Alle releasenotes Alle releasenotes MplusKASSA Q-line

Sorteer op invoertijdstip Filter op 'Vereist aandacht bij installatie' Filter op 'Uitgelicht' Start presentatie


  • Als je een veld verwijdert van een van de bestandskaarten en dit veld was een verplicht veld, dan werd daar nog steeds een melding over gegeven bij het aanmaken of wijzigen van een bestandskaart.

    1.21.1
  • Probleem verholpen waardoor tijdens het koppelen van bereidingwijze groepen aan artikelen een fout kon optreden.

    1.20.1
  • Er is een instelling toegevoegd om uit te kunnen zetten dat er gecontroleerd word dat EFT bonnen die afgedrukt moeten worden ook werkelijk afgedrukt zijn.

    EFT > Controleer EFT bon geprint
    1.21.0
  • De standaard printlayout velden kunnen nu per filiaal ingesteld worden. Voor alle velden die geen filiaal specifieke instelling hebben zal de algemene instelling gebruikt worden.

    1.21.1
  • Printlayouts: De instelling Automatisch afdrukken bij afrekenen is nu opgesplitst in twee instellingen. Een voor de bonprinter en een voor de Windows-printer.

    1.20.1
    1 bijlage
  • De e-mail instellingen zijn verplaatst naar 'Beheer > Instellingen > E-mail'.

    LET OP: Deze instellingen worden nog steeds lokaal opgeslagen.

    1.20.1
    1 bijlage
  • De instelling Wachtrij functie is verplaatst en staat nu bij 'Kassa > Wachtrij'.

    1.20.1
  • De instellingen Media > Basismap en Basis URL kunnen nu per filiaal ingesteld worden.

    1.21.1
  • Bij het koppelen van printers aan layouts laat hij de windows printers niet meer dubbel zien in de keuzelijsten.

    1.20.1
  • Vanaf versie 1.19.0 ontbraken twee instellingen in de groep 'Kassa > Zelfbediening'. 'Klantselectie uitschakelen' en 'Direct gepast betalen'. Ook is de oude 'Zelfbedieningskassa' instelling nu wel verwijderd.

    1.20.1
    1 bijlage
  • De schermindeling kan nu gekopieerd worden.

    1.21.2
  • De tafelplattegrond heeft de optie erbij gekregen voor het maken van een kopie naar een ander filiaal.

    1.21.1
  • Het tabblad Relatie werd niet zichtbaar als alleen de module Q1500 Mplus Voorraadbeheer aan stond. Dit is echter wel nodig voor het beheer van leveranciers.

    Dealers

    Toelichting: Dit wil zeggen dat wanneer er geen andere modules waren die gebruik maken van relaties, was het beheer van Relatie niet zichtbaar, maar de Relatie-tab zelf wel.

    1.21.1
  • Probleem opgelost: Saldo en Punten: Bij selectie van meer dan 1000 relaties werden niet alle relaties weergegeven.

    1.21.2
  • Bij het aanpassen van punten van relaties geeft hun invullen van waardes van 1.000 en hoger geen foutmelding meer.

    1.21.2
  • Bij het aanpassen van saldi van relaties geeft het invullen van waardes van 1.000,00 en hoger geen foutmelding meer.

    1.21.2
  • Berekening gemiddelde inkoopprijs (GIP). Deze berekening wordt uitgevoerd bij de registratie van een inkooplevering. Op de artikelkaart kan hiervoor het veld gem_inkoopprijs gezet worden.

    Dealers

    Voor de berekening van de GIP is het niet noodzakelijk om dit veld op de artikelkaart te zetten. Vanaf deze versie wordt deze altijd berekend ongeacht wel of niet zichtbaar op de artikelkaart.

    Beheer > Artikelen > Artikelkaart
    1.21.0
  • Bij een directe inkooplevering (zonder opdracht) kan nu de inkoopprijs gewijzigd worden.

    1.21.0
  • Probleem verholpen waardoor tijdens het wijzigen van een medewerker een fout kon optreden.

    1.20.1
  • Geen foutmelding meer wanneer voor een medewerker de individuele autorisatie wordt gewijzigd en hierna de autorisatiegroep op 'niet toegekend' wordt gezet.

    1.20.1
  • Bij kopie bewerken bij medewerkers werden de ingestelde autorisaties niet opgeslagen.

    1.20.1
  • Het breuk, promotie, eigen gebruik en retour overzicht hebben er een export en print knop bij gekregen.

