de invoer van een nieuwe relatie.
Master/Slave-synchronisatie van de hoofdkaarten van artikelen, relaties en medewerkers kost nu nog minder geheugen. Ook bij diverse andere synchronisatie stappen is het piek geheugenverbruik verlaagt.
Master/Slave bijwerken van artikelen, relaties en medewerkers kost nu minder geheugen.
In het application log krijg je de volgende melding als hij te veel geheugen gebruikt.
"M/S-Sync (download) attempt 1 failed: Out of memory"
Master/Slave bijwerken van artikelen, relaties en medewerkers kost nu minder geheugen.
In het application log krijg je de volgende melding als hij te veel geheugen gebruikt.
M/S-Sync (download) attempt 1 failed: Out of memory
Invoeren interfiliale opdracht: Bij het scannen van een artikel op barcode wordt nu wel de inkoopwaarde erbij gezet zoals dit ook gebeurt bij handmatige selectie van artikelen.
Nieuwe functies keukenscherm:
De handleiding van keukenmanagement is geüpdate met informatie over de nieuwe functies.
Ondersteuning van Q3140 Tapautomaat op slave kassa's.
Kassa's die de zelfde tap gebruiken moeten op dezelfde database. Hetzelfde tapnummer mag niet in verschillende slave databases gebruikt worden.
Nieuwe implementatie van vingerafdrukherkenning ingebouwd.
Nieuwe optie: Activiteiten. Hiermee kan er zonder de kassa opnieuw op te starten van schermindeling, knoppenlayout en prijsgroep gewisseld worden. De optie is opgenomen in de module Q1480 Evenementen. Zie de handleiding voor meer informatie.
Per CBA-leverancier kan nu ingesteld worden óf wijzigingen/nieuw automatisch moeten worden verwerkt. De knop "Bijwerken uit Cloud" maakt gebruik van deze instelling.
Daarnaast kan ook ingesteld worden of bij "Bijwerken uit Cloud" de voortgang getoond wordt. Als dit uitstaat lijkt het alsof MplusKASSA vastloopt, totdat het bijwerken voltooid is. Maar op deze manier kun je wel op de achtergrond bijwerken zonder dat MplusKASSA steeds naar de voorgrond springt vanwege een voortgangsupdate.
Wanneer de Q-line PostgreSQL installeert krijgt de databasegebruiker postgres
nu een willekeurig gegenereerd wachtwoord!
Dit wachtwoord word op het bureaublad in het bestand MplusQ-Database-wachtwoorden.txt
gezet. Verhuis dit wachtwoord zo snel mogelijk naar een veiligere plaats.
Het ging mis bij het opslaan van de activiteiten locatienaam.
GetCellValue(..., UnicodeString&): Kan functie niet aanroepen voor item 'nieuwerij' ivm onjuist veldtype.
Interfiliale opdrachten en ontvangsten registeren nu goed hun datum in de historie zodat voorraad op peildatum deze ook juist kan uitlezen. Bij de eerste keer opstarten van deze versie wordt er een herstel uitgevoerd om eventuele foute registraties goed te zetten.
In keukenmanagement kan in deze versie niet 1 scherm voor zowel keukenbonnen als uitserveer bonnen gebruikt worden.
Afdrukken van H@ND vouchers werkt niet.
Afdrukken van H@ND vouchers werkt niet.
Afdrukken van H@ND vouchers werkt niet.
Afdrukken van H@ND vouchers werkt niet.
Ondersteuning voor DIVA en Ariva weegschalen van Mettler-Toledo.
Master/Slave-synchronisatie van de hoofdkaarten van artikelen, relaties en medewerkers kost nu nog minder geheugen. Ook bij diverse andere synchronisatie stappen is het piek geheugenverbruik verlaagt.
Een probleem waardoor facturen niet meer afgerekend konden worden is opgelost.
Nieuwe optie erbij automatisch tonen van het relatie notitie blok (extra tekst). Op het moment dat een relatie wordt geselecteerd via kies relatie of gescand via een pas komt automatisch het
De licentie module Q9997_Keukenmanagement is niet meer nodig voor de keukenschermen. Iedereen met horeca gerelateerde modules kan nu keukenmanagement gebruiken.
Bij het mailen van PDF bijlagen wordt er nu tussen het maken van de PDF's en het versturen van de emails getest of de PDF's al volledig geschreven zijn en een geldige inhoud lijken te hebben. Als de PDF's niet geldig zijn wordt er een melding gegeven en wordt de mail niet gestuurd.
Ondersteuning van Q3140 Tapautomaat op slave kassa's.
Aan de artikelkaart kan nu "apart bestellen" veld toegevoegd worden.
Als deze aan staat zal bij het maken van keukenbonnen aparte bonnen gemaakt worden voor artikelen waarbij dit aan staat.
Bij ticketcounter ticket layouts is nu ook de ticket tekst beschikbaar als veld.
De databasemigratie kan enige tijd duren en er kan ondertussen niet op andere kassa's gewerkt worden als die naar dezelfde database kijken!
Er is een nieuw optie waarmee je tijdens het bijwerken uit de Cloud kunt filteren op enkel prijs- en barcodewijzigingen.
Houd er wel rekening mee dat hij nog steeds alle wijzigingen zal overnemen, ook al filter je hierop. Maar je kunt in deze modus wel makkelijker zien wat er qua prijzen en barcodes gewijzigd zal worden, en evt. de wijzigingen deselecteren.
De melding als de kredietlimiet wordt overschreven is aangepast:
CBA ondersteunt nu ook de importering van verkoop_eenheid
. Dat wordt bijv. gebruikt voor weegschaalartikelen.
De configuratie voor CBA wordt nu opgeslagen in de database, in plaats van in het register. Dit gaat om zowel de geselecteerde leveranciers en omzetgroepen, als om de CBA databasegegevens. Hierdoor kun je CBA gebruiken vanaf elke werkplek, zonder dat je dit op elke werkplek hoeft in te stellen. Dit betekent dus dat het bestandje CentraalFB.ini
niet meer nodig is.
Als bij de e-mailinstellingen een afwijkend poortnummer opgeeft, dan wordt dat poortnummer nu altijd weer correct ingelezen bij het wijzigen van de e-mailinstellingen. Voorheen sprong het poortnummer namelijk steeds terug naar de standaard voor mét TLS (587) of zonder TLS (25).
Het is nu mogelijk om de voortgang bij het inlezen van CBA-wijzigingen te annuleren
CBA heeft nu een instelling om niet-actieve artikelen helemaal te verbergen. Dit kan dienen als alternatief voor auto-import=NEE. Op deze manier kun je auto-import toch aan laten staan, en zodra een klant dan weer gebruik wil maken van een artikel kan deze het artikel actief maken en wordt hij vanzelf weer in de import meegenomen. Ook los je hiermee op dat tijdens het bijwerken een heleboel artikelen getoond worden die je niet meer wil bijwerken.
CBA heeft nu een instelling om niet-actieve artikelen te verbergen. Dit kan dienen als alternatief voor auto-import=NEE. Op deze manier kun je auto-import toch aan laten staan, en zodra een klant dan weer gebruik wil maken van een artikel kan deze het artikel actief maken en wordt hij vanzelf weer in de import meegenomen.
CBA heeft nu twee aparte knoppen erbij gekregen om alleen bijgewerkte of juist alleen nieuwe artikelen in te laden.
Nieuw artikelfilter voor CBA prijs-/barcodewijzigingen. Als je dit filter selecteert, dan worden alle artikelen getoond die op het gekozen tijdstip (of periode) van prijs of barcode zijn gewijzigd.
CBA heeft nu twee aparte knoppen erbij gekregen om alleen gewijzigde of juist alleen nieuwe artikelen in te laden.
Nieuw artikelfilter voor CBA prijs-/barcodewijzigingen. Als je dit filter selecteert, dan worden alle artikelen getoond die op het gekozen tijdstip (of periode) van prijs of barcode zijn gewijzigd.
QTaskRunner.exe toegevoegd welke artikel, relatie, medewerker en klantteller imports kan doen.
Keuzelijsten op de artikel-, relatie-, medewerkerkaart laten geen dubbele nummering meer zien.
Fix: keukenmanagement maakt geen maakbonnen meer aan waarvan geen enkele regel naar een scherm moet. Fix: verplaatsen van een tafel veroorzaakt geen foutmelding meer als voor het nieuwe doel geen schermen zijn ingesteld.
Algemeen filter: Werkplekfilter laat nu ook de naam van de werkplek zien. Gewijzigd is dat er pas een werkplek geselecteerd kan worden wanneer een (1) filiaal is geselecteerd.