    1.20.1
  • Artikelprestatie: Het is nu mogelijk om te filteren op de subartikelen. Dit zijn de subartikelen (componenten) van een samengesteld artikel en de bereidingswijzen. Wanneer het vinkje (rechtsboven) uitgezet wordt dan zullen de subartikelen niet weergegeven worden.

    1.21.2
  • Artikelprestatie: Dit overzicht gaat nu uit van de gemiddelde inkoopprijzen die in de verkoopomzetten zijn geregistreerd.

    1.21.0
  • In het totaal overzicht worden nu de regels voor factuur en orders weggelaten als de klant niet de modules heeft om hier iets mee te doen.

    1.21.0
  • Het voorraad op peildatum overzicht heeft nu alleen nog maar een enkele dag en tijd filter.

    1.21.0
  • Kolom "Inkoopprijs" is hernoemd naar "Inkoopwaarde". De inhoud van deze kolom was nl. ook al de inkoopwaarde (aantal x inkoopprijs).

    Nieuwe kolom toegevoegd: "Gem.inkoopwaarde". Wanneer voor een artikel de gemiddelde inkoopprijs is berekend dan wordt in deze kolom de gemiddelde inkoopwaarde gezet (aantal x gem.inkoopprijs).

    1.21.0
  • Master/Slave: Op de Slave-werkplek kunt u nu ook Later factureren.

    Dealers

    In geval van een slave-werkplek wordt een speciaal pakbonnummer aangemaakt inclusief filiaal- en werkpleknummer. Deze is ook, net als de normale pakbonnen, vanuit de backoffice te factureren vanuit het overzicht Verkoop > Pakbonnen. De nummers verschijnen dan in de nieuwe kolom Later factureren.

    1.21.0
  • Afronden op vijf cent kan nu ingesteld worden. De contant betalingen zullen dan naar boven of naar beneden afgerond worden en het verschil met de omzet wordt geboekt op de tussenrekening Afronding.

    Dealers

    NB.: Om op 5 cent af te ronden vul dan 0.05 bij de instelling in (in dit geval een punt i.p.v. een komma).

    Kassa > Contant afronden
    1.20.1
    1 bijlage
  • U kunt nu per klant opgeven of de afrekenbon afgedrukt moet worden op de bonprinter en/of op de Windows-printer (A4-bon) en of deze gemaild moet worden. Indien u dit instelt voor een klant dan is deze instelling leidend en zijn de andere (globale) instellingen voor het automatisch afdrukken en e-mailen niet meer van toepassing.

    Dealers

    Zet hiervoor het veld 'afrekenbon_uitvoer' op de relatiekaart (Beheer > Relaties > Relatiekaart).

    1.20.1
    1 bijlage
  • Nieuwe instelling voor samengestelde artikelen: Er kan nu ingesteld worden of de prijzen van de subartikelen ook meegerekend moeten worden bij de berekening van het totaal bedrag van het samengesteld artikel.

    Verkoop > Samengestelde artikelen > Prijzen van subartikelen meetellen
    1.21.2
  • De tekstkleur van het klantendisplay kan nu ingesteld worden via een RGB kleur die u kunt kiezen bij instellingen

    1.21.1
  • Instelling toegevoegd zodat, indien u een tafelnummer selecteert m.b.v. de numerieke toetsen, er geen waarschuwing verschijnt wanneer deze niet op de tafelplattegrond staat.

    Kassa > Tafelplattegrond > Waarschuwing geven bij selectie onbekend tafelnummer
    1.21.0
  • Met deze nieuwe instelling kan nadat de tafel is geregistreerd deze direct worden gesloten. Er wordt dan geen stempel meer weergeven en de tafel is niet meer geselecteerd.

    Kassa > Tafelplattegrond > Tafel direct sluiten nadat hierop geboekt is
    1.20.1
  • U kunt nu de afrekenbon afdrukken op de ingestelde Windows-printer (A4-bon) vanuit het venster met de laatste afrekenbonnen. M.b.v. de knoppen rechts geeft u aan of de bon op de bonprinter of op de Windows-printer afgedrukt wordt. Zie bijlage.

    1.20.1
    1 bijlage
  • U kunt nu instellen of na registratie van een afrekenbon gevraagd moet worden of deze afgedrukt moet worden op de bonprinter. Ook is dit in te stellen voor de Windows-printer (A4-bon). Indien u deze instelling aanzet dan zal dit altijd gevraagd worden ongeacht de instelling 'Automatisch afdrukken' die bij de printerlayouts is ingesteld.