Alle instellingen die onder kassa staan die iets met relaties te maken hebben zijn verplaatst naar het kopje relaties dat onder kassa staat.
Het is nu mogelijk om in te stellen dat er tekst bij een numerieke invoer ingevuld kan worden. Wanneer dit ingeschakeld is kan er op tekst gezocht worden in de PLU-nummers van artikelen. Net zoals bij numerieke PLU-nummers werkt dit door het, in dit geval alfanumerieke, PLU-nummer in te vullen en dan op de knop Kies artikel te klikken.
Als je een tekst hebt ingevuld, en dan op aantal wijzigen drukt ("X") om een bestaande regel aan te passen, komt er een pop-up naar voren die om het aantal vraagt.
De optie 'Alle BPE artikelen' is nu standaard geselecteerd in het BPE-overzicht.
Diverse aanpassingen gedaan om piek geheugengebruik tijdens het loggen en melden van fouten te minimaliseren.
Bijvoorbeeld het importeren van artikelen wil nog wel eens een out of memory
produceren tijdens het melden van een databasefout.
Een fout opgelost waardoor de kassa in een onherstelbare situatie kon belanden na het afrekenen.
In de kassa kwam dan de melding dat de betaling gelukt is maar de bon niet afgehandeld is met 2 opties annuleren en opnieuw. Opnieuw werkte niet omdat de bon niet te herstellen was.
Probleem verholpen waardoor lange kassabonnen meerdere keren afgedrukt worden.
Het afdrukken van overzichten ging mis als de dialoog een printer had onthouden die niet langer bestaat.
BPE op een retourregel is nu weer mogelijk. De regel wordt niet afgesplitst maar volledig op de geselecteerde BPE gezet.
Het weglaten van bereidingswijzen op de afrekenbon werkt nu ook icm. het afdrukken van de afzonderlijke componenten van samengestelde artikelen.
Probleem opgelost: Er kon een foutmelding verschijnen wanneer een overzicht werd afgesloten terwijl deze nog bezig was met inlezen.
Probleem opgelost: Nieuw toegevoegde afbeeldingen aan een artikel-, relatie- of medewerkerkaart waren niet zichtbaar wanneer de kaart direct opnieuw werd geopend.
Op de bonprinter worden oa. Chinese tekens nu groter afgedrukt.
Probleem verholpen waardoor het programma kon blijven hangen bij het selecteren of beheren van relaties, artikelen en medewerkers.
Vooral de kies klant knop in de kassa liep hierdoor regelmatig vast.
Probleem verholpen waardoor het programma kon blijven hangen bij het selecteren of beheren van relaties, artikelen en medewerkers.
Vooral de kies klant knop in de kassa liep hierdoor regelmatig vast.
Probleem verholpen waardoor de data migratie die op de achtergrond word uitgevoerd nooit af kwam en maar data bleef wijzigen. Hierdoor kon de kassa erg langzaam worden of zelfs lijken te hangen.
Bug opgelost bij het maken van een correctie. Er kwam een foutmelding als je de correctie op basis van andere correcties wou doen.
Bij het afrekenen van kassabonnen wordt als er een deadlock optreed geprobeerd hiervan te herstellen.
Bij verkoop kassabonnen worden de knoppen exporteren, printen en e-mailen nu enabled als dat kan.
Het opslaan van een BTW-percentage bij BTW-code 5 gaat nu weer goed.
Kortingspercentage (uit bijv. een prijsgroep) wordt nu goed toegepast op een samengesteld artikel zonder meerprijs.
Op één plaats tijdens het afrekenen waar gebruikers relatief vaak tegen een deadlock probleem aanliepen wordt deze situatie nu herkend en geprobeerd hiervan te herstellen.
Deze fix is ook beschikbaar in release 3.3.3
Ontbrekende kolommen aan databaseschema toegevoegd waardoor synchronisatie van filiaalorders nu wel goed werkt.
Ontbrekende kolommen aan databaseschema toegevoegd waardoor synchronisatie van filiaalorders nu wel goed werkt.
Afdrukken H@ND vouchers werkt weer.
Afdrukken H@ND vouchers werkt weer.
Fix: keukenmanagement maakt geen maakbonnen meer aan waarvan geen enkele regel naar een scherm moet. Fix: verplaatsen van een tafel veroorzaakt geen foutmelding meer als voor het nieuwe doel geen schermen zijn ingesteld.