    Afdrukken > Vraag om afdrukken op ...
    1.20.1
    3 bijlages
  • E-mailen van kassabonnen vanuit de kassa nu mogelijk. Deze eerst activeren vanuit de instellingen. Vanuit de kassa kunt u in het venster met de laatst aangemaakte afrekenbonnen kiezen of u deze wilt afdrukken of mailen (d.m.v. de rechterknoppen).

    Tevens kunt u nog instellen of bij iedere afrekenbon de vraag gesteld moet worden of deze gemaild moet worden. U kunt op dat moment dan eventueel nog een klant selecteren zodat dat e-mailadres gebruikt wordt.

    N.B. Voordat een kassabon gemaild wordt heeft u altijd de mogelijkheid om het e-mailadres aan te passen.

    Kassa > E-mail
    1.20.1
    3 bijlages
  • In de kastelling staat nu een knop om de lade te openen, als deze knop word ingedrukt wordt ook gelogd welke medewerker deze ingedrukt heeft.

    1.20.1
    1 bijlage
  • Als je in de kassa de instelling automatisch tonen van het schermtoetsenbord aan hebt staan en je drukte de overboek knop in kwam werd het toetsenbord geopend, dit was hier niet nodig omdat deze popup al een numpad heeft.

    1.21.2
  • Selectie van kassa nu mogelijk bij de kastelling zodat u ook voor de andere kassa's van het filiaal een telling kunt maken.

    Kassa > Kassa selectie mogelijk bij kastelling
    1.20.1
  • De omschrijving van de tafel kan nu onthouden worden zonder dat erom gevraagd wordt. Dit is een extra optie in de bestaande instelling.

    Beheer > Instellingen > Kassa > Tafelplattegrond > Tafelomschrijving behouden
    1.19.1
  • Probleem opgelost met samengestelde artikelen i.c.m. bereidingswijzen. Het was nog mogelijk om aan een samengesteld artikel een bereidingswijze toe te voegen. Dit resulteerde bij het registreren van de bon in een foutmelding en de bon werd niet opgeslagen.

    1.21.2
  • De tafelplattegrond kan weer afbeeldingen opslaan.

    1.21.0
  • De bereidingswijze staan nu altijd op volgorde op de bestelbon.

    1.20.1
  • Als er een foutmelding optreedt tijdens de Master/Slave-synchronisatie, wordt er eerst een eenvoudige vraag gesteld of de gebruiker het opnieuw wil proberen. Als dit opnieuw mislukt, dan wordt eventueel de uitgebreide foutmelding getoond als de klant daarvoor kiest. De foutmelding wordt sowieso in het application_log weggeschreven.

    1.21.2
  • Als de Master/Slave-synchronisatie gelukt is, sluit het synchronisatiescherm nu automatisch af

    1.21.2
  • In een Master/Slave-situatie moet het bewerken van de tafelplattegrond voor een Slave-kassa nu op de Slave-kassa zelf gedaan worden en kan dit dus niet meer vanaf de Master.

    1.20.1
  • Wanneer de Q-line verbindt met een Master-database controleert hij nu of er voor de eigen werkplek een Slave-database geconfigureerd staat en als dit het geval is wordt er geweigerd de database te openen.

    1.21.2
  • Probleem verholpen waardoor soms het afsluiten van de Q-line een half uur kon duren.

    1.21.0
  • Slave-kassa's werken nu wel de voorraad in de Master bij.

    1.20.1
  • De Slaves uploaden nu ook de voorraadwijzigingen van de tafelbestellingen zodat de in order-waarde op de Master nu klopt. Deze wijzigingen worden bij de eerst volgende synchronisatie ook geüpload voor reeds geüploade bestellingen, dus dat kan even duren.

    1.20.1
  • Probleem verholpen waardoor de synchronisatie van spaarpunten niet werkte. Oude wijzigingen worden automatisch alsnog gesynchroniseerd door deze update.

    1.20.1
  • De afdruk- en emailstatus van alle verkoopitems wordt nu geregistreerd. Indien een item is afgedrukt wordt een 'P' weergegeven. Wanneer deze gemaild is wordt een 'E' weergeven.

    1.19.1
    2 bijlages
  • Het e-mailen vanuit de Verkoop is gewijzigd. Zie bijlage. U kunt hier eventueel nog de instellingen aanpassen, maar deze worden alleen toegepast op het huidige e-mailbericht. M.b.v. de instellingen knop (rechtsboven) gaat u direct naar de e-mail instellingen.

    1.20.1
    1 bijlage
  • De productlijst is voorzien van het nieuwe filter.

    1.20.1
  • Er zit een fout in deze versie bij later factureren, de kassa stopt met werken.

    1.19.2
  • Vereist minimaal Windows XP SP3.

    Vereist aandacht bij installatie
    1.20.1
  • Vereist minimaal Windows XP SP3.

    Vereist aandacht bij installatie
    1.19.1
  • Vereist minimaal Windows XP SP3.

    Vereist aandacht bij installatie
    1.19.0
  • Er ligt bij de kastelling nu meer nadruk op de periode van de kastelling. De letters zijn groter gemaakt en de periode wordt in dagen, uren of minuten getoond.

    1.21.2
    1 bijlage
  • Als een order op een werkplek wordt afgerekend, dus als een betaalproces bezig is, dan is het niet meer mogelijk om diezelfde order op een andere werkplek te wijzigen.

    1.21.0
  • De tekst op de knoppen in de bonregel popup wordt weer goed getoond.

    1.20.1
  • Verbeterde afhandeling bij storing tijdens het opslaan van een kassabon als er al een EFT-betaling gedaan is:

    • Hij zal niet meer de kassabon afbreken als er al succesvolle EFT-betalingen zijn.
    • Hij zal vervolgens een vraag aan de gebruiker tonen om opnieuw te proberen de kassabon op te slaan of de kassa af te sluiten.
    • Als er nog geen afgeronde EFT-betalingen waren, dan wordt alles "zoals vanouds" volledig teruggedraaid.
    1.21.1
  • Slave kassa's voeren nu automatisch bij het opstarten een download van de configuratie en stamgegevens uit en bij het aflsuiten wordt een upload van de omzet gegevens uitgevoerd. Op de achtergrond worden nu alleen nog omzet gegevens geupload.

    1.21.0
  • Het importeren van oa. relaties ondersteunt nu tekstvelden van meerdere regels in het CSV importbestand.

    1.21.0
  • Tijdens de installatie wordt nu ook de "Mplus Software PDFwriter" printer geinstalleerd op het systeem. Deze wordt door de Qline gebruikt om de PDF's voor de e-mail te maken.

    1.20.1
  • Bij het importeren van artikelen bij een Fashion-administratie zal er een tekst getoond worden om de gebruiker te herinneren aan het selecteren van een kleur-/maatveld om de artikelen op te verdichten.

    1.20.1
    1 bijlage
  • De instelling Bestelbon verdichten onder afdrukken is nu vervangen door Bestelbon cafetaria verdichten en Tafel bestelbon verdichten.

    1.20.1
  • Dealers

    Q3140 Koppeling Tapautomaat: Tapkoppeling geimplementeerd. Op dit moment wordt alleen het Hart96-protocol ondersteunt (uitlezen tapautomaat). Voor deze koppeling is nog een separaat serverprogramma nodig. Zie Meer info voor een beknopte uitleg.


    Meer info »
    Kassa > Tapkoppeling
    1.21.1
  • Dealers

    Werkt nog niet vlekkeloos, treed regelmatig een division by zero op tijdens het scannen van een vinger. We zijn bezig een nieuwe SDK+runtime voor de scanner te verkrijgen aangezien de fout in de runtime van de scanner lijkt te zitten.

    Ondersteuning van digitalPersona vingerafdruk scanners voor het aanmelden van medewerkers. Aangezien het matchen van een vingerafdruk tegen de bekende afdrukken een relatief trage operatie is zoekt hij alleen in de medewerkers die zijn toegevoegd aan het aanmeldscherm van de kassa.

    Indien nodig kunt u hier de benodigde drivers en runtime downloaden.

    1.20.1
  • CCV ITS OPI stuurprogramma ondersteunt nu het gebruik van de lokale printer van de Vx680 terminal. Dit moet geactiveerd worden via een vinkje bij de instellingen. Wanneer dit aangezet is kan er ook gepind worden als de printer van de kassa zelf niet online is.

    Dealers

    Als dit geactiveerd wordt voor een Vx820 zal dit resulteren in een ValidationError melding van de terminal bij het starten van een transactie.

    1.20.1
    1 bijlage
  • Q1440 Bestelbon cafetaria is nu ook geactiveerd voor gebruik op slave kassa's.

    1.21.0
  • De codes voor de verschillende BTW codes in de printlayout laten nu wel altijd het percentages zien ook als die niet gebruikt waren in de verkoop.

    1.21.1
  • Meerdere problemen opgelost met artikelen geboekt op een tafel en geboekt op een BPE.

    1.21.0
  • Een access violation verholpen die soms optrad bij het sluiten van de Qline.

    1.21.0
  • Foutmelding opgelost die kon optreden bij het proberen af te drukken van een bon terwijl het stempel op de bon geplaatst was.

    1.20.1
  • Bij het opslaan van een database connectie configuratie controleert het programma nu de database om te zien of het een slave DB is. Als dit zo is dan wordt de master tab geactiveerd en ingevuld met de details van de master en wordt er een melding gegeven de informatie te controleren en nogmaals opslaan te kiezen.

    1.21.2
  • Probleem verholpen waardoor in uitzonderlijke gevallen de Q-line de ontvangen sleutel van de licentieservice niet accepteerde.

    1.21.2
  • In de printerlay-outs werken nu de verschillende horizontale uitlijnopties (links, rechts, centreren) van het V variabele tekst veld.

    1.21.1
  • Wanneer er van administratie wordt gewisseld blijft het programma niet meer instellingen uit de vorige administratie gebruiken.

    1.21.1
  • RFID/MSR readers werken nu ook na een administratiewissel en gebruiken dan ook de instellingen die in die administatie staan.

    1.21.1
  • Het kon gebeuren dat na het wisselen van administratie de printers soms niet werkten. Dit probleem is verholpen.

    1.21.1
  • Stabiliteits verbetering in communicatie met CCV ITS betaalterminals. Deze aanpassing moet onder andere de melding "External exception EEFFACE" voorkomen.

    1.21.1
  • Het is nu mogelijk om tijdens een splitsing later te factureren. De knop Later factureren was al wel geactiveerd, maar deed niet wat er werd verwacht.

    1.21.0
  • Bij de printlayouts van oa. facturen en kassabonnen werden elementen die direct op de achtergrond stonden (dus niet in de kop of voet) niet getekend al kon je ze in de editor wel plaatsen. Deze worden nu wel getekend.

    1.21.0
  • Doordat het bewerken van de tafelplattegrond in de vorige versie de achtergronden niet goed opsloeg kon dat vervolgens bij het inlezen van die plattegrond crashes veroorzaken. Er zijn nu wat controles toegevoegd om te voorkomen dat het programma op deze incorrecte gegevens crasht.

    1.21.0
  • Probleem verholpen waardoor de printerservice kon blijven hangen op de initialisatie van een OPOS printer. Dit kon omzeild worden door de geïsoleerde printerservice uit te zetten. Met deze update kan de geïsoleerde printer service dus weer aangezet worden.

    1.21.0
  • Probleem verholpen welke crashes kon veroorzaken als de gebruiker de EFT betalings dialoog handmatig sloot op hetzelfde moment als dat deze automatisch gesloten werd.

    1.20.1
  • Probleem verholpen welke crashes kon veroorzaken op het moment dat er geklikt werd in de tafel selectie popup en mogelijk ook bij het klikken op bepaalde andere knoppen zoals de printbon knop rechtsboven de bonregels.

    1.20.1
  • Direct e-mailen via SMTP / mailserver geeft geen foutmelding meer.

    1.20.1
  • Artikel-, relatie- en medewerkerbeheer kan nu goed overweg met kaartnummers hoger dan 2.147.483.647 de limiet zou nu 9.223.372.036.854.775.807 moeten zijn.

    1.20.1
  • Bij het opstarten van de kassa wisselen de artikel snelknoppen nu direct naar de eventueel ingestelde standaard hoofdgroep en subgroep.

    1.20.1
  • Het visueel afrekenen bedieningselement wordt niet meer getoond in het afrekenscherm als de betaalwijze contant is uitgeschakeld.

    1.20.1
  • In het hoofdscherm van de kassa worden knoppen die gekoppeld zijn aan een uitgeschakelde betaalwijze of een electronische betaalwijze waarvan de driver niet is geactiveerd niet meer getoond.

    1.20.1
  • Probleem verholpen waardoor het kon gebeuren dat een bon zonder betaling werd opgeslagen.

    Dit kon alleen optreden als "Direct gepast betalen" aanstond en er in het scherm van de kassa een knop stond voor een betaalwijze die gedeactiveerd was.

    Dit verhelpt tevens het probleem dat als je met "Direct gepast betalen" aan een deel betaling deed dat hij zich gedroeg als of de bon volledig betaald was.

    1.20.1
  • Dealers

    Vanaf versie 1.19.0 werden betalingen van gecrediteerde bonnen niet correct geregistreerd. Hierdoor liet het overzicht Financieel > Totalen te weinig aan betalingen zien indien er in die periode bonnen waren gecrediteerd. Deze versie gaat bij het opstarten automatisch deze betalingen herstellen.

    1.21.2